אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משקפיים זה פאסה: החברה הישראלית שמפתחת את הדור הבא בתלת ממד איור: ליאב צברי

משקפיים זה פאסה: החברה הישראלית שמפתחת את הדור הבא בתלת ממד

בזמן שבכל העולם מדברים על "אווטאר" ועל מסכי תלת ממד, 3Dtv הישראלית כבר פיתחה טלוויזיות שבהן ניתן לצפות ללא משקפיים מיוחדים. "כשהחברות הגדולות יעברו לשלב הבא של התלת ממד, אנחנו נהיה שם כדי לתת להן את הפתרון הזה", אומרים בחברה

02.02.2010, 11:25 | עומר כביר

מאז יציאתו לאקרנים באמצע דצמבר נהפך סרט התלת־ממדי של ג'יימס קמרון, "אווטאר", לשובר הקופות המצליח ביותר בכל הזמנים ולתופעה כלל־עולמית. הדי התופעה ניכרו היטב ב־CES, תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם שנערכה בלאס־וגאס בחודש שעבר, ובה הציגו ענקיות האלקטרוניקה את הדבר הבא בתחום הבידור הביתי — טלוויזיות תלת־ממדיות בתוספת משקפי צפייה מיוחדים, בדיוק כמו אלו של "אווטאר".

אך עבור 3Dtv, סטארט־אפ ישראלי צעיר מרעננה, החידושים הללו אינם מרגשים במיוחד. בחברה כבר מפתחים ומשווקים את הדבר הבא באמת: טלוויזיות ותוכני תלת־ממד שבהם ניתן לצפות ללא צורך במשקפיים או בעזרי צפייה אחרים. "העולם הולך לכיוון של טלוויזיות תלת־ממד", אומר מייסד ומנכ"ל החברה דוד אוחיון, "וכשהחברות הגדולות יעברו לשלב הבא וירצו לייצר טלוויזיות ותוכני תלת־ממד שאינם מצריכים משקפיים, אנחנו כבר נהיה שם כדי לתת להן את הפתרון הזה".

מרכיבים מסכים לבד

 

אוחיון לא מדבר באוויר. הטכנולוגיה כבר קיימת והחברה מרכיבה טלוויזיות תלת־ממדיות, משווקת אותן ומייצרת להן תכנים המיועדים, נכון להיום, בעיקר לפרסום חוצות. בביקור במשרדי החברה זכינו לראות את הטכנולוגיה והתרשמנו לטובה: יכולות התלת־ממד מרשימות לא פחות מאלו שנראו על המסך הגדול ב"אווטאר", וכדי ליהנות מהן אין צורך במשקפיים מיוחדים. גם הדמויות והחפצים שהוצגו על המסך ממש נראו כמרחפים באוויר, ולא פעם אפילו נרתענו לאחור כאשר חפץ נע לעבר המסך במהירות גבוהה. למרבה הצער, ניתן להתרשם מהחוויה התלת־ממדית רק באמצעות המסכים המיוחדים של החברה, ואי אפשר להעביר את האפקט באמצעות סרטון וידיאו או תמונות סטילס.

 , איור: ליאב צברי איור: ליאב צברי  , איור: ליאב צברי

בניגוד לטכנולוגיות תלת־ממד מוכרות הכוללת שתי זוויות בלבד, המסכים של 3Dtv משדרים בתשע זוויות. המשמעות היא שתנועה קלה ימינה או שמאלה תציג זווית קצת שונה של האובייקט המופיע על המסך, בדיוק כמו במציאות. הטכנולוגיה המדוברת כבר הביאה ל־3Dtv לקוחות רבים, וכיום מוצבים עשרות מסכים של החברה במקומות כמו שדות תעופה במוסקבה, קניונים במקסיקו ובתאילנד, קזינו לוטרקי ביוון וחדר העסקים של פלאפון בישראל. "כשאנחנו מסתכלים על כל אובייקט במציאות", אומר אוחיון, "המוח מקבל תמונה מכל עין ומרכיב את התמונה הכוללת. כדי לחקות את הפעולה הזאת אנחנו לוקחים פאנל LCD ומרכיבים עליו עדשה שנחרטה לפי מפרט שפיתחנו. העדשה מנתבת כל פיקסל למקום אחר במרחב ויוצרת תמונות בזוויות קצת שונות זו מזו. כך, כל עין מקבלת את התמונה שמיועדת רק לה".

אחראים גם על תוכן

 

3Dtv היא פרי מוחו של אוחיון, בוגר לימודי טכנולוגיה דנטלית בהשכלתו ובמשך שנים רבות איש מערכת הביטחון. "באחת הנסיעות שלי לפני חמש שנים ראיתי בשדה תעופה ברומא מסך תלת־ממדי ללא משקפיים. זה כבש לי את העין והחלטתי להתמקד בנושא וללמוד אותו", הוא מספר. "הבנתי שזה תחום שיש לאן ללכת בו, ולכן נפגשתי עם יצרנים בתחום האופטיקה, חיפשתי שותפים מתאימים ובסופו של דבר הקמתי את החברה ב־2007. שיתפתי פעולה עם חברה מסינגפור שסיפקה לי עדשות, עם חברה באוסטרליה שעשתה את החריטה ועם חברה אחרת בסינגפור שהרכיבה את הכל על פאנל LCD של שארפ. את המוצר הסופי התחלנו לשווק ב־2008 בכל העולם תחת מותג 3Dtv, כאמצעי פרסום לאתרים המוניים כמו קניונים או שדות תעופה".

מהר מאוד הבין אוחיון שלא מספיק למכור טלוויזיות. "באותה תקופה עלות הפקת סרטון תלת־ממד קצר עמדה על עשרות אלפי דולרים. הבנתי שאנחנו חייבים לפתח כלים לייצור תכנים בעלויות סבירות ולמכור בעיקר את התוכן. זה כמו שלא מוכרים תותח בלי תחמושת", הוא מסביר.

כיום החברה מספקת תוכני תלת־ממד להקרנה על המסכים שהיא עצמה משווקת, וגם מערכת לניהול אותם תכנים על מספר רב של מסכים. בחודשים האחרונים אף שדרגה החברה את מעורבותה בתחום החומרה, והחלה להרכיב בעצמה את מסכי הטלוויזיה התלת־ממדית שלה באתרים בישראל וברוסיה. "הטלוויזיות שלנו ממותגות 3Dtv, ואנחנו מרכיבים אותן מחומרים שאנחנו מקבלים מספקים, בדומה לאופן שבו סוני פועלים עם הטלוויזיות שלהם".

כיום משווקת החברה מסכי 45 אינץ' ו־47 אינץ', ובקרוב יושק מסך חדש בגודל 56 אינץ' שאף יכלול 18 זוויות צפייה. עם זאת, למרות האיכות הגבוהה של התלת־ממד, התכנים עצמם הם סרטוני אנימציה שנוצרו באמצעות גרפיקה ממוחשבת. לחברה עדיין אין יכולת להציג תכנים תלת־ממדיים עם דמויות בשר ודם.

"לצערנו, אנחנו קצת מקדימים את הטכנולוגיה", מסביר אוחיון. "כדי להציג את הסרטים יש צורך במחשב בעל יכולת מהירות קריאה מאוד מאוד גבוהה. בלו־ריי, למשל, אינו איכותי מספיק עבורנו. סרטון של דקה הוא בגודל 19 ג'יגה־בייט".

בעיה נוספת היא היעדר מצלמה שתאפשר צילום במספר הזוויות הרב שבו הטכנולוגיה של החברה עושה שימוש. אבל לדברי אוחיון, הם עומלים על פתרון בעיה זו: "הפנטזיה שלנו היא לצלם סרט ולא ליצור אותו במחשב. אבל אם ג'יימס קמרון בנה מצלמה עם שתי עדשות, אנחנו צריכים לבנות מערכת של תשע מצלמות היום ו־18 מצלמות בעתיד. ובאמת, אנחנו מפתחים מנגנון שמציב כמה מצלמות במרחב. השלב הראשון יהיה אולפן עם מערכת מצלמות נייחת וצילומים שידרשו עיבוד במחשב, ובהמשך נוכל גם לשדר בזמן אמת".

יגיע לסלון בתוך עשור

 

מה התוכנית שלכם לזמן הקרוב?

"אנחנו מכוונים לשוק הפרסום. כבר הצבנו רשת של 56 מסכים בשדות תעופה ברוסיה, והזכיין שלנו שם מוכר שטח פרסום. בשבועות הקרובים נפרוס רשת מסכים דומה בגני שעשועים ובשדות תעופה במקסיקו. אנחנו רוצים להביא את אותו מודל גם לישראל, ואנחנו גם בוחנים אפשרות להציב את המסכים בכניסה לבתי קולנוע ברוסיה כדי לעשות קידום תלת־ממדי לסרטים".

אוחיון. לא מסתפק בייצור מסכים - "כמו שלא מוכרים תותח בלי תחמושת", צילום: עמית שעל אוחיון. לא מסתפק בייצור מסכים - "כמו שלא מוכרים תותח בלי תחמושת" | צילום: עמית שעל אוחיון. לא מסתפק בייצור מסכים - "כמו שלא מוכרים תותח בלי תחמושת", צילום: עמית שעל

ומה עם השוק הביתי?

"אני לא רואה את החברה הולכת היום לשוק הביתי. אנחנו פונים לשוק הפרסום, לתערוכות".

למה לא?

"הטכנולוגיה שלנו יקרה מאוד, ובמגזר הצרכני זה לא ישים - גם מבחינת הפקת תכנים וגם מבחינת מכירת המסכים. אבל כמו בכל טכנולוגיה, מתחילים במחיר גבוה ומחכים שחברות אחרות ישווקו טלוויזיות תלת־ממד שדורשות משקפיים. התחרות בשוק תוריד את המחירים ואז אנחנו נהיה הבאים בתור".

האתגר של 3Dtv טכנולוגיות תלת־ממד מתחרות השיטה המיושנת שמבוססת על צבעי אדום וכחול, הטכנולוגיה הפופולרית שמשמשת ב"אווטאר", והתצוגה שמחליפה תמונות במהירות - אבל מחייבת משקפיים שמחוברים למסך עומר כבירלכתבה המלאה

אז אתם כן מתכננים להיכנס לשוק הביתי?

"אנחנו תלויים ברשתות הטלוויזיה ובטכנולוגיה - רוחב פס, יכולת שידור גבוהה, פורמט דחיסה איכותי שיאפשר לשדר ברזולוציות גבוהות. אני מעריך שעשר שנים מהיום מסכים מהסוג שלנו יגיעו למגזר הביתי".

אתה באמת חושב שחברה קטנה מישראל תוכל להתחרות עם ענקיות טכנולוגיה כמו LG או סוני?

"אנחנו לא מתכוונים להתחרות בהן. אנחנו רואים את עצמנו כמי שמוכרים להן טכנולוגיות, מוכרים להן ידע שהן עדיין לא הגיעו אליו ואנחנו מבינים בו. כשהחברות האלה ירצו להתעסק בשלב שאחרי המשקפיים, אנחנו נהיה אלה שייתנו להן את הפתרון והידע".

בטווח הקרוב, איך ההצלחה של "אווטאר" והכניסה של התלת־ממד לבית תשפיע עליכם?

"עד 'אווטאר', תלת־ממד בקולנוע היה גימיק. קמרון סוף סוף השתמש בצילום תלת־ממדי אמיתי עם שחקנים ויצר דבר מדהים. מיד אחר כך סוני, פנסוניק וחברות אחרות הבינו שמהקולנוע זה יגיע גם לבתים. העולם המערבי כבר לא מתרגש כל כך בקלות, אתה חייב להביא את הבשורה הבאה כדי לגרום לאנשים לסובב את הראש.

"השאיפה היא שהמסכים שלנו יהיו מפוזרים בכל העולם. שנהיה מסוגלים לפתח יישומים לתחומים נוספים ולא רק לבידור ביתי. רפואה, ארכיטקטורה וכן הלאה. אף על פי שאנחנו עדיין מוגבלים בגודל ובהיקף המידע שניתן להעביר, לעולם הטלוויזיות לא תהיה ברירה אלא להגיע לתלת־ממד".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות