אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרסום בישראל התכווץ ב־4.5% ב-2009 צילום: שייקה איתן

הפרסום בישראל התכווץ ב־4.5% ב-2009

זניט מדיה: ההשקעה בפרסום בטלוויזיה ירדה ב־1.6%, אולם האינטרנט, שנחשב זול יחסית, הצליח לרשום קפיצה של 16.5% לעומת 2008. הפרסום בקולנוע נפגע באופן הקשה ביותר עם נפילה של 16.7%

10.01.2010, 10:03 | מיכל תוסייה כהן

המשבר הכלכלי לא פסח גם על מדינת ישראל, ובשנת 2009 התכווץ ענף הפרסום בישראל בשיעור של 4.5% לרמה של 892 מיליון דולר לעומת 934 דולר בשנת 2008 - כך עולה מדו"ח של חברת זניט מדיה לסיכום שוק הפרסום בישראל לשנת 2009.

הפרסום בקולנוע רשם את הפגיעה הגדולה ביותר עם ירידה של 16.7% בהשקעה בפרסום לעומת 2008, ואילו הטלוויזיה נפגעה באופן הקל ביותר, עם ירידה של 1.6% בלבד בהשקעה בפרסום. עם זאת, בזכות המשבר הצליח הפרסום באינטרנט - שנחשב זול יחסית - לרשום את הקפיצה היחידה בתחום ועלה ב־16.5% ב־2009 לעומת השנה הקודמת. "מחקרים מראים שצריכת האינטרנט מסך צריכת המדיה בעולם עומדת על 25%, כך שפוטנציאל הגידול של המדיום עדיין עצום", אמר אלון הוכדורף, מנכ"ל זניט מדיה.

למרות הירידה בהשקעה בפרסום בטלוויזיה, רשם הפרסום בשנת 2009 עלייה קלה של 1.1% לנתח שוק של 35.1%, המהווים 313 מיליון דולר. לדברי הוכדורף, נתוני הפרסום בטלוויזיה בישראל תואמים את המגמה העולמית: "חלקה של הטלוויזיה מסך כל עוגת הפרסום בשווקים מפותחים עומד על 36.5% בארצות הברית או 30.4% במערב אירופה, בעוד שבמדינות מתפתחות, למשל במזרח ומרכז אירופה, עומד נתח הטלוויזיה מכל עוגת הפרסום על 55.4%".

עלייה באינטרנט

 

חן גרנות, מנהל המחקר של זניט מדיה, אומר כי מספר המשתמשים באינטרנט זינק פי ארבעה והוא עומד כיום על כ־4.3 מיליון גולשים בני 13 ומעלה, זאת לעומת 1.1 מיליון גולשים בשנת 2000.

העלייה במספר הגולשים באה לידי ביטוי גם בגידול בהיקף הפרסום באינטרנט. לפי דו"ח זניט מדיה, הפרסום באינטרנט נמצא בעלייה מתמדת, ובשנת 2009 גדל נתח הפרסום באינטרנט בישראל ל־17.4%, שהם 155 מיליון דולר לעומת 14.2% בשנת 2008, שהם 133 מיליון דולר.

לפי הערכות זניט מדיה ישראל, העלייה המשמעותית בעוגת הפרסום באינטרנט מגיעה מגידול חד בפעילות מנועי החיפוש. לדברי גרנות, הפרסום המסורתי באינטרנט - הבאנרים - נמצא במגמה חיובית של צמיחה. שיעור צמיחתו בעולם עמד בשנת 2009 על 6%, נתח שעתיד לגדול עוד ב־10% במהלך 2010. עם זאת, גרנות מציין כי תחום הבאנרים איבד את בכורתו כקטר המוביל של האינטרנט בפרסום לטובת מנועי החיפוש שאחראים ל־50% מסך עוגת האינטרנט העולמית. תחום זה גדל ב־15% במהלך 2009, וצפוי להמשיך ולגדול ב־15% נוספים במהלך 2010. לפי הערכות זניט מדיה, תחום מנועי החיפוש בישראל אחראי ל־36% מסך עוגת הפרסום האינטרנטית.

רדיו בירידה

דו"ח זניט מדיה מעיד כי הפרסום ברדיו נמצא בירידה קלה. ב־2008 עמד נתח השוק של הרדיו בעוגת הפרסום בישראל על 4.9%, וב־2009 ירד הנתח ל־4.7%. ההשקעה בפרסום ברדיו עמדה על 46 מיליון דולר ב־2008 וירדה ל־42 מיליון דולר בלבד ב־2009, בעיקר בגלל ירידה בשיעור ההאזנה לרדיו. לפי דו"ח זניט מדיה, שיעור ההאזנה לרדיו ירד מ־117 דקות בשנת 2007 ל־113 בשנת 2009 — ירידה של 3.7%.

לפי הדו"ח העולמי, נתחו של הרדיו עתיד לרדת במעט בשנים הקרובות ולהגיע ל־7.4% בשנת 2011. בארה"ב, שם נתח הרדיו חזק באופן מסורתי, עתיד חלקו לרדת ל־10.7% לעומת 12.4% ב־2007. 

תגיות