אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אבודים בטוקיו: התרסקותה הצפויה של ג'פן איירליינס צילום: בלומברג

אבודים בטוקיו: התרסקותה הצפויה של ג'פן איירליינס

עלויות שכר גבוהות, ריבוי איגודי עובדים, ביורוקרטיה וחוסר יעילות הכריעו את ענקית התעופה ג'פן איירליינס, שצברה חובות של 16 מיליארד דולר

20.01.2010, 14:42 | אמיר שטוקהמר

התרבות התאגידית של יפן, שהפכה במרוצת השנים את כלכלת המדינה האסייתית לשנייה בגודלה בעולם, היא יוצאת דופן גם כאשר מדובר בפשיטות רגל. בימים הקרובים עתידים להגיע ל־35 מדינות נציגים מטעמה של חברת התעופה היפנית ג'פן איירליינס (JAL), הגדולה באסיה בהיקף הכנסות. מטרת הנסיעה היא להסביר לרשויות התעופה האזרחית בכל אחת מהמדינות שבהן מפעילה JAL טיסות סדירות את המצב השורר בחברת התעופה, שהכריזה אתמול על פשיטת הרגל השישית בגודלה בתולדות יפן.

עתידה של אחת משתי ספינות הדגל (עם אול ניפון איירווייס או ANA) של שוק התעופה האזרחית היפני מטלטל את הממסד הפוליטי במדינה האסייתית מאז ראשית השנה החדשה. הסיבה לכך היא סירובה של הממשלה להגיש ל־JAL - בפעם הרביעית בעשר שנים - סיוע כלכלי שיאפשר לה להמשיך ולהתקיים במתכונתה הנוכחית. לפי הערכות, חובות החברה מסתכמים ב־1.5 טריליון ין (16 מיליארד דולר), כרבע מהם לבנקים המסחריים הגדולים ביפן.

בחודשים האחרונים נתונה JAL לפיקוח של סוכנות ממשלתית מיוחדת (ETIC) שהוקמה כדי לסייע לחברות הנתונות בקשיים באמצעות הזרמת הון ממשלתי בתמורה לאג"ח. מצבה של החברה, שבמחצית הראשונה של 2009 בלבד הפסידה 1.4 מיליארד דולר, קשה עד כדי כך, שספקים החלו לדרוש ממנה תשלום במזומן. נוסף על כך עתידה פשיטת הרגל לגרום נזקים ל־1,500 חברות ועסקים קטנים, העשויים לאבד חוזים עם חברת התעופה. JAL עומדת עתה לפני תהליך מקיף של ארגון מחדש בחסותו של ETIC (הסדר שלו התנגדו בתחילה הבנקים, משום שנדרשו לעמוד במסגרתו בתנאי שקיפות נוקשים, אך הסירו את התנגדותם).

"תמיכה ממשלתית מלאה"

הסיבה לשינוי שחל בעמדת הממשלה טמונה במהפך הפוליטי שהיה ביפן בחודש אוגוסט האחרון, שבו רעדה האדמה לאחר שמפלגת האופוזיציה הנצחית כמעט, המפלגה הדמוקרטית של יפן, הצליחה לנצח בבחירות לנוכח המצב הכלכלי הקשה. עם תום השנה האזרחית התברר כי בכוונת מפלגת השלטון החדשה, בראשותו של יוקיו האטויאמה, להפסיק ולתמוך ב־JAL לאחר שהתחייבה "לנקות" את המערכת הכלכלית של יפן.

מבחינתה של JAL, שינוי המגמה חל בעיתוי גרוע במיוחד. בדומה לחברות תעופה בכל העולם, נאלצה גם החברה היפנית להתמודד עם ירידה במספר הנוסעים ומחירי נפט שנסקו בשנה שעברה ל־147 דולר לחבית. אולם שורשי הקשיים אינם טמונים במשבר הכלכלי הנוכחי, כי אם מאפיינים את JAL זה יותר משני עשורים. אנליסטים מציינים כי החברה, שנוסדה ב־1951 והופרטה ב־1987, לא סיגלה לעצמה באופן מלא דפוסי פעילות או סגנון ניהול של חברה פרטית, והדבר השפיע לרעה על בסיס ההוצאות והיעילות שלה.

אנליסט התעופה אייני נוטינן אמר למגזין "האקונומיסט" כי ניסיונות להחיות את החברה נכשלו בפתרון הבעיות המהותיות ביותר של JAL: הוצאות שכר גבוהות, צי לא יעיל לעומת המתחרים (ANA, לשם השוואה, השביתה חלק ממטוסיה עם היוודע ממדיו של המשבר העולמי), ריבוי איגודי עובדים, ביורוקרטיה המכבידה על הניהול השוטף ומוראל נמוך בקרב העובדים. נוסף על הבעיות הפיננסיות הופעלו על החברה לחצים פוליטיים להמשיך ולהפעיל טיסות סדירות ליעדים לא רווחיים ביפן.

בשנות השמונים נקטה החברה מהלך התרחבות מקיף שבמסגרתו רכשה שורה של עסקים - בהם אתרי נופש, מסלולי גולף ומרכזי קניות - שהפכו במשך הזמן לנטל על מאזנה בעקבות פקיעתה של בועת הנדל"ן בעשור שלאחר מכן. שנות האלפיים אופיינו בחוסר יציבות בצמרת החברה: ב־2005 אולץ המנכ"ל להתפטר לאחר סדרה של מחדלים בטיחותיים שהתגלו במטוסים. מחליפו הודח שנה בלבד לאחר מכן על ידי הדירקטוריון שלא היה מרוצה מתפקודו. ואולם לאורך השנים ידעו ב־JAL כי יש להם על מי לסמוך. "החברה נהנתה מתמיכה ממשלתית בלתי מסויגת. הדבר אפשר לה לדחות קבלת החלטות קשות", אומר מוטושיגה איטו, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת טוקיו.

בשלוש השנים הקרובות תיאלץ JAL להתמודד עם תוכנית הבראה גורפת, שבמסגרתה תפחית את הוצאות התפעול שלה ב־30% באמצעות פיטוריהם של כ־15,500 עובדים וקיצוץ 45 קווים, נוסף על ביטולם של 21 עד כה. עוד עומדים על הפרק הוצאתם משירות של כמה מטוסים מצי ה־400־747 זולל הדלק. נוסף על כך יהיה על הנהלת JAL להחליט אם להישאר בברית חברות התעופה OneWorld שלה היא שייכת כיום או לערוק לברית המתחרה SkyTeam. שתי ענקיות התעופה האמריקאיות, אמריקן איירליינס ודלתא, הציעו ל־JAL סיוע כלכלי ושותפויות אסטרטגיות, כדי להותיר את החברה היפנית לצדן (במקרה של אמריקן) או לנסות ולהעבירה למתחרים (במקרה של דלתא). "JAL מסוגלת להיוולד מחדש כחברה אטרקטיבית", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט בנק מיצובישי UFJ ריוטה ימנו, "פשיטת הרגל היא התפתחות חיובית".

עוד נפגעים מתוכנית ההבראה הם 9,000 הפנסיונרים של החברה שהתבקשו לקצץ עשרות אחוזים מקצבאות הפרישה שלהם. אף שרובם נתנו את הסכמתם, ישנם גם מי שאינם מרוצים. "הייתי רוצה לקחת אקדח ולירות בכל אחד מחברי הנהלת החברה ב־20 השנים האחרונות", אמר לרשת CNN טייס החברה לשעבר הידאו פוגי'ווארה, אשר קצבת הפנסיה שלו תצטמק ב־40%, ל־140 אלף ין בחודש (1,540 דולר). "זה לא הכסף, כי אם סגנון הניהול הגובל בהונאה".

תגיות