אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הפקטורינג התכווץ ב־10% בשנת 2009 צילום: גלעד קוולרציק

שוק הפקטורינג התכווץ ב־10% בשנת 2009

ל"כלכליסט" נודע כי היקף הפעילות בענף עמד על 6.5 מיליארד שקל. מנכ"ל גלובל פקטורינג, ירון טיקטין: "התאוששות המשק תביא לשיפור משמעותי השנה"

24.01.2010, 09:11 | תומר זלצר

היקף הפעילות בענף הפקטורינג בישראל עמד ב־2009 על כ־6.5 מיליארד שקל - ירידה של כ־10% לעומת היקף הפעילות ב־2008. זאת בניגוד להערכות מוקדמות של חברות פקטורינג מובילות, שצפו עלייה בפעילות הענף בשל צורך של חברות ועסקים לגוון את מקורות האשראי שלהן בתקופה של האטה.

ירון טיקטין, מנכ"ל חברת הפקטורינג גלובל פקטורינג מקבוצת ישראכרט, שמסר את הנתונים, אומר שהסיבה העיקרית שהובילה לירידה בתחום הפקטורינג ב־2009 היתה עלייה ברמת הסיכון של חברות וחוסר היכולת של חברות ביטוח האשראי לתת כיסוי ביטוחי על חייבים בישראל ובחו"ל. נוסף על כך, נרשמה ירידה בהיקף המכירות של חברות שהובילה לירידה ביכולת לבצע מימון פקטורינג.

הרבעון האחרון של 2009 הביא עמו בשורות טובות לענף, כאשר חל שיפור משמעותי ברמת המכירות של חברות. לדברי טיקטין, "2010 נפתחת עם דיווחים על גידול במכירות, וסביר להניח שתביא עמה השפעה חיובית גם על הפקטורינג". ההערכות בשוק הפקטורינג הן כי היקף הפעילות ב־2010 יעמוד על 7.5–8 מיליארד שקל.

פקטורינג היא שיטת מימון חוץ־בנקאית שבמסגרתה רוכשת חברת פקטורינג יתרות חוב פתוחות של עסק בתמורה לתשלום מזומן של כ־85% מיתרות החוב הנרכשות. יתרות החוב הנותרות מועברות אל העסק במועד פירעון החשבונית או במועד התשלום בפועל של בעל החוב לחברת הפקטורינג - בניכוי מקדמה וריבית, שאותן גובה חברת הפקטורינג בתמורה למימון עסקת האשראי. בכך, למעשה, מסב מנגנון הפקטורינג עסקת אשראי לעסקת מזומן.

עם כניסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הפקטורינג - ישראכרט שרכשה את השליטה בגלובל פקטורינג וכאל את פסגות פקטורינג - ההערכות הן כי הענף יקבל דחיפה משמעותית בשנים הקרובות.

תגיות