אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהיום: אליעזר שקדי - מנכ"ל אל על צילום: יונתן בלום

מהיום: אליעזר שקדי - מנכ"ל אל על

בענף שבו כל עלייה במחירי הדלק, מבצע צבאי, משבר כלכלי, שינויים במזג האוויר, התפרצות מגיפה או ניסיון לפעילות טרור מהווים גורמים מהותיים שמשפיעים על הרווחים ועל ההפסדים, יצטרך המנכ"ל החדש לבנות את האסטרטגיה הניהולית שלו

01.01.2010, 11:25 | יסמין גיל

שנה אזרחית חדשה, מנכ"ל חדש לחברת התעופה הגדולה בישראל: אלוף (במיל') אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר, נכנס היום (ו') לתפקידו באופן רשמי. בחודשיים האחרונים ערך שקדי הליך 'חפיפה' עם המנכ"ל לשעבר, חיים רומנו, שכלל גם סיורי עבודה של השניים בחו"ל, בין היתר בתחנות אל על בצפון אמריקה ובמזרח הרחוק.

שקדי מונה לתפקיד בסוף אוקטובר, למעלה מחודש לאחר שרומנו, שכיהן כמנכ"ל החברה מחודש מרץ 2005, הודיע על עזיבתו. הוא נבחר לאחר שגבר על כ־50 מועמדים שרואיינו לתפקיד על ידי יו"ר החברה, עמיקם כהן.

שקדי ‭,(52)‬ נשוי ואב לשלושה, כיהן כמפקד חיל האוויר ה-15 בין השנים 2004-2008. הוא החליף את דן חלוץ והעביר את הפיקוד לעידו נחושתן. בין היתר, פיקד שקדי על החיל בזמן מלחמת לבנון השנייה. הוא בעל תואר ראשון בהצטיינות במתמטיקה ובמדעי המחשב מאוניברסיטת בן-גוריון ובעל תואר שני בהצטיינות בניהול מערכות מאוניברסיטת NPS שבמונטריי, קליפורניה. לפי אתר האינטרנט של חיל האוויר: "במהלך שנות שירותו בחיל צבר האלוף שקדי יותר מ-3,000 שעות טיסה במגוון מטוסים ומסוקים, השתתף כטייס, כמתכנן וכמבצע בפעילויות מבצעיות רבות והפיל שני מטוסי אויב במבצע 'שלום הגליל'".

אל על, מנכ"ל חדש, צילום: סיוון פרג אל על, מנכ"ל חדש | צילום: סיוון פרג' אל על, מנכ"ל חדש, צילום: סיוון פרג

עם בחירתו לתפקיד, אמר עליו ל"כלכליסט", טיס לשעבר בחיל האוויר: "החיסרון של שקדי, לכאורה, שהוא לא בא מהעולם העסקי. אבל מנגד, היתרון שלו הוא שהוא לא אדם שבא כדי לקבל תנאים מפליגים וכדי להיהפך למיליארדר. הוא בא כדי לעשות תפקיד אתגרי ומעניין".

לא ברור האם ומתי יערוך שקדי שינויים בתפקידי המפתח בחברה. לדברי גורם המקורב לנושא, לפחות בתקופה הראשונה צפוי "שקט תעשייתי". בין שלל הנושאים שעומדים לפתחו של המנכ"ל החדש: כניסת אל על הצפויה לפעילות בקו הפנים-ארצי לאילת. בשלב זה לא ברור כמה טיסות יתאפשר לחברה להפעיל והאם ההליך יתגלה כמשתלם כלכלית אם מדובר יהיה במספר מועט של טיסות. יחד עם זאת, מבחינת המתחרות הישראליות, ישראייר וארקיע, וכן מבחינת המלונאים באילת, מדובר בנושא מהותי שעלול לפגוע בפעילות או לתרום לה, בהתאמה.

על פי ידיעה בסוכנויות הידיעות, לפני חודש אמר המנכ"ל לשעבר, רומנו, במהלך סיור עבודה משותף עם שקדי בניו יורק, כי "אל על מקווה להודיע בקרוב על התקשרויות עם חברות תעופה אמריקאיות נוספות, מלבד אמריקן איירליינס. אנו עובדים על פיתוח 2-3 הסכמים מיוחדים נוספים עם חברות תעופה פנים-ארציות בארה"ב". לגבי ההסכמים הללו ולגבי כל פעילות של החברה בצפון אמריקה, יצטרך המנכ"ל החדש להמתין בסבלנות עד שדירוג בטיחות התעופה האזרחית של ישראל יועלה על ידי רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA). כרגע ישראל מדורגת בדירוג הנמוך, קטגוריה 2, ולכן חברות תעופה ישראליות לא יכולות לפתח קווי תעופה חדשים או הסכמי "קוד שייר" בארה"ב.

במשרד התחבורה הציבו את יוני 2010 כתאריך היעד לחזרה לקטגוריה 1, ואולם יש בענף התעופה הישראלי מי שספקנים לגבי תאריך זה. באל על ציינו בעבר כי החברה תתבע את המדינה על אותה הזנחה שהביאה להורדת הדירוג ולפגיעה בפעילות החברה בארה"ב. "מדובר בפגיעה כספית אנושה לאל על", אמר בעבר רומנו. כעת נותר לראות האם אכן תחליט החברה לתבוע את המדינה כאשר יוחזר הדירוג הגבוה, ייתכן שכבר ב-2010.

אליעזר שקדי, צילום: יונתן בלום אליעזר שקדי | צילום: יונתן בלום אליעזר שקדי, צילום: יונתן בלום

ישנם נושאים נוספים, כמו מימון הוצאות הביטחון לחברות התעופה הישראליות על ידי המדינה, שעומד כרגע על 60%, לאחר שעלה בשנה שעברה ב-10%. זאת, בניגוד להמלצה של ועדה ציבורית ולדרישה של חברות התעופה הישראליות למימון מלא או גבוה יותר. המימון יועלה ל-75%, מיד לאחר שייחתם הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי.

גם חתימת הסכם תעופה אחיד בין ישראל לאיחוד האירופי, שיחליף את ההסכמים הבילטרליים הקיימים כיום בין ישראל לבין כל מדינה ומדינה באיחוד, הינה נושא מהותי עבור אל על - הן מבחינת הגידול הצפוי בתחרות, והן מבחינת פעילות החברה בשני נמלי תעופה מרכזיים: הית'רו בלונדון והנמל בפרנקפורט, שבהם מתקשות החברות הישראליות לקבל ולשנות 'סלוטים' (אישורי המראה ונחיתה). חילוקי הדעות נובעים מכך שבאירופה, שלא כמו בישראל, רשויות פרטיות ולא ממשלות, הן שאחראיות לחלוקת הסלוטים. אותם זמני המראה ונחיתה הינם מרכיב קריטי בהפיכת טיסה של חברה אחת משתלמת יותר על פני טיסה של חברה אחרת, בעיקר עבור הנוסע העסקי.

שקדי יצטרך להמשיך ולפתח את מערך השיווק והמכירה האינטרנטי של החברה, ומנגד לקבוע את אופן ההתנהלות של אל על מול סוכני הנסיעות. בעבר רמזו גורמים בחברה כי זו שוקלת מהלך ביטול עמלות הבסיס המשולמות לסוכני הנסיעות עבור מכירת כרטיסי טיסה - מהלך שבו נקטו בשנה שעבר מספר חברות תעופה זרות הפועלות בישראל, בהן לופטהנזה, אייר פראנס-KLM ובריטיש איירווייס. נגד מרבית החברות הזרות הללו, בעלות נפח המכירה הקטן יחסית, מנהלת התאחדות סוכני הנסיעות מאבק משפטי. מהלך כזה, אם יקרה באל על, ודאי יעורר מהומה לא קטנה בענף.

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אומר הבוקר ל"כלכליסט": "חשיבותה של אל על לשוק התיירות, וגם ברמה הלאומית, אינה מוטלת בספק ומכאן שמצבה משליך על כל מבנה השוק והאיתנות שלו. אנחנו מאחלים למנכ"ל החדש הצלחה רבה".

כמובן, ישנו גם הוועד. שקדי עלול להיתקל בקשיים, בעיקר אם ינסה להיכנס למהלך משמעותי של קיצוץ עלויות ופתיחת הסכמים קיימים עם ועדי העובדים בחברה, הן הוועד של הטייסים והן זה המייצג את יתר העובדים בראשות יוסי לוי. בשיא עונת הנסיעות, סוף יולי 2009, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברה, אולם זה הוקפא בסופו של דבר, לאחר שהנהלת החברה הסכימה להקפיא מספר צעדי התייעלות שבהם נקטה, למשל הגבלת מספר כרטיסי הטיסה שהעובדים יכולים לרכוש בהנחה. רומנו אמר השבוע במהלך מסיבת עיתונאים כי "הסיפור של כרטיסי הטיסה בחינם עולה לאל על 3 מיליון דולר בשנה". באילו מהלכים ינקוט המנכ"ל החדש וכמה ימי חסד ייתן לו הוועד? ימים יגידו.

את הרבעון השלישי של 2009 סיימה אל על ברווח נקי של 12.3 מיליון דולר, לאחר שאת המחצית הראשונה של השנה סיימה בהפסד של 59.5 מיליון דולר. בענף שבו כל עלייה במחירי הדלק, מבצע צבאי או גרוע מכך - מלחמה, משבר כלכלי ואפילו משבר דיפלומטי, שינויים במזג האוויר, התפרצות מגיפה או ניסיון לפעילות טרור, מהווים גורמים שמשפיעים על שורות הרווח וההפסד, יצטרך המנכ"ל החדש לבנות את האסטרטגיה הניהולית שלו, 'אל על 2015', או כל שם אחר בו תיקרא.

תגיות

58 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

58.
כניראה ששקדי לא קורא תגובות
אם שקדי קורא דגוגות תענה על התגובה הזאת : למה אתה לא מפטר את עפר צברי ועושה סדר בחברה ? תידע דבר אחד יחס טוב לעובדים זה א.ב של העבודה וגם לא לפטר עובדים או לסגור מחלקות או לעביר מחלקה מתנה לחברים של סמנ"כלים . ועוד דבר כדאי לך להיות חבר של יוסי לוי יושב ראש הועד כדאי לחסוף צרות .
אילן  |  03.01.10
57.
ל 17 ה"מורה" עלק אז היתה שם שגיאת כתיב כל כך אופיני למורים בתקופתינו שרואים
את המסגרת ולא את התוכן אני בטוח שאתה מורה כזה..... כי אם היתה קורא את השורות באמת ומבין שאני ואתה באותה ביצה קפיטליסטית מגעילה היתה כותב לי "כל הכבוד שנינו עובדים קשה שעות על שעות ומקבלים שכר רעב..." אבל בחרתה להתנשא. לא נורא סולח לך כי אכן כן אני לא בוגר אוניברסיטה ולא מורה עם מליון תארים כמוך אני פועל פשוט שאיכפת לו .... תתביש
עובד ותיק , כג  |  03.01.10
56.
תזכרו שטייסים הם בני אדם
לא יתכן שטייסים שעברו את גיל 50 ואוטוטו מתקרבים ל- 60 יקבלו את אותו לוח זמנים כמו הצעירים, במיוחד בטיסות הארוכות (מזרח רחוק, ארה"ב, טורונטו, ברזיל וכו'). לחזור מטיסה בבוקר ולטוס שוב בערב זה לא נורמלי לדעתי אפילו לא חוקי. לחזור מטיסה בצהריים ולמחרת בערב לטוס שוב ליעד אחר, טיסה ארוכה אחרת זה לא בסדר. וכן הבדיקות במכון מור הן אחלה והכל, אבל עדיין. תתחשבו בהם ויותר מזה תתחשבו במשפחות, כבר קרה לי לא לראות בן משפחה קרוב יותר משבועיים רצוף עקב טיסות ארוכות שלו בעיקר בסופ"ש, שחלקן בהתרעה די קצרה. לא פיר. תחשבו שמדובר באנשים מבוגרים עם משפחות, יש להם ילדים שמתגעגעים, נכדים שרוצים לראות את הסבא וכו'. קצת התחשבות. ועוד משהו, אם כבר שלחתם אותם לטיסות הארוכות והמתישות הללו, וכן אני יודעת שיש שני צוותים, אל תשאירו אותם לילה אחד וחזרה זה ממש מסוכן, תנו להם שני לילות או שלושה לפחות. זה לא בריא ואולי אף לא חוקי שטייס יגיע לארה"ב בערב ולמחרת בצהריים כבר יצא באותה טיסה חזרה לארץ, לא הגיוני, לא פיר, לא מתחשב. ואולי חאלאס עם הסטנד ביי בעיקר אחרי חזרה מטיסה ארוכה??!! אה שקדי??!! ד"ש למשפחה, אנחנו גרים לא רחוק.
נ  |  02.01.10
55.
חבל . דווקא בחור טוב
אל על היא החברת תעופה הגרועה ביותר באיזורינו שירות מתחת לכל ביקורת יחס מזלזל ומתנשא משל הייתה החברה היחידה בארץ אל על לא הפנימה שאלו לא שנות השמונים אז היינו פטריוטים ובחרנו לטוס כחול לבן היום המצב שונה ואני לא משלם אחת לחודש 1000 דולר ויותר על מנת שישפילו אותי. כולי תקווה שבקרוב נראה את אל על לפני קריסה ופשיטת רגל או אז יבוא שינוי משמעותי ויסודי שיחזיר את החברה הזאת למי שהיא אמורה להיות שייכת לאזרחים
03.01.10
54.
כנסו כנסו
אני איש מכירות במזרח הרחוק, שבוע בארץ בשוע בחו"ל, לצערי הרב אני לא טס באל על ממספר סיבות. 1. למזרח הם מגיעים רק לשלושה יעדים ביג'ין, בנגקוק, והונג קונג, ולמקומות כמו, וויטנאם, סינגפור, יפן, קוריאה ושנחאי אין להם טיסות. 2. הם אינם חברים ב -Star alin, דבר זה מגביל מאוד. 3. מינימום שיהים, בכדי שהמחיר יהיה אטרקטיבי אל על דורשים לפחות 6 לילות בחו"ל. 4. יחס נקודות גרוע מאוד. 5. שידרוגים לסנטורים נדיר ביותר. 6. מטוסים ישנים. דברים טובים. 1. לא טסים מעל מדינות ערב. 2. לא צריך קונקשן באירופה. 3. והאוכל באל על מצויין, ביחוד ארוחת הבוקר הבריאותית.
אמיר , חיפה  |  02.01.10
לכל התגובות