אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשנות: הצרות של מוטורולה - כישלון אסטרטגי מהדהד צילום: שחף קיהן

פרשנות: הצרות של מוטורולה - כישלון אסטרטגי מהדהד

בעיותיה של מוטורולה ישראל, חמורות כלל שיהיו, מקורן בכישלון האסטרטגי הרובץ על החברה

12.01.2010, 07:03 | עומר ענבר

אין ספק שהנפילה הגדולה של מוטורולה היא הנפילה בתחום החטיבה הסלולרית, שקיבלה גושפנקה פומבית כאשר המנכ"ל הקודם של מוטורולה העולמית, אד זנדר, נאלץ לפנות את כיסאו בשנה שעברה. בעיותיה של מוטורולה ישראל, חמורות כלל שיהיו, מקורן בכישלון האסטרטגי הרובץ על החברה.

בתחילת שנות האלפיים השיקה מוטורולה העולמית את הרייזר, טלפון סלולרי חדשני ששילב את התכונות של סמארטפון עם טלפון נייד פשוט. זה היה טלפון חדשני, דק, בעל עיצוב מוקפד שנפתח בצורת "פליפ", ושילב בתוכו אלמנטים טכנולוגיים שעולם הסלולר טרם הכיר.

חשיפת "כלכליסט" מוטורולה בצרות: מחסלת את הייצור בישראל בהוראת מוטורולה העולמית תיאלץ מוטורולה ישראל למכור את מפעל הייצור שלה בערד, שמעסיק 500 עובדים. לפי הערכות, 20% מהעובדים יפוטרו והשאר ייהפכו לעובדי קבלן. הסיבה: משבר עסקי ומחסור בפרויקטים חדשים עומר ענבר, 38 תגובותלכתבה המלאה

לא עבר זמן רב והמוצר תפס נתח שוק שגדל והלך. במחצית הראשונה של העשור הקודם, ההצלחה לא איחרה לבוא, והחטיבה הסלולרית, בראשות מי שהיום מנכ"ל משותף של מוטורולה העולמית, גרג בראון, גרפה נתח שוק מרשים בתחום הטלפונים הסלולריים. כמו כן, מוטורולה היתה לאחת החברות הראשונות שהשכילו להבחין ביתרונות הגדולים שטמונים בהעברת מפעלי הייצור לסין. נתח גדול מהיקף הייצור של הטלפון המצליח נעשה בסין לאחר חתימה על מיזם משותף עם היצרן הסיני פוטיאן, שסיפק למוטורולה שולי רווח גבוהים במיוחד.

לא הצליחו לשמור על המובילות

אך לאחר ההצלחה במכירות הרייזר, שהגיעו בשיאן למיליארדי דולרים, הגיעו הניצנים הראשונים לכישלון האסטרטגי העתידי ארוך הטווח, וזאת מאחר שהחברה לא השכילה למנף את הרייזר ולייצר גרסאות חדשות שיצליחו לשמר את מובילות השוק. תחום הפיתוח העסקי והאסטרטגיה באותם ימי הצלחה, שהוביל אז ריצ'רד נוטינברג, לא צלחו על אף המאמצים הרבים לשמר את מקומו של המוצר. לא עבר זמן רב, ובמקום ליהנות משילוב של כמה יתרונות ייחודיים, המוצר המוביל של מוטורולה נפל בין הכיסאות ופינה את הדרך לגרסאות מתקדמות של טלפונים שייצרו המתחרים, ובהם של נוקיה, LG, בלקברי, ומאוחר יותר - האייפון.

באותם ימי זוהר של תחילת שנות האלפיים, מוטורולה ישראל בראשות המנכ"ל אלישע ינאי - דמות בעלת השפעה גדולה גם בזירה העולמית של החברה, עד שהודיע בשנה שעברה על פרישה לאחר 40 שנה בחברה - היתה מרכז משגשג של מחקר ופיתוח. החברה הישראלית פיתחה בהצלחה טלפונים לרכב, מודולים מיוחדים ומערכות פיקוד ובקרה לתעשייה הביטחונית בישראל.

בשנתיים האחרונות נעשו כמה מהלכים להחזרת מוטורולה לדרך הישר, וזאת לאחר שחתמה את 2008 עם הפסד עצום של יותר מ־4 מיליארד דולר. באוגוסט 2008 התמנה סנג'יי ג'ה למנכ"ל משותף של מוטורולה העולמית ולאחראי על חטיבת הסלולר, כדי להבריא את החטיבה הדועכת.

ניסיון להחזיר עטרה ליושנה

לפני כמה חודשים השיקה מוטורולה בשיתוף פעולה עם גוגל וורייזון וויירלס את מכשיר הדרואיד בארה"ב, וזוכה לביקורות חיוביות. מכשיר הטלפון הוא פרי פיתוחה של מוטורולה, מבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד 2.0 שפיתחה גוגל ועתיד להתחרות באייפון ובבלקברי כטלפון החכם החדש. הטלפון הושק לאחרונה באירופה, ועל פי גורמים מקורבים לחברה עשוי להגיע לישראל במהלך השנה. האם יוכל הדרואיד להחזיר עטרה ליושנה ולחזק את מעמד חטיבת הסלולר של החברה בזירה העולמית? את התשובה, כמובן, רק הזמן יספק.

תגיות