אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ירדו מהעץ צילום: שאול גולן

ירדו מהעץ

בעוד הגל הירוק שוטף את המשק הורידו בערוצים המסחריים פרופיל בנושא. בערוץ 10 מודים שיש להם מלחמות אחרות לנהל כרגע, ואברי גלעד טוען: "הירוק לא מוכר ולא מעניין את הציבור"

20.01.2010, 15:58 | תמר וילרפורט

"בקופנהגן קיבלנו את הסטירה. אם מנהיגי העולם לא הצליחו להעביר מסר ירוק, אז מי אנחנו", מסכם באכזבה בכיר באחת הזכייניות את מה שקורה כרגע בתחום הירוק בטלוויזיה בישראל. וכרגע לא קורה הרבה. ב־2007 הצהיר ערוץ 10 על סדר יום חדש וירוק שיכלול תחקירים בהגשת אושרת קוטלר ולינוי בר גפן, ובמחצית 2008 קיבל על עצמו (ובהתנדבות) עורך הווידיאו הראשי של קשת, יצחק גרבוז, גם את תפקיד מנהל התוכן הירוק.

ירוק בהיר

הנושא שנתפס בזמנו כסקסי התקרר מאז. שנתיים וחצי חלפו מאז התחקיר של בר גפן על מקורות המים הבעייתיים שלנו, ובהמשך הופיעו מדבקות שאסרו על בזבוז מים על מראות חדר הרחצה בבית "האח הגדול", ו"במירוץ למיליון" כיכבו מכוניות היברידיות. מזה נותרו רק שרידים: הפאנל הסולרי שהורכב על גג בית "האח הגדול" בקושי מציץ מהמסך, והפינות הירוקות בערוץ מוקצות לתוכניות הבוקר דלות הרייטינג. גם הפנים שיקדמו את התוכן חסרים, או שמישהו מלמעלה ממתן את הופעתם. כיצד ייתכן שנושא כזה, שחברות כלכליות מבינות את הצורך בו ואת הפוטנציאל השיווקי הנלווה לו, איבד מזוהרו אצל בעלי הבית בשוק הטלוויזיה המקומי?

משימה ירוקה ב"אח הגדול". לפני שלוש שנים שודרו תחקירים ירוקים בפריים טיים משימה ירוקה ב"אח הגדול". לפני שלוש שנים שודרו תחקירים ירוקים בפריים טיים משימה ירוקה ב"אח הגדול". לפני שלוש שנים שודרו תחקירים ירוקים בפריים טיים

"בתקופה שהגדרנו סדר יום ירוק, הנושא הירוק היה בתחילת דרכו התקשורתית, ומנהלי הערוץ חשבו ובצדק שנכון יהיה לנצל את הפלטפורמה של הערוץ לחזק את המסר", מסביר נתי דינר, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בערוץ 10. "הגיעו פניות מיוצרים ואנשים שרצו להביא תוכן ירוק למסך".

ומה קרה בפועל?

"היו יוזמות לא מספיק בשלות כדי להוציא לפועל - גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת תכנים שלא ראויים להפקה. בתקופה האחרונה, ויכול להיות שזה קשור למצב הערוץ, כבר אין הצעות שיכולות להבשיל. לא רצינו להפיק בכוח תוכן אקולוגי".

בין הצעות לתוכניות הפער עצום.

"זה לא נושא שצריך לזנוח, אבל כמו זהירות בדרכים, סמים וחינוך, אנחנו מוצאים את הדרך לתת את הביטוי הנכון ביותר. לפני 2007 לא היתה מודעות, אבל מאז הנושא פחות אִיני ויותר שגרתי, וכבר לא צריך לצעוק את זה בכל כיכר. זאת לא המלחמה הכי אקוטית שלנו כרגע".

ח"כ ניצן הורוביץ, המזוהה עם הנושא הירוק עוד מימיו כראש דסק החוץ של ערוץ 10, דווקא מעודד מהיקף הסיקור כיום. "באופן כללי אני רואה מגמה ברורה בתקשורת של הרחבת העיסוק בנושאים סביבתיים. פעם זה בקושי נכנס לחדשות, והיום זה חלק מהאג'נדה".

ברדיו? ברוממה

בעוד שבערוצים המסחריים הירוק נתפס כמו החדשות של אתמול, ברדיו הוא זוכה לכתף חמה. לאחרונה, לאחר החלפת הבעלות על 99FM (ב־2008 עזב הבעלים ארקדי גאידמק, וביולי 2009 זכתה במכרז על הבעלות קבוצת רדיו ללא הפסקה), מוצבה התחנה כירוקה ושמה הוחלף ל"אקו 99". התחנה גייסה לשורותיה שדרנים כאביעד קיסוס, טל ברמן ורונית כפיר, ומשלבת בין הפרסומות והשירים ג'ינגלים העוסקים בחיסכון במים ובחשמל לצד מבזקי חדשות ירוקים. מישל קרמרמן, מנכ"לית התחנה, מסבירה את השינוי. "אני מאוד מאמינה ברדיו שמשלב אג'נדה ירוקה עם תוכניות סאטירה ומוזיקה ומעביר חוויה של משהו משמעותי. אנשים מתחברים לעניין הירוק, כמו שבבית הם ממחזרים בקבוקים וחוסכים בחשמל ומים".

ואיך בונים תמהיל ירוק?

"אין תוכניות שהן רק ירוקות. המסרים מועברים בצורה ידידותית ולא דרך שטיפת מוח. העניין הירוק נוגע לכל תחומי החיים, וזה מה שאנחנו מעבירים. תוכניות רגילות, חיוביות, לא בהצפה".

אברי גלעד, צילום: שאול גולן אברי גלעד | צילום: שאול גולן אברי גלעד, צילום: שאול גולן

אברי גלעד, אולי האיש הכי ירוק של הזכיינית רשת, טוען שמעולם לא היה תוכן ירוק על המסך בארץ. "אני בטלויזיה 30 שנה ומעולם לא ראיתי תוכן ירוק אמיתי. הירוק לא מוכר ולא מעניין את הציבור, ובמקום לחנך ולהוביל את ההמונים, ההמונים מובילים אותנו. היום הטלוויזיה עובדת על תדרים עצביים. הכל חייב לעבור דרך תחרות, הדחה וקונפליקט. בירוק אין את הדברים האלה".

לדברי גלעד האשמה לא נמצאת רק אצל הגופים המשדרים. "מעבר לזה שיש משהו נוח בלהשאיר את הצופים בורים ואפאתיים, ולא פעילים סביבתית, הציבור לא מעוניין בתכנים האלה", הוא אומר. "אי אפשר להוריד את התוכן הירוק לשגעת ולטרפת ולדבר נמוך ולצעירים כפי שקורה היום בטלוויזיה המסחרית. מי שהיה צריך לשווק את הנושא הוא הערוץ הראשון, עם תוכניות תעודה ופוליטיקה. אי אפשר להשליך הכל לערוצים המסחריים, שרמות ההפסדים שלהם הם כאלה שמה שלא מביא הכנסות ברורות אין לו זכות קיום. לשדר תוכן כזה זו פריבילגיה".

בערוץ 1 דווקא מסכימים עם גלעד. רותם אברוצקי, יוצר סדרת התעודה הסביבתית "אחרינו המבול", הנמצאת כרגע בעבודה בערוץ 1: "הערוצים המסחריים מביאים סיפור כשיש איש טוב ואיש רע, אבל הנושא הסביבתי הוא הרבה יותר מורכב. אנחנו מטפלים בנושאים כאלה שערוץ מסחרי לעולם לא יטפל בהם: פרק על מזון תעשייתי למשל לא ישודר בגלל אינטרסים של בעלי הון".

תגיות