אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על מקדמת הצעת חוק: להטיס עובדי ציבור כחול-לבן צילום: אירית קוטונה

אל על מקדמת הצעת חוק: להטיס עובדי ציבור כחול-לבן

לפי ההצעה, גופים ציבוריים יחויבו לרכוש שירותי הובלה אוויריים ממובילים ישראליים, בתנאי שלא יהיו גבוהים ביותר מ-15% מתעריפי הזרים

24.01.2010, 18:59 | תומר אביטל ויסמין גיל

חברת הלובינג של תומר עמיר ועליזה גורן, שאחת מלקוחותיה היא חברת אל על, מקדמת בכנסת בחודשים האחרונים יוזמה שלפיה נציגי גופים ציבוריים יטוסו כחול-לבן - כך נודע ל"כלכליסט". ברוח זאת הגישו בשבוע שעבר חברי הכנסת ציון פיניאן (ליכוד), יעקב אדרי (קדימה), אברהם מיכאלי (ש"ס) ואלי אפללו (קדימה), הצעת חוק הקובעת כי גופים ציבוריים יחויבו לרכוש שירותי הובלה אוויריים ממובילים ישראליים, בדומה לחובת העדפת טובין תוצרת הארץ מכוח חוק חובת המכרזים.

על פי הצעת החוק, החובה להעדיף כחול־לבן תותנה בכך שהתעריף הישראלי לא יהיה גבוה ביותר מ-15% מתעריפי חברות התעופה הזרות. בהצעת החוק נכתב, כי "החוק יחזק את ענף התעופה הישראלי, הסובל מנחיתות מול חברות התעופה הזרות הפועלות בישראל, לאור המצב הגיאו-פוליטי והביטחוני בארץ".

ההצעה מאזכרת הוראה אמריקאית שנקראת The Fly America Act, המחייבת נציגים פדרליים, יועצים לממשל או קבלנים מטעמו לטוס בחברות אמריקאיות, למעט במקרים יוצאי דופן שבהם ציות להוראה יביא לעיכוב של יותר מיממה בהגעה ליעד או להמתנה של יותר משש שעות בשדה תעופה לטיסת המשך בחברה אמריקאית.

בראיון ל"כלכליסט" בשנה שעברה אמר מנכ"ל אל על לשעבר, חיים רומנו, כי "בארה"ב אין פקיד ממשלתי ועובד מדינה שיטוס בחברה שהיא לא אמריקאית. והנה אצלנו, כשהיינו בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה שבמהלכה תנועת הנוסעים ירדה ב-60%, החשב הכללי התפאר בהסכם שחתם עם אליטליה. מצד אחד המדינה מממנת ב-50 מיליון דולר בשנה הוצאות ביטחון לחברות התעופה הישראליות, ומצד שני היא מטיסה עובדי מדינה בחברות זרות. זה נראה לי הזוי".

"ההצעה מקדמת את כל ענף התעופה בישראל"

אלא שבניגוד לארה"ב - בה לפחות עשר חברות תעופה מפעילות טיסות בינלאומיות וכמות גדולה יותר של חברות מפעילות טיסות בתוך ארה"ב - האפשרויות בישראל מצומצמות לכדי שלוש חברות בלבד: אל על, ארקיע וישראייר; ובעוד שאל על טסה לכ-40 יעדים ברחבי העולם באופן סדיר, יומי וקבוע לאורך כל השנה, ארקיע וישראייר מפעילות היצע קטן של קווים סדירים בינלאומיים, המגיעים רק לאירופה ובחלקם אינם טסים באופן רצוף לאורך כל השנה.

ממשרד הלובינג גורן עמיר נמסר, כי הצעת החוק מקדמת את כל ענף התעופה בישראל. לדבריהם, חברות התובלה יצאו נשכרות, ובסופו של דבר החוק ישרת את ארקיע, ישראייר, וכמובן גם את אל על, ויאפשר לחברות קטנות להיכנס לתחרות.

ח"כ פיניאן אמר, כי "ישראל לא רוכשת כחול-לבן באף ענף, אפילו לא מדים או סמלים. נתחיל לשנות זאת דרך ענף התעופה. אל על היא חברה בין לאומית ושאר החברות הן קטנות יותר. אך הן לא יפגעו מהחוק וברגע שאל על תנסוק בזכות החוק - שאר החברות ילכו אחריה באופן אוטומטי".

ממשרד האוצר נמסר: "יש לנו מספר הסכמים עם חברות תעופה ישראליות וזרות, לצורך השוואת מחירי כרטיסי הטיסה".

מאל על לא נמסרה תגובה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות