אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": למרות התחזיות השחורות - היקף המכירות בקניונים ירד ב-3% בלבד ב-2009 צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": למרות התחזיות השחורות - היקף המכירות בקניונים ירד ב-3% בלבד ב-2009

מחקר של RIS מעיד כי 2009 הסתיימה טוב מהצפוי, בירידה של 100 מיליון שקל במכירות לעומת 2008. המפתיעים הגדולים הם דווקא הקניונים האזוריים

20.01.2010, 07:06 | מיכל תוסייה כהן

נפח הפעילות הכלכלית של הקניונים, שמגלגלים בימים כתיקונם כ־5 מיליארד שקל בשנה, היה אמור להיפגע בעקבות המשבר הכלכלי שהחל במחצית השנייה של 2008. מנהלי הקניונים מיהרו לדווח על ירידה קשה בהכנסות, אולם מחקר שערכה חברת RIS (Retail Information System) בקרב 2,000 חנויות בכל הקניונים בארץ מעיד דווקא כי שנת 2009 הסתיימה באופן טוב מהצפוי.

מהנתונים עולה כי היקף המכירות בקניונים בכל רחבי הארץ ירד ב־3% בלבד - מ־4 מיליארד שקל בשנת 2008 ל־3.9 מיליארד שקל בשנת 2009.

מנכ"ל קניון קרית אונו אבינועם אלבו, צילום: שי וליץ מנכ"ל קניון קרית אונו אבינועם אלבו | צילום: שי וליץ מנכ"ל קניון קרית אונו אבינועם אלבו, צילום: שי וליץ

המשבר הכלכלי המשיך להשפיע לאורך כל 2009. התחום שספג את מרבית הפגיעה היה תחום ההלבשה וההנעלה, שם ירדו המכירות ב־5.2%, מהיקף של 2.9 מיליארד שקל ב־2008 ל־2.75 מיליארד שקל בשנה לאחר מכן.

הירידה התרחשה בעיקר באופנת הנשים, האופנה המעורבת ואופנת הילדים, שספגו ירידות של 6%–9% במכירות. אופנת הגברים, לעומת זאת, ירדה ב־2% בלבד מכיוון שהרגלי הקנייה של הגברים מושפעים פחות משינויים בסביבה הכלכלית.

נעליים קונים מהר

תחום האופנה היחידי שהראה עלייה בשנה החולפת, משבר כלכלי או לא, היה תחום הנעליים, שעלה ב־5.3%. "בסופו של דבר, אנשים לא מפסיקים לקנות בגלל משבר, אבל הם עוברים למוצרים זולים יותר, וזה מה שקרה ב־2009", אומר עופר שכטר, מנכ"ל רשת ניהול הקניונים פרו־מול. "מה שכן, הקניונים פונים לעשירונים הגבוהים יותר, והם אלו שיביאו לצמיחה במכירות בשנת 2010".

במחצית הראשונה של 2009 נרשמה ירידה של כ־4.4% במכירות בקניונים לעומת המחצית הראשונה של 2008. המחצית השנייה של השנה היתה מעודדת יותר, ונרשמה בה ירידה קטנה יותר של 2.7% לעומת המחצית השנייה של 2008. במחצית השנייה של 2009 חלה עלייה של כ־5.3% במכירות הארציות בכל התחומים לעומת המחצית הראשונה, עלייה של 3.7% בתחום האופנה וההנעלה, ועלייה של כ־10% בתחום שונות.

בדצמבר 2009 נראתה דווקא ירידה במכירות לעומת דצמבר 2008. מכירות האופנה וההנעלה, "הלחם והחמאה" של הקניונים, ירדו בחודש האחרון של השנה ב־6.5% לעומת דצמבר 2008. המקפצה היחידה במכירות היתה בתקופת חג החנוכה, שבמהלכו נרשמה עלייה של 4.5% במכירות בכלל הקטגוריות לעומת שנת 2008, ועלייה של 7% בתחום האופנה וההנעלה בפרט.

בסיכום כללי, בשנת 2009 רשמו 70 קניונים ירידה במכירות. עשרה מהם ירדו ביותר מ־10% במחזור המכירות של הקניון. 22 קניונים הראו עלייה במכירות, 14 מהם עלו ב־5% לכל היותר, ורק שלושה קניונים הראו עלייה של 10% ויותר.

גם רוב הרשתות הראו ירידה במחזור המכירות בשנת 2009: מתוך 72 רשתות, 49 רשתות ספגו ירידות במחזור המכירות. 15 רשתות ספגו ירידה של עד 5%, ואילו שמונה רשתות ספגו ירידה של 10% ויותר.

"ההאטה בעקבות המשבר היא טבעית, ועדיין מוקדם לדעת אם נצא מזה בקרוב", אומר שכטר. "כל עוד לא ראינו איך מתנהגים הרבעונים הראשון והשלישי, שהם חלשים יותר באופן היסטורי, קשה לדעת איך תיראה השנה. אני מאמין שבסופו של דבר נראה אם יש מגמה חיובית לקראת פסח. זה המבחן. כרגע אני יכול לומר שיש עלייה אטית במכירות, אבל עדיין קשה לצפות היום אם העלייה תהיה משמעותית ותוביל לשגשוג כמו ב־2006 וב־2007".

קניון ליד הבית

ההפתעה הגדולה מגיעה דווקא מכיוון הקניונים האזוריים. בקטגוריית "משק כללי" הראה קניון גירון באשקלון עלייה של 3.5% במכירות. גם קניון קריית אונו הראה עלייה של 2.7%, ובילו סנטר הראה עלייה של 3.3%.

אבינועם אלבו, מנכ"ל קניון קריית אונו, מסביר את פריצת הקניונים המקומיים בכך שאנשים מחפשים קרבה לשירותים ומעדיפים לקנות ליד ביתם. "כל הקניונים היום בארץ מציעים אותם מוצרים, ואין סיבה לנסוע לקניון רחוק כדי למצוא את מה שאתה צריך", אומר אלבו. "לכן, באופן טבעי אנשים יבכרו ללכת לקניון הקרוב לביתם, מהסיבה הפשוטה שזה נוח יותר מאשר לנסוע לקניון רחוק יותר. במקרה הספציפי שלנו, העלייה גם קשורה לעובדה שאנחנו קניון חדש, עוד מעט אנחנו חוגגים שנתיים לקיומנו".

תגיות