אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: המוצר "הקסום, המהפכני והפלאי" הזה צילום: בלומברג

סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: המוצר "הקסום, המהפכני והפלאי" הזה

השקת ה-iPad של אפל מעוררת עניין לא רק בקרב מאמצים מוקדמים, ונראה שאפל תכבוש באמצעותו את שוק הספרים - מה שמחזק את החשש הלא מוצדק של המו"לים מפני פיראטיות. בתעשיית העיתונות, לעומת זאת, דווקא תולים בו תקוות

29.01.2010, 10:23 | רוני שני

למה יש מסך 9.7 אינץ', 64-16 ג'יגה-בייט זיכרון, חיבור WiFi ומעבד 1 ג'יגה-הרץ (רמז: מתוצרת אפל), עוביו פחות מ-1.5 ס"מ ומשקלו 700 גרם? תשובה: ה-iPad, שילוב בין מחשב לוח לבין ספר אלקטרוני, המצויד במערכת ההפעלה דומה לזו של האייפון, ביכולות של האייפוד טאץ' ובתכונות של קינדל. המכשיר, שמנכ"ל אפל סטיב ג'ובס כינה "מוצר קסום ומהפכני", יוצע למכירה בארה"ב בתוך חודשיים תמורת 500 דולר לדגם הפשוט ביותר, וב-Engadget מתלהבים מיכולותיו כבר עכשיו.

האייפד, שלהשקתו קדמו חודשים של שמועות, השערות, הערכות וניחושים בהיקף חסר תקדים (ובלתי נסבל לגמרי) עורר עניין לא רק בקרב מאמצים מוקדמים: משאל רחוב שערך הבלוג SAI ממחיש עד כמה הצרכנים מייחסים למוצרים של אפל יכולות פלאיות. רובם, נראה, לא חשים צורך ליישב את הסתירה שבין ההתנהלות המסוגרת והכוחנית של החברה לבין האופן היצירתי והשיתופי שבו הם משתמשים במוצריה. אין פלא שהחברה הצליחה לשבור את התחזיות של האנליסטים ורשמה זינוק של 50% ברווחיה ברבעון האחרון. האם היא תצליח לעשות זאת שוב? סביר שכן, טיעונים הגיוניים זה נורא לא סקסי.

היסטריית המו"לים

במהלך אירוע ההשקה של האייפד נהג ג'ובס כאחרון הפוליטיקאים, כשהודה: "אמזון היו החלוצים, ואנו עומדים על כתפיהם". ג'ובס אישש את חששותיו של מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס בנוגע לעתיד הספר האלקטרוני שלו, קינדל. בשלב זה אין סיבה נראית לעין שאפל לא תעשה לו מה שעשתה ליצרניות הנגנים ולחברות המוזיקה ואחר כך ליצרניות ומפעילות הסלולר - תכבוש את שוק הספרים האלקטרוניים. אפליקציה, חנות והסכמים עם מו"לים יש לה; כל מה שחסר עכשיו הם צרכנים.

סטיב ג סטיב ג'ובס ולוח הברית. כאחרון הפוליטיקאים | צילום: בלומברג סטיב ג

בזוס אמנם נערך בבהילות מה למתחרה המדובר - אמזון הכריזה השבוע שהיא פותחת את הקינדל למפתחים שיוכלו להציע יישומים ומשחקים - אבל יש מי שחושש שהמפסידים העיקריים במאבק העסקי יהיו חובבי הקריאה: ב-The Millions, מגזין התרבות המקוון בעל האוריינטציה הספרותית, מסבירים מדוע ריבוי המשימות נמצא בעוכרי הקריאה והקוראים. ב-Fast Company משוכנעים שאמזון איחרה את הרכבת.

במקביל, אמזון מעמיקה את הקרע עם המו"לים ומחזרת אחרי הסופרים. לא רק שהיא מאפשרת למכור ספרים בכל מקום בעולם, היא שינתה את מודל התמלוגים שלה ומעתה תעניק 70% מההכנסות על מכירת ספרים דיגיטליים ישירות לסופרים.

זה בדיוק מה שהיה חסר לתעשיית ההוצאה לאור המפוחדת. כמו עמיתיהם בתעשיות המוזיקה והקולנוע, גם המו"לים בטוחים שדיגיטציה פירושה אובדן הכנסות. הם מתעלמים כמובן מהמציאות (סקר שנערך בקרב בעלי ספרים אלקטרוניים מוכיח כי הם קוראים וקונים יותר ספרים ומגזינים), ומעדיפים להתמקד ביצירת היסטריית פיראטיות. ב-The Millions ראיינו פיראט ספרים כזה, והבלוגר אריק הלמן מגייס את כל הציניות שבעולם כדי להזהיר מפני הפיראטים המסוכנים ביותר: ספרנים.

ואגב אפליקציות, פארחד מאנג'ו רואה את סופו של הטרנד ולא חושב שזה עתיד התעשיה.

ההימור של הניו יורק טיימס

במגזין Wired מזכירים שהחשיבות האמיתית של האייפד אכן טמונה בתוכן - לאו דווקא בחומרה. המטרה של אפל, כתבו, היא להציע פלטפורמה שתמציא מחדש ספרים, מגזינים ותוכן מקוון ותציג מודלים עסקיים רעננים ליוצרים.

אבל האם האייפד יהיה מה שיציל את העיתונות? בניו יורק טיימס מאמינים שהתשובה היא "כן" מהדהד, אבל העיתונאי ג'ק שייפר מציע לכולם להתעורר מהחלום.

עוד אפיק הכנסות שהניו יורק טיימס מאמינים בו הוא מנויים מקוונים. העיתון הכריז כי ב-2011 יחל לגבות תשלום מהגולשים לאתרו וזכה לתגובות שליליות בעיקרן. גל מור תוהה אם ההימור יצליח; ג'ק שייפר מ-Slate לא מבין למה להתרכז בחסימה במקום בהגדלת ההכנסות מעשרות מיליוני הגולשים שכבר מגיעים לאתר; ופליקס סלמון מרויטרס מנתח את מודל התשלומים ומסיק שבניו יורק טיימס מעוניינים למעשה להגדיל את מספר המנויים של המהדורה המודפסת. מאידך גיסא, ניק קאר חושב שמדובר בצעד נבון בכיוון הנכון (ועל הדרך סונט בגורו המדיה ג'ף ג'ארוויס); ודיוויד קאר מהניו יורק טיימס מלא אמונה. ב-Giga Om ריכזו תגובות נוספות וב-Nieman Journalism Lab בוחנים את הנושא לעומק, כולל יישומון DIY.

בניין הניו יורק טיימס. האייפד יציל את העיתונות?, צילום: בלומברג בניין הניו יורק טיימס. האייפד יציל את העיתונות? | צילום: בלומברג בניין הניו יורק טיימס. האייפד יציל את העיתונות?, צילום: בלומברג

המצב אצל מי שכבר גובה תשלום לא נראה מעודד. העיתון האמריקאי Newsday, שנסגר למנויים באוקטובר שעבר, גייס 35 מנויים בלבד, שלא ממש עזרו למוראל במערכת.

במגזין Seed מספרים על הנעשה בנישת המגזינים המדעיים.

בבלוג Snarkmarket מנסים לנחש מי יהיו הגופים שישלטו בעולם התוכן העתידי ומהמרים על קבוצת Gawker.

בפינצטה

כמו האייפון, גם האייפד אינו תומך בפלאש, הטכנולוגיה הפופולרית ביותר להזרמת מדיה ברשת. בבלוג Daring Fireball מסבירים מדוע. האם לאדובי, החברה שמחזיקה בזכויות על הטכנולוגיה, יש סיבה לדאגה? אתרי הווידיאו יוטיוב ו-Vimeo החלו השבוע בהטמעה ניסיונית של נגני HTML5, תקן וידיאו עתידי, שרבים - ביניהם גם מפתחת הפיירפוקס, קרן מוזילה - תולים בו תקוות. וכמו תמיד, גם כאן יש מלחמות טכניות בין כל הנוגעים בדבר.

ואפרופו יוטיוב, בגרדיאן ממליצים להיכנס לעובי האתר; יש בו לא מעט יהלומים נסתרים.

אחרי שגייסה את דעת הקהל הבינלאומית ואת שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, גוגל הולכת לכיוון פשרה עם הממשל הסיני. נראה שלא רק את קלינטון צריך להאשים בצביעות.

גוגל, אפל, מיקרוסופט, יאהו - מי מציעה מה.

יריב חבוט מאוכזב מהכיוון שאליו הולך אתר תפוז.

גארי קספרוב על ההיבטים השליליים של משחק שחמט מול המחשב.

ראיון עם בן הא, האיש שמאחורי המימים המקוונים הכי ויראליים שיש.

הייתם עדים לסיטואציה אלימה שהותירה אתכם הלומים? שחקו טטריס וזה יעבור.

מזל טוב לבלוגר הטרי ביל גייטס.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
האייפד סתם מכשיר מיותר
הוא יתחיל במפלה של אפל, שהפכה להיות תאגיד הרבה יותר מפחיד ומושחת (שלא לומר "אח גדול" מאוד קשוח) ממייקרוסופט וגוגל. גם זה שהניו-יורק-טיימס, שזקוק נואשות להצלחה כדי לשרוד, מפעיל שיתוף פעולה עם אפל, זה לא אומר שהוא שם כל הביצים שלו בסל אחד. יש גם את הקינדל, ויש עוד מספיק פיתוחים בדרך. השאיפה היא ליצור דף אלקטרוני שירגיש כמו דף אמיתי, ולא ירגיש כמו מסך מחשב (וזה החיסרון האמיתי של האייפד). ובלי קשר, מה לעזעזל עושים עם מכשיר כזה בלי חיבור USB? שוב מורידים הכל דרך ITUNES והחנויות המגבילות של אפל? חוץ מזה, לא כל מה שהולך בארה"ב דווקא הולך בכל העולם, ולהיפך. תתחילו להפנים את זה בסיקורים הלא אובייקטיבים שלכם.
אנונימי  |  30.01.10