אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המירוץ אחרי הטכנולוגיה: שכחו אותך באנלוגי צילום: צביקה טישלר

המירוץ אחרי הטכנולוגיה: שכחו אותך באנלוגי

בחן את עצמך: האם אתה יליד דיגיטלי או מהגר דיגיטלי?

25.01.2010, 11:18 | איריס בק

בשנת 2001 טבע מארק פרנסקי, עתידן ואיש חינוך, מונחים המגדירים את ההבדל בגישות לטכנולוגיה: "ילידים דיגיטליים" (Digital Natives) הם ילידי השנים שלאחר 1986, שנולדו לתוך עולם של מחשבים אישיים, אינטרנט, סלולרי ו־mp3 - אלה השוחים בטבעיות במי הטכנולוגיה. מולם עומדים "המהגרים הדיגיטליים" (Digital Immigrants), שהטכנולוגיה היא כלי שהם לומדים להשתמש בו.

הבחנה זו, לא רק שהיא מרתקת מבחינה סוציולוגית, היא גם קריטית לנו להבנה כאנשי שיווק וכמנהלים בארגונים עסקיים.

שאריות של מבטא

הילידים הדיגיטליים מאופיינים בכמה דרכים: הם תמיד אונליין, סופגים אינפורמציה בקצב מהיר ובעלי יכולות עיבוד נתונים מפותחות. הם חושבים ופועלים במקביל בכמה ערוצים, וכן הם בעלי כמה זהויות אישיות וחברתיות במרחב הדיגיטלי והפיזי, עד כדי ערבוב ביניהן.

הילידים הדיגיטליים יעדיפו אינפורמציה ויזואלית וגרפית על פני טקסט, וכך גם גישה רנדומלית למידע - הלמידה מתרחשת תוך כדי שיטוט מקישור לקישור.

לעומתם עומדים המהגרים הדיגיטליים, להלן "כל היתר": בני 25 ומעלה, שנלהבים ככל שנהיה לאמץ את הטכנולוגיה החדשה, לעולם השימוש בה יישאר אינסטרומנטלי. אנחנו מסתגלים אליה, איך היא אינה סביבת המחיה הטבעית לנו, וכמו כל מהגר בבואו לארץ חדשה, גם אם נתאמץ מאוד להתערות בעולם החדש, לעולם נישא איתנו שאריות מבטא, זכר לשפת האם שלנו "בעולם הישן".משמעות הפער הבין־דורי בעולם השיווק מחייבת אותנו לשאול את עצמנו מי הקהל שלנו? ילידים? מהגרים? שניהם? ומה התמהיל הקיים והרצוי ביניהם?

חפש אותי בטוויטר

נוסף על שאלות אלה, עולות שאלות חשובות לא פחות: האם צריכה להיות לנו אסטרטגיית שיווק נפרדת לילידים ומהגרים? איך אנחנו מדברים עם הילידים, בהנחה שאיננו מדברים שוטף את שפתם?

האם עלינו להמשיך בשיחה טבעית איתם ככל שמספרם וכוחם המסחרי עולים? האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לדבר את שפת השיווק שלמדנו פעם, בעולם הישן, או לדבר במבטא כבד ולא אותנטי במקרה הטוב?

פעם, לפני מיליון שנה, כשרצינו לפנות ל"ילידים", הגדרנו אותם "מאמצי חידושים", גיקים וטכנו־פריקים. היום הם כלל האוכלוסייה. הם צורכים שיווק בדרכים חדשות. הם מסננים מה שלא מעניין כמעט באופן בלתי מודע, וחולקים בהתלהבות במה שמגניב אותם. התפיסה שלהם לגבי מותגים מורכבת ברמה כזאת שאנשי שיווק אינם מזהים או מבינים באמת.

אולם יש לזכור כי גם בעולם הילידים, מותגים חשובים וימשיכו להיות חשובים, רק בדרכים חדשות. המותגים, שכבר אינם בבעלות הצרכן, צריכים לבנות מחדש את הרלבנטיות שלהם.

כולנו כבר מבינים כי המותגים צריכים להשתתף בשיחה, אך מעטים מבינים מה זה אומר וכיצד עושים את זה. מהגר, למשל, יבדוק מה אומרים מחקרי צרכנים על המותג שלו. יליד, להבדיל, יחפש מה אומרים עליו בטוויטר.

כדי לשווק ולהצליח מבחינה עסקית בעולם החדש, חשוב לא פחות לשים לב לפער הבין־דורי בארגונים שלנו. האם הארגון שלך מתחשב בצורכי הילידים ובהרגלי התקשורת, הלמידה, החברות והבידור שלהם? ואולי חשוב מכל: האם יש לך בארגון מספיק ילידים שיודעים לדבר עם ילידים?

תחשבו על זה.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
היא ממש היסטרית
מאוד מוזר. היא למדה כמה באזז וורד וכל היום אוכלת את המוח איתם. כמו מישהו שחי באמריקה שנה וחוזר לארץ ומתחיל לשבץ בכל משפט מילה באנגלית כי הוא אלק שכח איך מדברים עברית. היא לא מבינה כלום בעידן הדיגיטאלי החדש אבל בכל זאת מרשה לעצמה לזרוק לפח את עולם הפרסום הישן. היא מתנהגת כמו קורבן אופנה בלי זהות משל עצמו שמחליף כל עונה את הקולקציה רק בגלל "שעכשיו הוורוד זה השחור החדש". אפרופו תרבות ארגונית... למה במקאן לעובדים אסור להיכנס לפייס בוק, אי ביי, אמזון איי טיונס או כל אתר אחר. אולי אתם מהגרים שמנסים להתחפש לילדים. בקיצור אתם סובלים מתסביך פיטר פן.
29.01.10
9.
ראיתם?
הילד יושב בחדר, רואה טלויזיה, מדבר במסנג'ר, גולש בפייסבוק, שומע מוסיקה ומקבל סמסים . ו.. אוכל בננה! אנחנו, בשוורצקוף-גולן-דליות 3.01 יודעים איך לגשת אליו. נעלה בקמפיין ייחודי בבלוגים מחתרתיים, אפליקציה ייעודית בפייסבוק, ו... אפליקציית אייפון ייחודית המכסה את כל 5% מנויי הסלולר בישראל. בנוסף, נעלה בקמפיין טלויזיה מקורי הכולל מאות אנשים שרים ורוקדים , משהו בסגנון המשלב את בנק יהב, יופלה, יס וטורנדו.
בולס סושי בספייס , עתלית  |  27.01.10
8.
את באמת חושבת שבני 25 ומעלה הם מהגרים דיגיטליים?
אני עם מק בידיים מגיל 13, שזה בערך 1988. עם פריהנד שתיים התחלתי, על קמליון גלשתי, בפיסי בדוס ניווטתי, את כל השיט של מחשבי 8 ביט אכלתי, נראה לך שיש מישהו שיודע להעריך את הקדמה יותר מאנשים כמוני? שחי אותה יותר ממני? אני מחובר לחדש לא פחות מבני 22... אבל מנוסה פי כמה. בני גילי, בני ה-35-45 הם אריות החברה. ולא בכדי. אנחנו טעמנו מכל העולמות.
אורן  |  27.01.10
6.
זה כל כך זקן מצידך לחשוב שטוויטר זה החיים
איזה הגזמה והייפ-שבא-להקיא עשיתם מהטוויטר. הבהלה הפרסומית הויראלית והמאגניב-מאגניבה גורמת לזה להראות כאילו מה זה דחפו את זה בכוח. האינטרנט הוא לא רק רשתות חברתיות האינטרנט לא מתחיל ונגמר בפייסבוק עבור מאות אלפי אתרים קטנים ונישתיים, פרסום כמו הבאנרים של גוגל או של אדסמרקט הוא הגאוני פה. פרסום באתרי הורדות פופולריים, האתרים היחידים כמעט שגורמים לגולש לבהות 15 שניות במסך בלי לעשות כלום ובלי להעביר (עד שההורדה מתחילה). פרסום בשקט, בלהביא אותה לגולשים בדלת האחורית על כל קמפיין דיגיטלי שיוצא מדברים בתקשורת כאילו חצינו את ים סוף, זה מאבד מהאותנטיות. אני, הגולשת, רוצה לשחק במשחק תלמה בננה אגוזים ולזרום עם זה, לא לקרוא לפני ובזמן ואחרי כתבות על הפרופיל של הארנק שלי ואיך פיצחו את הסוד למוח שלי. תפסיקו להתהדר, תתחילו לעבוד, המילה טוויטר מתחילה להימאס ולצאת מהחורים במיוחד כשאנשים בני 40 פלוס אומרים אותה בהתלהבות בהקשר של צעירים. אל תמאיסו את עצמכם וואי איזה חפירה של החיים הא... אני מתנצלת
נעמי  |  26.01.10
לכל התגובות