אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הזינוק במניית דומינו'ס פיצה על התוצאות צילום: גלעד קוולרצ'יק

הזינוק במניית דומינו'ס פיצה על התוצאות

מניית דומינו'ס פיצה עלתה ב־78% מתחילת השנה, יותר מפי שלושה ממתחרותיה וממדד S&P 500. הסיבה אינה תוצאותיה הבינוניות של הרשת, אלא הפשרה הדרגתית של שוקי האשראי

06.01.2010, 10:41 | אילון ג'דה

הפיצה מצאה באמריקה בית חם. סקרים מראים כי אמריקאי ממוצע מעדיף רק שלושה מיני מזון על פיצה: גבינה, שוקולד וגלידה. תודו שהקרב קשה - והמקום הרביעי מכובד בהחלט. החברה שבה נדון היום היא המרוויחה העיקרית מהחיבה לפיצה: דומינו'ס פיצה (NYSE: DPZ).

הסיפור התחיל כשהאחים ג'יימס ותומס מונהאן החליטו לרכוש ב־1960 פיצרייה קיימת בשם "דומיניק'ס", שהיה לה סניף אחד במישיגן. שנה מאוחר יותר חשקה נפשו של אחד האחים, ג'יימס, במכונית, ולכן הוא מכר את חלקו בעסק לאחיו ובכסף רכש חיפושית. אילולא היה מוכר, היו מניותיו של ג'יימס שוות היום 230 מיליון דולר - הרבה עבור מכונית.

ב־1965 החליף תומס מונהאן את השם ל"דומינו'ס פיצה", וב־1967 נפתח הסניף הראשון בזכיינות (עד אז כל סניפי החברה היו בבעלות מלאה).

ב־1968 יצאה החברה ממישיגן, ולאחר עשר שנים כבר הפעילה 200 סניפים בארצות הברית. ב־1983 נפתח הסניף הבינלאומי הראשון בקנדה.

ב־2006 ציינה החברה שיא: 8,000 פיצריות, בערך 3,000 מחוץ לארה"ב. משפחת מונהאן החזיקה בשליטה עד 1998, אז מכרה את מניותיה לקבוצת משקיעים. ב־2004 הונפקה החברה לראשונה בוול סטריט וכיום היא נסחרת בשווי של 460 מיליון דולר.

ב־2008 הסתכמו מכירות דומינו'ס בכ־1.4 מיליארד דולר. מקורות ההכנסה של הרשת נחלקים לשלושה: חנויות בארה"ב (36%), אספקת חומרי גלם לסניפי הרשת ולזכיינים (54%) ופעילות בינלאומית (10%). המספרים מראים כי למרות נוכחות בינלאומית נרחבת, דומינו'ס עדיין מוטה משמעותית לכיוון השוק האמריקאי (כ־90% מהמכירות).

התלות הגבוהה של החברה בכלכלת ארה"ב אינה מיטיבה עם תוצאותיה העסקיות: מ־2001 ועד היום צמח מספר הפיצריות של דומינו'ס בכ־0.5% בלבד מדי שנה.

הרוויה בשוק האמריקאי מתבטאת גם במונחים כספיים: מאז 2001 צמחו מכירות דומינו'ס בארה"ב בכ־1% בלבד מדי שנה, ל־1.28 מיליארד דולר ב־2008. נחמתה העיקרית של החברה היא בצמיחה של המכירות הבינלאומיות מכ־70 מיליון דולר ב־2001 לכפליים מכך, 142 מיליון דולר, בשנת 2008.

תוצאות תשעת החודשים הראשונים של 2009 לא היו מזהירות. בצל המשבר סגרה החברה בשנה האחרונה כ־150 חנויות בארה"ב. מחוץ לארה"ב היא דווקא המשיכה לפתוח מסעדות, ובזכות כך גדל מספר המסעדות הכולל בכ־160.

למרות זאת, המכירות (במונחי דולר) נשחקו בינואר־ספטמבר 2009 בכ־5.5% לעומת התקופה המקבילה, והרווח מפעולות רגילות, שהסתכם ב־125 מיליון דולר, היה נמוך ב־12% מבתקופה המקבילה.

נקודה שלילית נוספת היא הון עצמי שלילי ומנוף הלוואות עצום של 1.8 מיליארד דולר, לעומת מאזן של 443 מיליון דולר בלבד.

ב־2009 עלתה מניית דומינו'ס ב־78%, לעומת עלייה של קצת יותר מ־20% במדד S&P 500 ואצל מתחרות דומות (למשל פאפא ג'ונ'ס). התוצאות הבינוניות אינן יכולות להסביר זאת. סביר יותר כי ההפשרה ההדרגתית של שוקי האשראי הפיגה חששות של משקיעים מהסתבכות פיננסית.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות וליחידים. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות