אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה: חשש - חלפים לא תקינים בישראל צילום: ערן יופי כהן

משרד התחבורה: חשש - חלפים לא תקינים בישראל

טוען כי במסגרת הקלות ליבואני חלפים תחליפיים למכוניות, שוחררו מכולות שעוכבו בנמלים, למרות חשש כי החלפים שבהן לא עומדים בתקן

01.02.2010, 18:17 | שרון ביידר

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ב') בנושא יבוא חלקי חילוף תחליפיים. ממצגת שפרסם משרד התחבורה במהלך הדיון עולה תמונה מדאיגה, לפיה במסגרת הקלות ליבואני חלפים תחליפיים למכוניות, שוחררו מכולות שעוכבו בנמלי הים, למרות חשש כי החלפים התחליפיים בהן לא עומדים בתקן. בנוסף, נטען במצגת, שוחררו רוב המכולות של היבואנים בזמן של בין יום לשלושה ימים - שאינו מספיק לבדיקה של החלפים במכולות.

עוד עולה מהמצגת, שמשרד התחבורה ביטל את החובה לבדיקה פיזית של המכולות החל מחודש דצמבר 2009, יתרה מכך, ביטל משרד התחבורה את הביקורות השוטפות של חלפים בזמן אמת.

מכולות. שלושה ימים לא מספיקים לבדיקת החלפים, צילום: shutterstock מכולות. שלושה ימים לא מספיקים לבדיקת החלפים | צילום: shutterstock מכולות. שלושה ימים לא מספיקים לבדיקת החלפים, צילום: shutterstock

למרות ההקלות האלה, במשרד התחבורה דיווחו כי חלק מהיבואנים הואשמו באי סימון מוצרי תעבורה, יבוא חלקי מרכב האסורים ביבוא ואי עמידה בבדיקות השוואתיות והצהרות יצרן כוזבות לכאורה.

מחיר יותר זול - רכב פחות בטוח

הבעיה המרכזית במקרה של חלקי מרכב (פגושים וחלקי פח) תחליפיים היא המצב הבעייתי שבו בתמורה להוזלה במחיר, עלול הצרכן לקבל כלי רכב בטוח פחות מזה שהרכיב היצרן.

בדיון הוחלט על פטור ממבחני נגיפה (עמידות וגמישות של חלקי פלסטיק כמו פגושים). הדבר יאפשר יבוא של פגושים שאינם בהכרח בטיחותיים להולכי הרגל ולנוסעי המכונית כמו החלק המקורי של היבואן. אנג'ניר מאיר קנדלר אמר בדיון, כי חלקים תחליפיים לא חייבים להיות בהכרח לא בטיחותיים, וזאת בתנאי שנבחנו בבדיקות מתאימות.

נאהיר סאלים, אחראית על הוועדה ליבוא במשרד התמ"ת אמרה בדיון היום, כי נראה שהיבוא של חלפים לא תקניים הוא מאוד משתלם. אין שבוע שבו אין דיווח על עבירות יבוא של יבואני חלפים חלופיים.

תגיות