אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קום ותפדל בארץ: עד כמה תעשיית האופניים בישראל יכולה לצמוח צילום: אריאלה אפללו

קום ותפדל בארץ: עד כמה תעשיית האופניים בישראל יכולה לצמוח

האם הטור דה ישראל שייערך לאורך הארץ במרץ ייהפך לאטרקציה למקומיים ולתיירים? המארגנים בטוחים שכן

24.01.2010, 09:46 | אוריאל דסקל

בעולם מסתובב לו בחור ישראלי בשם רועי סדן על אופניים. רועי, הידוע כ"ג'ינג'י", כבר עבר את צפון אמריקה, דרום אמריקה ואפריקה על אופניים. כיום הוא באירופה ומתכוון להמשיך במסע שלו עד שיסיים את הקפת העולם.

במסעו הוא פוגש אנשים שמעולם לא ראו ישראלי. הם מופתעים שהוא כל כך נחמד, חביב וחיובי. הם גם בהלם שהוא רוכב את העולם באופניים, וכמובן גם התקשורת המקומית מתלהבת מהבחור עם הזקן האדום שבא מארץ הקודש.

כמעט בכל מקום שנחת בו הוקדשו לו כמה עמודים בעיתון המקומי וכמה דקות במהדורות החדשות. כיום הוא בספרד וכבר נכתבו עליו כמה כתבות בעיתונים הארציים. ב"מארקה", העיתון הנקרא ביותר בחצי האי האיברי, קיבל ג'ינג'י כפולה וכתבה מחמיאה במיוחד.

ג'ינג'י הוא נכס למדינת ישראל. ויכול להיות גם נכס לחברות ישראליות. ואולם, חברות ישראליות, שרק על שיתופי פעולה פוטנציאליים שלהן אפשר לכתוב כפולה שלמה ב"מארקה", מתעלמות ממנו. מדוע להתעלם מישראלי מצוין (אם כי טיפה מופרע) שיכול להיות נכס פרסומי ושיווקי מצוין? לא ידוע. אולי מאותה סיבה שמשרד החוץ לא משתמש ב"איש השטח" הזה וישראלים אחרים בחו"ל כדי לשפר את תדמיתה של ישראל ברמת השטח. כנראה שעדיף להושיב שגרירים על ספות נמוכות.

לכבוד מיליון רוכבים

ג'ינג'י הוא לא הישראלי היחיד שרוכב על אופניים. נכון, הוא לקח את העניין הזה לקיצוניות, אבל בסך הכל יש יותר ממיליון ישראלים שרוכבים על אופניים בישראל. לפי סקרים, זה הספורט הפופולרי ביותר בקרב ישראלים. 200 אלף אופניים נמכרים בשנה בישראל, ובסכומים גבוהים. ניתן לראות רוכבים רבים בשבילים ובכבישים בישראל. עם ביגוד צבעוני מגוחך ופנים רציניות, מיליון ישראלים רוכבים על אופניים ומתעניינים בענף.

ולכן, מאוד הגיוני מבחינת דן בזנר, מנהל חברת ההפקות צימוק, לארגן את הטור דה ישראל (על משקל טור דה פראנס, כמובן), שייצא לדרך ב־7 במרץ בנהריה, יגיע להר החרמון, יעבור בנצרת, עין בוקק, ידרים עד לים המלח ומצפה רמון ויסתיים באילת (בסך הכל יעברו הרוכבים 747 ק"מ מה־7במרץ עד ה־11 במרץ). "אופניים זה לא רק טרנד", אומר בזנר. "זאת דרך חיים, והטור דה ישראל יוצר עניין רב בקרב רוכבי האופניים".

300 רוכבים אמורים להתחרות בטור. רובם ישראלים. ואולם כרגע כ־50 רוכבים הבטיחו את השתתפותם במירוץ ועליהם בונים המארגנים. "למדינת ישראל אין משאבים, אומרים תמיד", אומר בנזר, "אבל זה לא נכון. יש לנו את מזג האוויר. ובאירופה רק מחפשים מזג אוויר כמו שיש כאן - תשעה חודשים של קיץ ואביב.

10,000 דולר לרוכב

לפי סקרים 40% מהתיירים האירופים שוקלים רכיבה על אופניים בזמן החופשה שלהם. ברמת המקצוענים והסמי־מקצוענים עונת האופניים מתחילה באביב אבל האימונים מתקיימים בחודשי החורף. במרכז וצפון אירופה, היכן שהרכיבה על אופניים היא ענף נפוץ במיוחד, מזג האוויר לא מאפשר רכיבה בחודשים פברואר ומרץ, ולכן רוכבים רבים טסים לדרום אירופה - דרום ספרד, דרום איטליה, מלטה, קפריסין וכו' - כדי להתאמן. בנזר מאמין שאלו בדיוק האנשים שבישראל צריך לבנות עליהם.

 , צילום: דרור איתן צילום: דרור איתן  , צילום: דרור איתן

"כל רוכב כזה מביא לפחות 10,000 דולר למדינה - טיסה, לינה, רכב, מסעדות", אומר בנזר. "זה הרבה כסף לכלכלה אם מגיעים לכאן אחוזים מסוימים ממאות אלפי רוכבי האופניים המקצוענים והסמי־מקצוענים באירופה".

בנזר הצליח לשכנע לא מעט אנשים בפוטנציאל של תיירי האופניים ומדוע הם יימשכו לישראל. ואכן, ממשלת ישראל - דרך משרד התיירות - השקיעה 100 מיליון שקל בפיתוח התחום הזה של התיירות ושיווק ישראל כמקום שבו אנשים מפדלים בכיף. אל על גם הבינה את הפוטנציאל, ולכן נהפכה לאחרונה לאחת מחברות התעופה היחידות שמטיסות את האופניים של הנוסע בחינם.

נותני החסות שם

הטור אמור להיות חלק חשוב בקידום ישראל כיעד לרוכבים בעולם, ולכן לבזנר חשוב היה לשמור את האירוע צנוע ולצמצם את הטווח שבו אפשר לטעות. "אי אפשר יותר מ־300 רוכבים. אין בתי מלון, אין כבישים, אבל המטרה היא לצמוח ל־1,000 או יותר כבר בעוד שלוש שנים".

הצמיחה, כמובן, תלויה בפיתוח תשתיות מתאימות (ולא יקרות), בבתי מלון (עם מתקן רחיצה ותחזוקת אופניים, למשל) ובשבילים. בנזר מדווח גם על שיתוף פעולה מלא מהמשטרה ומראשי העיריות שהטור יעבור בתחומן.

וכמובן שיש גם את נותני החסות שמביעים עניין בטור הראשון שייערך בישראל. צפי ההכנסות מספונסרים עומד על 750 אלף שקל - סכום נאה מתקציב של 1.5 מיליון שקל לאירוע (שמגיע בעיקר מהרשויות). חברת נביעות מעניקה חסות, ובצימוק רואים בה שותף אסטרטגי. רשת ישרוטל נותנת חסות ומונתה כמארח הרשמי של הטור, קניון G בכפר סבא נותן חסות לאירוע ומפגש הסיום כולל הענקת תשורות תודה למשתתפים ולנותני החסות ייערך במתחם הקניון.

נותני חסות נוספים העבירו את אישורם, אך עדיין לא נחתם הסכם רשמי: חברת ביטוח גדולה שהנפיקה פוליסה מיוחדת לרוכבי אופניים נמצאת שם; חברת השכרת רכב גם סיכמה על חסות. יש רשת בתי קפה שמביעה עניין בטור וחברת דלק, שרוצה לקדם את פינות האופניים שלה, גם תשקיע כסף בטור.

לא מן הנמנע שגם נותני חסות מחו"ל יגיעו בעתיד. רשת סקיי ספורט מאיטליה מתכוונת להעביר דיווחים יומיים מהתחרות בעזרת כתב של הרשת שייקח חלק פעיל ברכיבה. כך יקרה גם עם זוג עיתונאים מגרמניה שיסקרו את התחרות עבור אחד מאתרי האינטרנט הגרמניים, תוך שייעזרו בצילומים ממצלמות שיוצבו על הקסדות שלהם.

המעבר במקומות חשובים לנצרות (הר הקפיצה, נצרת וכו') עשוי גם לקדם את האירוע בעולם. אירוע חיובי. בישראל. "מדובר בנכס", אומר בזנר. "יותר ויותר אנשים מבינים זאת ולכן אני אופטימי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות