אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב: תקנות להפעלת הדלקן האוניברסלי צילום: shutterstock

בקרוב: תקנות להפעלת הדלקן האוניברסלי

ועדת הכלכלה תדון היום במהלך, שכבר נמצא בבדיקת היישום הטכנולוגי ובבדיקת הממונה על הגבלים עסקיים. הרפורמה תאפשר ללקוחות להתקשר עם כמה חברות דלק, ולהתמקח על גובה ההנחה

06.01.2010, 08:38 | ליאור גוטמן ותומר אביטל

ועדה בין־משרדית, שבה שותפים משרדי התשתיות, האוצר והמשפטים, מגבשת תקנות שיאפשרו לנתק את התלות של לקוחות הדלקנים מחברות האנרגיה. הדברים יוצגו היום בוועדת הכלכלה, בדיון לקראת הצעת חוק בנושא.

שוק הדלקנים נשלט על ידי ארבע חברות הדלק המובילות: פז, סונול, דלק ודור אלון. המהלך, אם יושלם, עשוי לעורר מהפכה במשק הדלק כיוון שלקוחות יוכלו להתקשר עם כמה ספקים, ולהתמקח על גובה ההנחה. המהלך אף צפוי להכניס למעגל הספקים גם את ספקי הדלק הקטנים דוגמת טן או סד"ש, שיוכלו להעניק ללקוחות הנחה מבלי להיות תלויים באמצעי זיהוי אלקטרוני.

הממונה על הגבלים עסקיים כבר נמצאת בסוד העניין, והטיפול עבר לשלב בדיקת היישום הטכנולוגי, עם בחירתה של חברת הייטק להתקנת טבעות זיהוי במכוניות, כמו גם יועץ טכני שבודק את המעבר מאמצעי תדלוק פרטני (לקוח לספק בודד) לאמצעי תדלוק אוניברסלי.

חוק הדלקן האוניברסלי הוגש בכנסת הקודמת על ידי ח"כ שי חרמש (קדימה), וחלקים ממנו נכללו בחוק ההסדרים האחרון. על פי ההערכות, החוק יקדם את התחרות בענף, ויוכל לחסוך למדינה ולמתדלקים כ־2 מיליארד שקל בשנה, אם תינתן בזכותו הנחה של 15 אג' לליטר.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", החוק התעכב בחודשים האחרונים - בין היתר כיוון שהחשכ"ל הפעיל לחצים לשינוי נוסחו, בכדי לשמר את המצב הקיים שבו רק שלוש חברות הדלק המרכזיות יכולות להשתתף במכרז לדלקן ברכבי מדינה.

חברות האנרגיה אינן מספקות מידע לגבי מחירי הדלקים וההנחות שהן נותנות, כיוון שבין הנחות התדלוק שהן נותנות לגופים מסוימים קיימים הבדלים מהותיים. על פי ההערכות בענף, קרוב ל־40% מתדלוקי הבנזין בתחנות מתבצעים באמצעות דלקנים, בהנחה שנעה מאגורות בודדות ועד 40 אגורות לליטר.

על פי מקורב לתחום, בכוונת הרגולטור לוותר על מערך סליקה ארצי בין החברות - צעד שהגביל עד היום את קידומו של החוק. הסיבה: הנחה שניתנת ללקוח על ידי חברה אחת אינה זהה להנחה שניתנת לו על ידי חברה אחרת, ונוצר מצב שבו חברות הדלק היו אמורות להתקזז ביניהן על כמויות הדלק שהועברו במהלך עסקה. במקום מערך סליקה יוקם מרכז מידע ארצי, שבו יוכלו לקוחות לקבל מידע על תאריכי התדלוק, כמות הדלק והתשלום. בכך פוטרת המדינה הקמת מרכז סליקה לחברות שטרם מחזיקות באחד שכזה.

על פניו, חברות הדלק תומכות במהלך אולם הדבר יחייב אותן לתמחר אחרת את ההנחות ולהתמודד עם ספקים קטנים.

תגיות