אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התאוששות: עלייה של 10% במכירות הקניונים צילום: חיים זיו

התאוששות: עלייה של 10% במכירות הקניונים

הסיילים המוקדמים, מבצעי השיווק והחגים בדצמבר הצליחו למשוך חזרה את הצרכנים לקניונים, שנפגעו קשה מהמשבר

30.12.2009, 09:43 | מיכל תוסייה כהן

"בקניונים עדיין ישנם מחזורי מכירות נמוכים יותר מאשר לפני המשבר, אך ניכרת התאוששות ואנחנו מקווים שאפשר לראות את האור בקצה המנהרה" - כך אומר עופר שכטר, מנכ"ל חברת פרומול, המנהלת מרכזי קניות ובהם חאן ראש פינה וקניון ארנה בהרצליה. הוא מצהיר כי שוק הקניונים מתחיל להראות סימני התאוששות מהמשבר. "2010 עשויה להיות דומה לשנת 2008, אם השיפור הנוכחי יימשך גם בחודשים הקרובים".

סיכום החציון הראשון של 2009 בקניונים ירידה של 5.4% במכירות מדובר באובדן הכנסות של 113 מיליון שקל למרכזים המסחריים לעומת החציון הראשון של 2008. ביוני נראית מגמת התאוששות. המרכזים שעלו: חולון, ממילא, וביג בית שמש גלי ברגר, תגובה אחתלכתבה המלאה

המשבר הכלכלי פגע קשה במחזור הפעילות של הקניונים בארץ, ובעיקר במוצרים שנחשבים למוצרי מותרות, כגון תכשיטים, בגדים נוספים ונעליים - "הלחם והחמאה" של כל קניון, 80% בממוצע ממחזור הפעילות. לדברי שכטר ומנכ"ל קניוני ישראל יוסי צבי, בדצמבר היתה עלייה של 10%-20% במכירות בכל סוגי החנויות בקניונים לעומת דצמבר 2008, שיאו של המשבר. העלייה נזקפת לזכות הסיילים המוקדמים ברשתות האופנה, מבצעי השיווק בקניונים וקניות לכבוד החנוכה.

בראש טבלת ההתאוששות עומד תחום המסעדנות בקניונים. מחזור המכירות בדצמבר השנה עלה ב־20% לעומת בדצמבר של שנה שעברה. "אנשים מרשים לעצמם לאכול יותר בחוץ", אומר שכטר. "הירידה בשנה שעברה קשורה בנתוני המאקרו של המשבר. עכשיו אנשים חוזרים למעגל העבודה והביטחון התעסוקתי החל להתייצב, וזה בא לידי ביטוי בהרגלי הצריכה". לדברי שכטר, מחזור המכירות בתחום האופנה עלה גם הוא בכ־10% לעומת בדצמבר של שנה שעברה. גם חנויות התכשיטים, שלדברי שכטר ספגו את המכה הקשה ביותר מהמשבר הכלכלי, מראות עלייה במחזור המכירות בשיעור של כ־10%.

עם זאת, שכטר מציין שישנם תחומים שכמעט לא הושפעו מהמשבר, בהם רשתות מזון, רשתות "עשה זאת בעצמך" ובתי מרקחת.

יוסי צבי, מנכ"ל חברת קניוני ישראל, המפעילה את הקניון הגדול בפתח תקווה, קניון השרון ועוד, מחזק את דברי שכטר ומצביע על עלייה דו־ספרתית במכירות בקניונים, שהתחילה כבר בנובמבר השנה. "ספטמבר ואוקטובר השנה היו קשים, והמכירות היו נמוכות", אומר צבי. "לעומת זאת, נובמבר התאפיין בעלייה גדולה מאוד לעומת 2008 מכמה סיבות: ראשית, רשתות האופנה החלו במבצעי 'כסאח' שהחלו את קדחת הקניות. שנית, קניוני ישראל ערכו מבצעי שיווק בגלל המכירות הנמוכות באוקטובר. שלישית, ישנה אופטימית של צמיחה, שבאה לידי ביטוי גם בעלייה במכירות. אפשר לראות זאת בבורסה שנמצאת בעלייה. גם לעומת נובמבר לפני שנתיים יש עלייה בפדיון".

תגיות