אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום שנה בעולם הליסינג: התחזיות השחורות התבדו צילום: חיים זיו

סיכום שנה בעולם הליסינג: התחזיות השחורות התבדו

בפירמת ראיית החשבון BDO, המייעצת למרבית יבואני הרכב בארץ, מסבירים ששינוי שיטת המיסוי הגביר את מסירות הרכב לקראת סוף 2009 ובכך הציל את השנה כולה. בחברה צופים 187-180 אלף מסירות השנה

04.01.2010, 08:21 | תומר הדר

בתחילת השנה שעברה זעקו כותרות העיתונים ש־2009 תהיה שנת משבר קשה לענף הרכב. האנליסטים המחמירים ביותר, שכאילו התחרו זה בזה על הכותרת הקודרת ביותר, העריכו שבמשך כל השנה יימסרו פחות מ־130 אלף מכוניות.

אחרים מיהרו להספיד את חברות הליסינג, ואחרים צפו שענף היבוא האישי יקרוס ב־2009. בינתיים, רק בינואר־נובמבר נמסרו יותר מ־150 אלף מכוניות, חברות הליסינג שבו לגייס כספים, והיבוא האישי פורח עם יותר מ־3,200 מכוניות שנמסרו במהלך השנה.

איך קרה שכמעט כל האנליסטים טעו כל כך? האם התחזיות הקודרות היו מוצדקות מלכתחילה? "כלכליסט" פנה אל פירמת רואי החשבון BDO זיו האפט, המייעצת לחלק גדול מיבואני הרכב, כדי שתנתח את מאורעות השנה החולפת.

 

ירידה זמנית במסירות

בחודשים הראשונים של שנת 2009 אכן נרשמו ירידות חדות במספר המסירות. מכך אי אפשר להתעלם. ואולם, נתוני BDO מלמדים על כך שהשוק חזר במהרה לממדיו המקוריים. בשני הרבעונים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 30% לעומת השנה הקודמת, אך ברבעון השלישי הצטמצמה הירידה ל־10% בלבד. באוקטובר ובנובמבר נרשמה עלייה חדה של 57% במספר המכירות לעומת החודשיים המקבילים ב־2008. הירידה הדרסטית במסירות בתחילת השנה נובעת, על פי BDO, בראש ובראשונה מהחשש לעתידו של ענף הליסינג. חששות אלו התגברו עם קריסתה המתוקשרת של חברת דורנט.

אין ספק, המשבר הכלכלי לא תרם לרווחת חברות הליסינג: דירוג האג"ח של חברות הליסינג ירד במחצית הראשונה של שנת 2009 על רקע התגברות הציפיות להחזרות מכוניות בשל הפיטורים בהייטק ובענפים אחרים. לירידת דירוג האג"ח תרמו גם העלייה בעלויות המימון של החברות והשחיקה בערכי הגרט של הרכבים. עם זאת, BDO קובעת נחרצות: ענף הליסינג עבר בהצלחה את המשבר. חברות הליסינג נקטו אמצעים שונים לגיוון מקורות האשראי שלהן, בהם יבואני רכב, לקוחות וחברות ביטוח. הדו"חות הכספיים של מרבית חברות הליסינג מצביעים על פעילות אינטנסיבית לצמצום עלויות ברבעון השני, שהביאו למצב שבו הן יכלו להציג תמונה שלפיה הרווח הגולמי שלהן לא ירד באופן ניכר לעומת הרבעון השני של שנת 2008. הרווח הנקי של חברות הליסינג, לעומת זאת, נפגע באופן מהותי. ועדיין, אף מבין החברות שנדגמו בסקירה של BDO אף אחת לא עברה להפסד.

מסקירת השוק שערכה BDO עולה גם שהיקף ציי הרכב של חברות הליסינג הצטמצם ב־10% ברבעון השני, אך עלות הצי ירדה באופן חד יותר מזו של צמצום היקפי הצי. נתון זה מצביע על ירידה בערך הגרט של ציי חברות הליסינג, שנעוצה הן בירידת הערך של הרכבים בציי הליסינג והן בכך שהלקוחות האריכו את תקופת החכירה במקום להחליף את הרכבים בחדשים, מה שהעלה את גילו של הצי.

שינויי רגולציה בענף

בין הגורמים העיקריים שהביאו להתאוששות המהירה של שוק הרכב הישראלי היו שני השינויים הרגולטוריים שהתרחשו השנה: המיסוי הירוק ושינוי שווי השימוש מקבוצות לשיטת החישוב הליניארית. המיסוי הירוק התבסס על תוכנית תמריצים לרכישת מכוניות נקיות, שמפחיתה אלפי שקלים ממיסוי בסיסי של 83%, בהתאם לדרגת הזיהום שהמכונית פולטת. זאת, לעומת שיטת המיסוי שהיתה נהוגה עד 2009, שבמסגרתה הוטל על כל המכוניות מס קנייה אחיד של 75%.

שווי השימוש הליניארי, שנכנס לתוקפו בשבוע שעבר, קובע שמחזיקי כל המכוניות הצמודות שמחירן נמוך מ־130 אלף שקל ישלמו שווי שימוש חודשי של 2.04% ממחיר המכונית. על מכוניות שמחירן גבוה מ־130 אלף שקל יוטל שווי שימוש של 2.48% ממחיר המכונית. באופן תיאורטי, מי שיבחר במכונית ליסינג נקייה יוכל ליהנות מהעובדה שמחירה יופחת וכתוצאה מכך יירד גם שווי השימוש שלה. בפועל, יש לציין, זה לא קרה: ברגע שהיבואנים השתחררו מעול קבוצות השימוש, מרביתם ייקרו במידה משמעותית את המכוניות המשפחתיות. תקופת חוסר הוודאות שלפני שינוי שיטת המיסוי הביאה אלפי לקוחות ליסינג להחליף את רכבם השנה, כדי שיוכלו להמשיך ולשלם בשלוש השנים הקרובות שווי שימוש לפי שיטת הקבוצות. זאת, כיוון ששיטת החישוב הליניארית תקפה רק לחוזי ליסינג שייחתמו החל ב־2010.

עם פרוס השנה האזרחית החדשה, ב־BDO מביעים אופטימיות זהירה לגבי העתיד: "ההתאוששות הכלכלית היא הגורם המשמעותי ביותר מבחינת ההשפעה על מספר מסירות כלי הרכב, לדעתנו", מסביר רו"ח שחר זיו, שותף בכיר ב־BDO זיו האפט. "עם זאת, גם לרגולציה בתחום הליסינג ולכניסת שיטת שווי השימוש הליניארי יש משקל רב בהתאוששות. לאור תחזית הצמיחה של בנק ישראל, שלפיה בשנת 2010 תחול צמיחה חיובית בשיעור 2.5%, אנחנו צופים שבשנה הבאה תירשם עלייה במסירות כלי הרכב, לטווח של 187–182 אלף מסירות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות