אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך להשיג את המשרה הנחשקת איור: רחלי שלו

איך להשיג את המשרה הנחשקת

מהם הצעדים הנחוצים כדי להבטיח לעצמכם שאתם ולא אחרים תתפסו את המשרה שאותה רציתם זה זמן רב? "כלכליסט" שוחח עם מנהלים בכירים בתחום העסקי ואסף כמה עצות מועילות למחפשי הזדמנויות, בתוך הארגון או מחוצה לו

07.02.2010, 12:28 | יעל גרוס־אנגלנדר

בואו נניח שאתם קוראים עכשיו את "כלכליסט". רק נניח. ונניח שעיניכם נתקלות בידיעה על משרה שהתפנתה בארגון אחר, או אפילו בארגון שלכם. מישהו פוטר, מישהו עזב, מישהו עבר למקום אחר - לכם זה ממש לא משנה, העיקר שהמשרה שבה רציתם זמן רב התפנתה.

מהרגע שבו נודע לכם שהמשרה התפנתה נפתח חלון הזדמנויות צר - צוהר, פשפש, סדק - שבו, בפרק זמן קצוב וקריטי, אתם צריכים להגיע למשרה. כל צעד יכול להוליך אתכם לקראתה, להרחיק אתכם ממנה או אף לדחוק את רגליכם מהארגון כולו.

לפני הכל: אל תקנו חתול בשק

השלב הראשון הוא כביכול מובן מאליו, אבל יש רבים (מדי) המדלגים עליו. בשלב זה אתם נדרשים פשוט, כמו בשוק, "לבדוק את הסחורה". היציאה למהלך של תפיסת המשרה מצריכה מאמצים מרובים, וכדאי לבדוק קודם לכן באיזו משרה מדובר. כי למרות השם הכללי, למשל "סמנכ"ל תפעול" או "מנהל שיווק", בכל ארגון ההגדרה שונה לחלוטין. "חשוב שלא יהיו ציפיות לא ריאליות", אומרת אסתר אלדן, מנכ"לית קבוצת כיתן. "כשהתהליך בעיצומו ויש הרבה מועמדים, אנשים לפעמים עושים עוול לעצמם והולכים לתפקידים שלא מתאימים להם, וחבל. אם מתברר אחר כך שזה לא מתאים - זו עוגמת נפש לכולם. לכן כדאי שמי שרואה את עצמו מועמד יבדוק מה מהות המשרה באמת".

לא לחכות: פשוט לומר את זה

פעולה נוספת שהיא כיכול במחלקת המובן מאליו אבל אינה נעשית מספיק היא לומר את זה, ולא להניח שמישהו שם למעלה (בחברה או במרומים) שומע את הרהורי לבכם הכמוסים. כאן יש מחלוקת בין מי שחושב שהעובד עצמו צריך לפנות ישירות לבין מי שחושב שעדיף לפנות באמצעות שליח רב־השפעה.

 , איור: רחלי שלו איור: רחלי שלו  , איור: רחלי שלו

"צריך לבדוק מי מקבל את ההחלטות וללכת ולומר שאתה מעוניין במשרה הזאת", אומר איתן ברנשטיין, מנהל משותף בחברת AKT - חברת ייעוץ למשאבי אנוש. "רצוי לא לחכות לרגע שהתפקיד הזה מתפנה, אלא לנהל דיאלוג על המקום שאליו אתם רוצה לקחת את הקריירה שלכם עוד קודם, ומתוך כך להיות כבר בראש של האנשים הרלבנטיים כשהם מגיעים לצמתים האלה, ואז לדבר איתם שנית".

בהקשר זה, דיוויד פרנקלין, יו"ר ומנכ"ל סוגת, ממליץ לא לעקוף את המנהל הישיר אלא אפילו לנסות ולבקש את המלצתו. "הגרוע ביותר הוא שהמנהל הישיר יגלה שנעשתה פנייה מאחורי גבו; אם לא תקבל את המשרה תצטרך להישאר בתפקיד הנוכחי עם מנהל כועס", אומר פרנקלין.

אריק רייכמן, יו"ר דליה אנרגיות, יו"ר המשביר לחקלאי ומנכ"ל תנובה לשעבר, חולק עליהם וממליץ על הדרך העקיפה: "עדיף שלא העובד יפנה בעצמו, אלא שמישהו אחר, שלמקבל ההחלטות יש אוזן קשבת אליו, יציע את המועמד, שכן לצד לא מעורב בעל השפעה יש אפקט הגדול עשרת מונים מלמועמד עצמו. המצב האידיאלי מבחינת העובד הוא שהוא יוזמן לפגישה, ולא שיזמין את עצמו".

לאסוף מודיעין: הכינו לעצמכם יתרון

כדי שתדעו כיצד להתנהל בפנייה הראשונית וגם לאחריה, כדאי שתאספו הרבה מידע ונתונים על התרבות הארגונית ועל מקבלי ההחלטות, שכן ידע מדויק על זירת התחרות יזניק אתכם מעבר למתחרים. "שאלות המפתח הן מהו מסלול קבלת ההחלטות, ומי מחזיק את מפתח ההנעה בכיסו בקשר להחלטה על קבלת העובד", מסביר רייכמן. השאלות הללו חשובות גם כדי להבין את מקומכם בארגון ואת הסיכויים שלכם לקבל את המשרה. אם אתם מחוץ לארגון, תשובות שגויות לשאלות האלה עלולות להיות מסוכנות.

"במצב שבו המשרה מחוץ לארגון שלך ואתה לא רוצה שבארגון הנוכחי שלך יידעו, חשוב לבחור אדם אחד שיכול להיות שותף סוד ולבקש ממנו להמליץ עליך", מציינת איילת נחמיאס־ורבין, דירקטורית ומומחית לניהול ולממשל תאגידי. "אם טעית בבחירת האדם הזה, אתה עלול לגרום לעצמך נזק בלי להתכוון לכך, כי הוא עלול לפטפט ובכך לטרפד לך גם את התפקיד הבא וגם את העבודה הנוכחית".

להפעיל קשרים: הגיעו למקבל ההחלטה האמיתי

אחרי שעשיתם עבודת מודיעין יסודית, אתם צריכים לדאוג שמקבלי ההחלטות יקבלו עליכם כמה מלים טובות מכמה אנשים משמעותיים. "צריך לזהות את מקבלי ההחלטות האמיתיים", אומר ברנשטיין. "גם אם אתם מחוץ לארגון, אתם צריכים לדאוג שהמנהל המגייס יקבל לפחות שלוש המלצות מבפנים של אנשים שמכירים וממליצים".

"אני תמיד מציעה למנכ"לים לעשות עבודה מקבילה של נטוורקינג", אומרת שוש אורון, מנכ"לית חברת "בגישה שונה", המתמחה בייעוץ בצומתי קריירה של מנהלים בכירים. "להתחיל לעבוד ולהיפגש עם אנשים סביב אותה משרה פנויה".

איך וכמה? זאת שאלה טובה. מצד אחד - "אין כאן עדינות. צריך להרים טלפונים לכל מי שאתם מכירים", אומרת מנהלת בכירה. מצד שני, אסור להגזים. "צריך להשתמש באנשי קשר במידה ובחוכמה", מסייגת נחמיאס־ורבין. "אסור לירות בכל התותחים ולהפעיל את כל העולם".

אלדן מדווחת מהצד השני, של המנהלים. "עוזר לי אם פונים באמצעות ממליץ שמכיר את התחום והמפעל, מכיר אותי ויודע איך אני עובדת ומה אני מחפשת. בשלב הראיונות אני בפירוש מתייחסת לממליצים שהמרואיין מביא. אני מנסה לאתר ממליצים שיש לי איתם היכרות אישית, מתוך הנחה שבגלל ההיכרות הזו הם יהיו יותר פתוחים ואמינים איתי".

להבין את התרבות הארגונית: מנהלים מספרים איך הם בוחרים

ההבנה של התרבות הארגונית היא מרכיב קריטי ומשמעותי באיסוף המידע. משיחות עם מנכ"לים עולות התכונות שאותן היו רוצים לראות במנהל הבא שהם מגייסים לארגון. אם אתם קולעים לתכונות הללו ויודעים להחצין אותן בעיתוי הנכון - אתם מרוויחים נקודות בהתמודדות.

"אני מעריך אינטגריטי", אומר רייכמן. "התכונה הזו כל כך משמעותית עבורי, שאם יש צל של ספק, העובד יידחה כמעט על הסף". התכונות במקום השני בפירמידה שרייכמן מעריך הן אנרגיות והנעה פנימית, כישורים קוגניטיביים ורגשיים ויכולת לימוד. לאחר מכן רייכמן בוחן את היכולת לקיים עבודת צוות, ולאחריה את הניסיון הקודם של המועמד.

אלדן מעריכה משימתיות ואמינות. "מישהו שהוא 'שגר ושכח'", היא אומרת, "כזה שיודע שזו האחריות שלו. זה עניין של אופי".

יגאל גלי, יו"ר קבוצת מוצרי מעברות, מגלה כי בחברה שלו יש פרופיל תכונות של מנהל רצוי, פרופיל הידוע לעובדים. "אנחנו מדברים למשל על מובילות", אומר גלי, "על הובלת צוות ובכלל ויכולת להוביל בהצלחה צוות וירטואלי, כזה שחבריו נמצאים פיזית במקומות שונים".

ביורוקום תקשורת דיגיטלית מעריכים יזמות, במיוחד כזו שמגיעה מנקודת מבטו של הלקוח. "אני אוהב את אלה שמבינים לקוחות לעומק וגורמים לי לשנות את הארגון", אומר מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום תקשורת דיגיטלית.

גם בחברת סוגת, יזמות היא אחד הקריטריונים, נוסף על יצירתיות, ומובן שגם יושר ואמינות. לדברי המנכ"ל פרנקלין, עובד יבלוט על ידי כך שיפגין כושר מנהיגות ועל ידי כך שייקח על עצמו בהצלחה יותר אחריות ומשימות, "או יתבלט על ידי עבודה יסודית, עצמאית ויצירתית", הוא אומר.

לחשוב על זה קודם: הבנייה מתחילה בתחילת הדרך

לכתבה הזו יש מוקש בזנב. משום שלמעשה, אם חיכיתם לידיעה בעיתון כדי להתחיל לפעול - משהו בדרך העבודה שלכם אינו נכון. "תפקיד בכיר הוא מסע שלם של בנייה", אומרת אורון. "אין אפשרות שאני אעשה עבודה טובה ואז יזהו אותי וידוגו אותי. זה לא עובד. צריך לבנות את המותג, ואם השם שלי לא ידוע למקבלי ההחלטות ברגע האמת, הסיכוי שלי נמוך. מי שמעוניין במשרה מאוד בכירה צריך להבין שהעולם העסקי בישראל נהפך לעולם של כמה משפחות. אם רוצים להגיע לעמדות בכירות צריך לדאוג לכך שראשי המשפחות יידעו מה ההישגים שלכם, וזה צריך להיעשות בדרך שהיא לא מלאכותית ולא אגרסיבית: להופיע בכנסים הנכונים, ולהיות נוכח בעיתונות".

"פעמים רבות התפקיד נפתח והוא - באותה הזדמנות - גם נסגר", צוחק ברנשטיין. "הרבה מאוד מהחלטות האיוש נסגרות מאחורי הקלעים, ולכן העבודה המוקדמת חשובה מאוד".

מתברר שהמסע הזה אינו פשוט לאף אחד - לא לעובדים ולא למנהלים. "גייסתי מאות אנשים באופן ישיר ואלפים באופן עקיף", מספרת אלדן. אלדן, שבעברה קבוצות תעשייתיות גדולות כמו חיפה כימיקלים, מפתיעה כשהיא אומרת: "מתוך כל התפקידים שיש בניהול אני חושבת שגיוס עובדים הוא המורכב והקשה ביותר". אולם, היא מציינת, "כשמתברר לך שקלטת אדם טוב ומתאים, זו הרגשה נהדרת".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
אם לא תאמר - איך ידעו ? אבל ברגישות ....
כל אחד מכיר את התופעה שהיו לו כרטיסים להופעה / משחק כדורסל שנבצר ממנו ללכת אליו באותו ערב והוא חיפש למי לתת את הצ'ופר מי שלא השמיע ברקע שאם יש משהו כזה - מתאים לו להיות ספונטני - הפסיד ! אני, עם נסיון של כמעט שני עשורים כמנהל, יכול לאמר לכם בפה מלא שהכל תלוי בנסיבות ! יש ארגונים בהם חיכיתי לשמוע על עובדים שרוצים להתקדם, כדי ללמוד על יצר השאפתנות שבהם ויש ארגונים שזה לא התאים כלל לסיכום, עשו זאת עם טאקט, שחשוב בכל תחום בחיים עם חיוך גדול (לא יזיק להתאמן בבית למי שלא רגיל לחייך) להחמיא לשומע (לא להתחנף !) בהצלחה !
מיכאל , רמת השרון  |  07.02.10
7.
ניסיון אישי
כאשר המשרה המיוחלת התפנתה , לא תמיד יהיה נבון מיצד העובד לפנות למנהלו הישיר בכדי להתקבל למישרה הנ"ל. מנסיון אישי שלי , כאשר ביקשתי להיתקדם ולהיכנס למישרה שהיתפנתה ראו זאת באירגון כחוסר שביעות רצון שלי מתפקידי ומצאתי את עצמי מאוד מהר מחוץ לאירגון שנורא אהבתי והערצתי ורציתי להישאר בו , רק בתפקיד אחר. לכן המלצתי היא לבדוק את רוח הדברים והגישה של האירגון למצבים כאלה לפני שמעיפים בלון לאוויר ואינך יודע שהוא יתפוצץ לך בפרצוף.
משה , ת"א  |  07.02.10
לכל התגובות