אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבקר המדינה על נמל אשדוד: "המנכ"ל חסר השכלה מקצועית מתאימה" צילום: אוראל כהן

מבקר המדינה על נמל אשדוד: "המנכ"ל חסר השכלה מקצועית מתאימה"

במסגרת הדו"ח העוסק בחברות ממשלתיות קבע מבקר המדינה כי שוקי סגיס נבחר לתפקיד בהליך שאינו תקין. לדבריו, "מספר בכירים בנמל זכו בתפקיד באמצעות שיטות עבודה שהיו נהוגות אולי בתקופת מפא"י"

13.01.2010, 16:02 | ליאור גוטמן

מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס נכנס לתפקידו למרות שלא עמד בתנאי המשרה כפי שהם נקבעו בחוק החברות הממשלתיות – כך קובע מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. הדברים החמורים פורסמו היום (ד') בדו"ח שהוציא משרד המבקר המדינה.

פעולת הביקורת נערכה בין פברואר 2008 לספטמבר 2009, במסגרתה בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין קבלת עובדים בכירים ב"חברת נמל אשדוד בע"מ" ממועד הקמתה. בפרק שעוסק בחברות הממשלתיות מתייחס לינדנשטראוס לסדרי קבלת עובדים בכירים בנמל אשדוד, וקבע שסגיס זכה בתפקידו למרות שלא היה ברשותו תואר אקדמי ניהולי, דוגמת מנהל עסקים או מנהל ציבורי. "עיון במסמכים ובתעודות שצורפו לקורות החיים שלו העלה כי יש לו (לסגיס - ל"ג) תואר של הנדסאי תעשייה וניהול מבית הספר להנדסאים של אוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון במדעי החברה מאת האוניברסיטה הפתוחה. לפי חוק החברות הממשלתיות, תארים אלה אינם נכללים במניין התארים הנדרשים ממנכ"ל חברה ממשלתית".

מבקר המדינה מציין אף כי מועמדים לתפקיד מנכ"ל נמל אשדוד, אשר היו בעלי ניסיון בחברות בעלות היקף עסקים דומה ואף רחב מאלו בהן עבד המנכ"ל שנבחר, "נפסלו בנימוק שלא עמדו בתנאי הסף של ניסיון בניהול עסקי".

המסקנה של מבקר המדינה מהליך זה אחת: "החברה בחרה מועמדים בהליך בלתי תקין שפגע בעקרונות השוויון, התחרות ההוגנת והשקיפות". הביקורת מופנית גם כלפי משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות, הכפופה כיום לשר שטייניץ, אותם רואה מבקר המדינה כשותפים למחדלים שהתגלו. הסיבה: עד פברואר 2005 היתה רשות הנמלים והרכבות אחראית לתפעול הנמלים של אשדוד, חיפה ואילת. ב-17.2.05 היא פורקה, ובמקומה החלו לפעול ארבע חברות ממשלתיות חדשות: "חברת נמל אשדוד בע"מ", "חברת נמל חיפה בע"מ", "חברת נמל אילת בע"מ" ו"חברת נמלי ישראל בע"מ".

הנוהל הלקוי בקבלת עובדים בכירים למשרות בנמל אשדוד אינו מסתיים רק באיוש לשכת המנכ"ל. על פי מבקר המדינה, מספר בכירים בנמל אשדוד זכו בתפקיד הנכסף באמצעות שיטות עבודה שהיו אולי נהוגות בתקופת מפא"י, לרבות עריכת משאלים טלפוניים בין חברי דירקטוריון טרם קבלת עובד בכיר לנמל, או התערבות ישירה של חלק מחברי הדירקטוריות בהליך המינוי. בחלק מהמקרים לא נמצאו מסמכי מיון, סיכומי ראיונות וכלל לא ברור כיצד האנשים הללו אותרו לתפקידם.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 2005-2006. חברת הנמל תלמד את ממצאי דו"ח המבקר ותמשיך לפעול בהתאם להוראות הדין". ממשרד התחבורה הפנו את בקשת התגובה לרשות החברות הממשלתיות. מרשות החברות הממשלתיות טרם נמסרה תגובה.

לכתבות נוספות מדו"ח המבקר ל-2010 לחצו כאן

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות