אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת הכלכלה: על הממשלה לבחון מחדש ההחלטה לבטל מאגר השמות לשלולי רישיון צילום: עמית שאבי

ועדת הכלכלה: על הממשלה לבחון מחדש ההחלטה לבטל מאגר השמות לשלולי רישיון

ח"כ חסון: "אם היו מפרסמים שיש 80 מחבלים שמסתובבים חופשי בקרבנו, היינו נכנסים להסגר. בנוגע לאיום הנהיגה ללא רישיון על חיי אדם - אנחנו די אדישים"

19.01.2010, 12:31 | תומר אביטל

"על ועדת השרים לבחון מחדש את החלטתה לבטל את הקמתו של מאגר שמות פומבי של נהגים שרישיונם נשלל" - כך דרשה היום ועדת הכלכלה, בתום דיון שקיימה.

הוועדה החליטה לקיים דיון נוסף בנושא בהשתתפות השר לביטחון הפנים ושר התחבורה, ובינתיים לדרוש מהממשלה שלא לקדם את הצעת החוק הממשלתית. את הדיון היום יזם ישראל חסון (קדימה).

לפי חוק שנכנס לתוקף בסוף 2007, על המשטרה היה לפרסם באתר האינטרנט שלה את שמותיהם של הנהגים שרישיונם נפסל לתקופה של יותר מחודשיים. עלות הקמת המאגר היא כ-800 אלף שקל, ועלות האחזקה השנתית היא כ-1.4 מיליון שקל. המדינה מבקשת לבטל את הקמת המאגר, בטענה כי הוא יהיה חלקי ולא מדויק מסיבות טכניות. 

ח"כ חסון אמר בדיון: "אם היו מפרסמים שיש 80 מחבלים שמסתובבים חופשי בקרבנו, היינו נכנסים להסגר, וכל היחידות הצה"ליות והמשטרתיות היו באוויר מחפשות אחריהם. בנוגע לאיום הנהיגה ללא רישיון על חיי אדם, אנחנו די אדישים". לדבריו, התשובה כי קיימת בעיה טכנית של העברת החומר מהנהלת בתי המשפט למשרד לביטחון הפנים - היא תשובה רעה. הוא הוסיף כי כיום יש כ-180 אלף נהגים הנמצאים על הכביש אף שרישיונם נפסל.

נציגי המשרד לביטחון הפנים ומשרד התחבורה טענו בדיון כי ישנם מספר קשיים ביישום ההחלטה. לדבריהם, רבות מהחלטות הפסילה אינן מתקבלות במעמד האדם שעבר את העבירה - ורק אם הוא מאשר את קבלת ההודעה רישיונו נפסל ועליו להפקידו.

בתגובה לטענה זו, אמר ח"כ חסון: "כמה אנשים שרישונם נשלל מופיעים במסוף המשטרתי וכמה מהם מעורבים בתאונות דרכים? הדיון כאן הוא על חיי אדם. אם הייתי הולך לרופא עם נתונים כאלה, לא הייתי לוקח ממנו אקמול. מקומם שאין למשרד לביטחון הפנים ולמשרד התחבורה נתונים מספקים. אין תשובות לשאלות פשוטות, ומהזווית שלנו זה נראה ונשמע רע, ואני אדם עדין. למה פשוט אי אפשר להעלות לאינטרנט את מה שנכנס למסוף המשטרתי?"

היועצת המשפטית של המשטרה אמרה: "אם לא הוכח שהאדם קיבל את ההודעה - אזי אין ראיה לפסול את רישיונו. החשיבות של מאגר מדויק ואמין – היא בדיוק הבעיה. זהו קושי מהותי ולא טכני. אי אפשר לוותר על הדיוק. במסוף המשטרתי יופיע שאדם פסול לנהיגה, אך על בסיס זה אי אפשר להביא אדם להרשעה על סמך נהיגה ללא רישיון".

ח"כ חסון שאל: "אז התשובה שלך היא שהמסוף המשטרתי אינו מדויק?". עו"ד דן שני מאגף התנועה במשטרה השיב כי "השאלה אם אדם נוהג תחת שלילה - זו שאלה משפטית".

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) אמר בדיון כי "גילינו היום כי המשרד לביטחון פנים, משרד התחבורה, והמשטרה אינם מסוגלים לדעת בכל רגע נתון רישיונו של מי נשלל, ואמצעי האכיפה שעומדים לצד המשטרה מוגבלים עד מאוד. מערכות אכיפת החוק, משרד המשפטים ומשרד התחבורה הזניחו במשך שנים את הטיפול והאכיפה באחת הסנקציות החמורות שקיימות בקודקס של דיני תעבורה, זוהי בפירוש הקזת דמם של נהגים והולכי רגל, מסיבות טכניות שניתן היה לפתור לפני שנים".

תגיות