אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבריטים מעלים את המע"מ ל-17.5% צילום: בלומברג

הבריטים מעלים את המע"מ ל-17.5%

המס העקיף יעלה ביום שני הקרוב בגובה של 2.5%. קמעונאים רבים מתחייבים לספוג את העלאת המס, אך חלקם הואשמו בהעלאת מחירים בשבועות האחרונים

01.01.2010, 17:30 | סוכנויות הידיעות

הקונים בבריטניה עומדים היום בפני ההזדמנות האחרונה ליהנות משיעור מע"מ נמוך, אם כי קמעונאים רבים הצהירו שלא יעלו מחירים ב-1 לינואר.

בעוד שבישראל הוחלט השבוע להוריד את המע"מ ל-16%, בבריטניה "מס ערך מוסף", (VAT), אמור לעלות ל-17.5% בשנה החדשה לאחר שהופחת ל-15% ב-1 לדצמבר 2008.

הורדת המס העקיף לפני שנה נבעה מניסיון הממשלה להגדיל את הצריכה הפרטית כדי להילחם במיתון.

אלא שמספר קמעונאים הודיעו שידחו את ייקור המוצרים בעוד שאחרים התחייבו לספוג את עלויות המס המוגדל.

המרכז למחקר כלכלי ועסקי (CEBR) מעריך, שהורדת המס שנמשכה 13 חודשים סייעה להגדיל את הצריכה הפרטית ב-6.8 מיליארד ליש"ט אף שקונסורציום הקמעונאים בבריטניה מעריך שהשפעת ההטבה היתה "מוגבלת למדי".

הקפאה מזוייפת?

עם זאת, CEBR הזהיר מפני קשיים לקמעונאים בחודשים הראשונים של השנה, כאשר העלאת המס לצד הרמת ראש של האינפלציה עלולים להקטין את הצריכה הפרטית.

ענקיות המרכולים טסקו, סיינסבוריס ואסדה כבר הודיעו שידחו את העלאת המע"מ בפועל על אלפי מוצרים. עם זאת, טסקו כבר הואשמה בכל שהעלתה מחירים לפני ההכרזה על העלאת המס.

לטענת הדיילי מייל, טסקו, בוטס ומוריסונס העלו את מחיריהם של מוצרים מסויימים בשבועות האחרונים.

טסקו הגיבה לדיווח באומרה ש"העלאת המחירים לא היתה קשורה כלל להעלאת המע"מ". בוטס אמרה שתימחרה את מוצריה בהתאם למתחרות. מוריסונס, שלא התחייבה להקפיא את העלאת המע"מ, אמרה שמחירי המוצרים משתנים במשך השנה בהתאם לעלויות ושינויים בקידום המכירות.

בתוך כך, רשת מוצרי החשמל ארגוס ורשת ההלבשה גון לואיס התחייבו שלא להעלות מחירים עד סוף ינואר.

קבוצת ארקדיה, הבעלים של טופשופ, דורותי פרקינס ו-BHS, אמרה שהיא תספוג את עליית המע"מ בכל חנויותיה.

מנגד, מרקס & ספנסר תעלה את כל המחירים החל מה-1 לינואר, או ב-11 לחודש עבור מוצרי מזון. עד כה הרשת נמנעה מלהציג את הפחתת המע"מ ובמקום זאת נתנה הנחה של 2.5% בקופה.

תגיות