אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגיית ההנעה הבאה תגיע מהמזבלה העירונית איור: רחלי שלו

טכנולוגיית ההנעה הבאה תגיע מהמזבלה העירונית

פרויקט חדש שמקדמת ואוליה יביא לישראל את בשורת הביוגז: גז המופק מפסולת ביתית ומשמש כחומר הדלק הנקי והזול ביותר כיום. כשייפתרו השאלות הביטחוניות, הוא עשוי להתחרות בהצלחה גם במכונית החשמלית

03.02.2010, 11:24 | רויטל חובל

בעוד שהטרנד הנוכחי מדבר על רכבים חשמליים שיצמצמו את זיהום האוויר, בעולם כבר הבינו שיש דרכים פשוטות יותר להיטיב עם הסביבה. האפשרות להניע אוטובוסים ומשאיות באמצעות זבל אולי נשמעת הזויה, אבל מקובלת בכל העולם זה שנים רבות. ההתחממות הגלובלית, כמו גם הצורך במציאת תחליפים למקורות הנפט המידלדלים, הביאו להכפלת שיעור השימוש בזבל לייצור גז להנעת כלי רכב. באמצע 2009 כמעט 11 מיליון רכבים בעולם הונעו בגז - זאת לעומת 4 מיליון בסוף 2004.

גז שמופק מזבל מכונה ביוגז. למעשה, זהו גז מתאן שנוצר מהתפרקות של חומרים אורגניים בסביבה של מחסור באוויר. אם מטמינים זבל בצורה מסוימת, אפשר להפיק ממנו ביוגז. בישראל קיים חוק המחייב לטפל בביוגז הנוצר במטמנות, מכיוון ששיעור ההתחממות הגלובלית שנגרם מהמתאן גדול פי 21 מהפחמן הדו־חמצני. עם זאת רק חלק מהמטמנות מפיקות ממנו את הגז ומוכרות אותו לחברת החשמל.

 , איור: רחלי שלו איור: רחלי שלו  , איור: רחלי שלו

מתאן הוא גם המרכיב העיקרי בגז טבעי (שהוא גז מחצבי המופק מבטן האדמה). לפיכך, גז טבעי וביוגז דומים בערכיהם הסביבתיים ובתרומתם להפחתת זיהום האוויר. שני סוגי הגז ישתוו רק לאחר שהביוגז המופק יעבור הליך ניקוי וזיקוק. הליך הפקת הדלק ממנו הוא פשוט למדי: הזבל האורגני הביתי, שהוא למעשה האשפה הרטובה (לא פלסטיק, מתכת, נייר וזכוכית), מוטמן; מהמטמנות מפיקים גז, הגז עובר תהליך ניקוי, וכך הוא מוכן לשימוש לתדלוק משאיות ואוטובוסים.

לשימוש בביוגז יתרונות בולטים בהשוואה לשימוש בבנזין: הוא זול יותר, מאפשר למנועים לפעול בשקט יותר, ובעיקר מסייע בצמצום פליטת גזי חממה - המאמץ הגלובלי שמדינות העולם התחייבו לו.

"הזבל ממילא קיים, אז למה לא לנצל אותו?"

לאחרונה החל תאגיד ואוליה לפעול כדי להכניס את התחום בארץ, והוא נמצא במגעים עם משרד התחבורה בעניין. ואוליה פועלת בשלושה מוקדים: היא מפנה את הזבל הלא ממוין, היא בעלת ארבע מטמנות (הגדולה שבהן באתר אפעה שבנגב, שם מתכננת ואוליה להקים מפעל להפקת ביוגז), והיא גם מתפעלת אוטובוסים (באמצעות חברת קונקס), כך שהאינטרס שלה כפול ומשולש.

מיון מוקדם בבית אמנם מקל על התהליכים בשרשרת, אבל כיום המיון נעשה במטמנות על ידי החברה. הפרדת האשפה עשויה להפוך את העסק לכלכלי ומשתלם יותר, והדבר עולה בקנה אחד עם חוק האריזות שיזם המשרד להגנת הסביבה, שלפיו תונח תשתית מיחזור לאריזות שונות ברחבי הארץ.

במקביל, כאמור, הביוגז משמש להנעת כלי רכב. בישראל מייעדים את הביוגז לתחבורה הציבורית העירונית בלבד, אבל בעולם הוא משמש להנעת תחבורה ציבורית ומשאיות.

"אם נמיין את האשפה, נפנה אותה ונפיק גז, התרומה תתקבל בהפחתת זיהום האוויר", אמר ל"כלכליסט" משה לסקר, מנכל קונקס ישראל. לדברי לסקר, הביוגז יכול להוזיל את עלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית - זאת כיוון שסעיף הדלק מהווה את אחד המרכיבים העיקריים בעלות התחבורה הציבורית. בכסף שנחסך, מציע לסקר, אפשר להקים תחנות אוטובוסים ממוזגות.

לסקר מסביר שהגז המופק כיום במטמנות מבוזבז, למעשה, ואינו מנוצל. "ניצול של ביוגז הוא שינוי קטן, שיכול לחולל מהפכה בתחבורה", הוא אומר. "הרי הזבל ממילא קיים. הכוונה היא שבסופו של דבר אפילו משאיות איסוף הזבל יתודלקו בביוגז כשהן עושות את דרכן למטמנות. כל התהליך יהיה מחזורי, כך שהזבל - שכיום אין לו שום שימוש - יתועל לטובת דברים אחרים בצורה סביבתית".

המדינות המובילות: פקיסטן וארגנטינה

עם השנים, השימוש בביוגז להנעת כלי רכב נעשה נפוץ יותר. מדובר לא רק במשאיות ובאוטובוסים, אלא גם בכלי רכב פרטיים. ממפה שהכינה העמותה האירופית לאיכות הסביבה, NGVA, המציגה את המדינות שבהן פועלת השיטה להנעת אוטובוסים בביוגז, עולה כי עיקר השימוש בביוגז מתבצע במדינות אסיה ודרום אמריקה, שם זיהום האוויר נחשב לגבוה במיוחד.

על פי נתוני אמצע 2009, בברזיל מדובר ב־1.5 מיליון מכוניות המונעות בביוגז (זאת לעומת 1.3 מיליון ב־2007), באיראן יש כ־1.5 מיליון מכוניות (לעומת 229 אלף ב־2007) ובארגנטינה פועלות כ־1.7 מיליון מכוניות (לעומת 1.6 מיליון ב־2007). השיאנית העולמית המפתיעה היא דווקא פקיסטן, שבה פועלות 2.2 מיליון מכוניות המונעות בביוגז.

כמו כן, על פי נתוני הרשות לתחבורה ציבורית בברצלונה, 90% מהרכבים בעיר פועלים בגז. במדינות האיחוד האירופי נוסעים כ־780 אלף כלי רכב המונעים בביוגז; ואת הרשימה הפנים־אירופית הובילה, נכון ל־2007, איטליה, שבה 412 אלף כלי רכב שהונעו בביוגז. ישראל, למרבה הצער, עדיין נשארת מאחור.

בדרך לישראל

הגיוס האחרון של בטר פלייס העלה את קרנה של המכונית החשמלית. אבל לשיטת ההנעה החשמלית יש חיסרון אחד ניכר לעומת הביוגז: כדי להניע מכונית חשמלית יש לייצר חשמל, לא פעם בדרכים שמזהמות את הסביבה; ביוגז נוצר באופן טבעי.

המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה תומכים בהנעה בביוגז, אבל אישור השיטה מתעכב בשל התנגדות המשטרה, המנומקת בסיבות ביטחוניות. כרגע בוחנים במשטרה ובואוליה אפשרות לערוך פיילוט ניסיוני שיוכיח שהדבר אפשרי גם בישראל.

תגיות