אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קוסמטיקה למאכל: מרשמלו נגד קמטים צילום: בלומברג

קוסמטיקה למאכל: מרשמלו נגד קמטים

שוק המזון הקוסמטי צמח ביותר מ־300% בשנים האחרונות, וברחבי העולם כבר אפשר למצוא על המדפים חטיפי פירות עם קולגן, סוכריות גומי המגנות על העור ומים משזפים

24.01.2010, 18:42 | רונית צין־קרסנטי

היופי בא מבפנים: הקלישאה הזו הופכת להיות מעשית בשנים האחרונות, כשיותר ויותר מוצרי מזון מכילים מרכיבים בעלי תועלת קוסמטית. בחודש שעבר השיקה חברת נסקפה קפה המועשר בקולגן, ובחברה טוענים שעיכולו של הקולגן בקיבה ייטיב עם העור.

חברת דנונה העולמית השיקה בפברואר 2007 את Essensis, היוגורט הראשון בעולם בעל תועלת קוסמטית, ובמרץ 2009 הפסיקה את שיווקו בצרפת בגלל קשיים במכירות. לדברי החברה, הקשיים נבעו ממחירו היקר של היוגורט ומהעובדה שכדי לראות תוצאות יש לצרוך אותו באופן יומיומי. עם זאת, כיום החברה ממשיכה לשווק אותו בהצלחה בספרד ובאיטליה.

תחליף לזריקות קולגן

יוגורט נוסף בעל תועלת קוסמטית יצא מבית מדרשה של חברת הקוסמטיקה שיסיידו, שחברה לקוקה קולה. חברת Kracie Food היפנית השיקה לאחרונה חטיף פירות מיובשים העטוף בקולגן, וחברת הממתקים היפנית Eiwa Confectionery משווקת מרשמלו עם קולגן. החטיפים מגיעים בטעמי אוכמניות, אשכוליות ודובדבנים, מכילים 300 מ"ג של קולגן ומשווקים ביפן כתחליף לזריקות הקולגן.

קונים בסופרמרקט ביפן. בירת המזון הפונקציונלי, צילום: בלומברג קונים בסופרמרקט ביפן. בירת המזון הפונקציונלי | צילום: בלומברג קונים בסופרמרקט ביפן. בירת המזון הפונקציונלי, צילום: בלומברג

למי שמעוניין בעור שחום, חברת Microfluid Biotechnology משווקת בצרפת מים משזפים - L'eau Bronzante - המכילים אלוורה, ויטמין C ובטא קרוטן. לפי החברה, שתיית חצי ליטר מהמים המשזפים מדי יום מבטיחה גוף שזוף תוך תשעה ימים. חברת Borba האמריקאית משווקת סוכריות גומי המכילות תמציות של תה ירוק, זרעי ענבים ופרי האסאי, המגנים על העור מפני רדיקלים חופשיים, ומים עם מרכיבים המעכבים את הופעתם של פצעי אקנה.

"מדובר בשוק בעל קצב גדילה של מאות אחוזים בשנה", אומר אלי פרג'י, מנכ"ל חברת COL, פיתוח ושיווק של משקאות. "אורח החיים המערבי מאופיין בתזונה לקויה בגלל המזון המעובד, והמוצרים הייעודיים מנסים לפתור את זה. התחום הזה התחיל בעולם ב־1964, ביפן, אז התקיימה האולימפיאדה בטוקיו, ושם יצא המשקה האיזוטוני הראשון.

"יפן היא הבירה של המזון הפונקציונלי, בין אם זה שוקולד שמחזק את הלב או נקניקיות שנלחמות בניוון שרירים. בתוך סוג המזון הזה ישנה קטגוריית המזון הקוסמטי - מוצרי מזון שמבטיחים שיפורים קוסמטיים. הבסיס הלוגי הוא שהמראה שלנו מושפע לא רק ממה שאנחנו מורחים על העור, אלא גם ממה שאנחנו אוכלים, ולרוב מדובר במוצרים שנעשים בשיתוף פעולה עם תאגידי מזון כמו נסטלה וקוקה קולה".

חברת מחקרי השוק Mintel מצאה כי פלח השוק שצורך מזון קוסמטי עלה ב־306% משנת 2005 ועד שנת 2008, וכי אחת מכל חמש נשים בגילי 18-25 בארה"ב מנסה משקה בעל תועלת קוסמטית. עד ספטמבר 2009 הושקו יותר מ־300 מוצרי מזון בעלי תועלת קוסמטית - יותר מכל המוצרים שהושקו בתחום זה בשנת 2008. חברת המחקרים The Kline Group מעריכה כי בשנת 2013 יוערך שוק זה ב־2.2 מילארד דולר, לעומת 1.7 מיליארד דולר בשנת 2007.

בעיית ספיגה

"לגבי קולגן, הרפואה כיום אינה מכירה דרך שבה קולגן במזון יפעל כמו קולגן שנוצר בתוך העור", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור במכבי שירותי בריאות. "בתחום הדרמטולוגיה הקוסמטית לא מדובר על אוכל כעוזר לעור. כדי שמה שאוכלים ישפיע על העור הוא צריך להיספג בלי להתפרק. קולגן הוא חלבון, וכשאוכלים אותו הוא מתפרק לפפטידים ואינו נספג.

"לעומת זאת, תוסף מזון כמו אומגה 3, שהוא מולקולה קטנה, נספג ומגיע לכל מיני איברים ולכן משפיע גם על המוח. בעור יש לו תפקיד בשחזור האפידרמיס. למזון המועשר באומגה 3 יכול להיות אפקט שמיטיב עם העור, וכך גם למים המשזפים שמכילים בטא קרוטן, הידוע כגורם לצבע צהבהב בעור".

"השוק הישראלי, וגם השוק האירופי והאמריקאי, טרם הצליחו ליצור מוצר שישבור את תקרת הזכוכית", אומר פרג'י. "עדיין יש המון סקפטיות, כי אלה לא דברים שרואים אחרי צריכה חד־פעמית; נדרשת צריכה יומית וקבועה למשך פרק זמן ארוך כדי לראות תוצאות".

תגיות