אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: האמן של האספן והעם

משיחת יתר: האמן של האספן והעם

אספנים כדוד עזריאלי קנו מעבודותיו של מאיר פיצ'חדזה, שהלך בשבוע שעבר לעולמו, והוא זכה גם לפופולריות גבוהה בקרב שוחרי האמנות. האם אחרי פטירתו ערך העבודות ימשיך לעלות?

08.02.2010, 12:01 | דנה גילרמן

גולשים רבים ברשת הגיבו על מותו של הצייר מאיר פיצ'חדזה, שנפטר ממחלת הסרטן ביום חמישי. התגובות, כולן אוהדות ורגשיות, העידו על כך שרבים הכירו את עבודותיו והתרגשו מהן מאוד. "האמן שאת ציוריו אהבתי יותר מכל", רחל, צפון. "יוצר ענק, אולי גדול ציירי ישראל", אנונימי, נתניה. אפשר לומר שפיצ'חדזה היה אמן של העם. ציוריו הפיגורטיביים, הסימבוליים, נעו בין תרבות גבוהה וציור אקדמי לבין נושאים פופולריים, קיטשיים אולי, שנגעו בצופים רבים. הם דיברו על געגוע לנופי הולדתו בגיאורגיה ועסקו בילדות, בתחושת ההגירה ובנדודים.

אחרי ברגנר וקדישמן

היצירות נמצאו בכל מקום ונקנו על ידי אספנים מכובדים, למשל דוד עזריאלי, שתערוכה מהאוסף שלו מוצגת עתה במוזיאון תל אביב, ועל ידי קונים אקראיים בירידי אמנות עממיים. "אספנים מכל הסוגים אהבו אותו", אומר דב חזן מבית המכירות תירוש. "הוא נמצא ברשימה אחרי יוסל ברגנר ומנשה קדישמן, שנחשבים למסחריים ביותר. זה לא רפי לביא, ש־5% מהקהל אוהבים וקונים, אלא מישהו ש־90% אהבו".

מאיר פיצ מאיר פיצ'חדזה, "ללא כותרת" מאיר פיצ

האם אחרי פטירתו של פיצ'חדזה יעלה ערך העבודות שלו? התשובה לכך מורכבת. סביר להניח שבעתיד הקרוב תהיה עליית מחירים מיידית. כך היה, למשל, במקרה של רפי לביא. ארבעה ימים אחרי ראיון שבו דיבר על מחלת הסרטן, נמכרו שתי עבודות שלו במכירה של כריסטיס תל אביב בסכומים של 23 אלף ו־24 אלף דולר. המחירים היו פי שניים מההערכה המוקדמת - וקבעו מחירי שיא ללביא במכירה פומבית. אחד הקונים אמר במפורש כי הידיעה על מותו הקרוב של האמן השפיעה על הרכישה.

כך קרה גם עם פיצ'חדזה. במכירה של תירוש, שהתקיימה לפני שבועיים, דיברו הנוכחים על מחלתו. שתי עבודות שלו שהוצעו במכירה נמכרו במחירים גבוהים מההערכה המוקדמת: עבודה קטנת ממדים, "ילדים", נמכרה ב־12.65 אלף דולר (הערכה מוקדמת 5–7 אלף דולר), ו"סוס על החלון" נמכרה ב־11.5 אלף דולר (הערכה מוקדמת 6–8 אלף דולר).

היצע וביקוש

העלייה אמנם מיידית, אך לא בהכרח נשמרת לאורך זמן. במקרה של לביא (שהציג אחר כך גם בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה), או של לאה ניקל, אפשר לראות שמדובר במגמת עלייה עקבית, שנמשכת כמה שנים לאחר פטירתם. אך המגמה גם קשורה לכמות העבודות שהותיר אחריו האמן - עניין של היצע וביקוש - ולאופן שבו מנוהל העיזבון שלו.

פיצ פיצ'חדזה. בין 2000 ל-25 אלף דולר לעבודה שלו פיצ

במקרה של פיצ'חדזה מדובר בהרבה מאוד עבודות שנמצאות בשוק, כך שהגיוני לחשוב שבעתיד הקרוב לא יהיה קושי להשיג עבודות שלו, ולכן המחירים לא יאמירו, והיצירות אולי אף יאבדו מערכן. אביר משה, הבעלים של גלריה דן, שייצגה את פיצ'חדזה בשנים האחרונות, חושב אחרת: "אני לא חושב שזה דבר רע כשיש הרבה עבודות בשוק. הרבה מאוד אנשים מחזיקים בעבודות שלו, והאינטרס הכללי הוא קודם כל לשמור על מחירים. אני מניח שהמחיר שלו ימשיך לעלות. בדרך כלל יש קפיצה של 10%–15%, ואחרי זה המחירים מתייצבים ואפילו יורדים חזרה". משה מוסיף שטווח המחירים של פיצ'חדזה נע כיום בין 2,000 דולר ל־25 אלף דולר לעבודות הגדולות.

"חמי, ז'אן תירוש, נהג לספר שבשנות השישים היו ארבע־חמש גלריות מקצועיות, וכשהגלריסטים היו חוזרים מלוויה של צייר הם היו מוסיפים אפס למחיר, כי זהו, נגמר המעיין, לא יהיו יותר ציורים", אומר חזן. "היום יש שווקים וירידים, השוק מגוון מאוד. נכון שיש עכשיו עליית מחירים, אבל אני מאמין שאחר כך המחירים יחזרו למצב הרגיל שלהם".

חלוקה לנושאים

פרמטר נוסף שקובע לעתים את ערך יצירתו של אמן היא התקופה שבה נוצרה היצירה. בדרך כלל היצירות המוקדמות יקרות יותר. אצל פיצ'חדזה היצירות היו מחולקות על פי נושאים, ואלה עשו את ההבדל. על מרבית הציורים שנוצרו אחרי 1998, אגב, אין תאריך. מה הסיבה לכך? "יש אמנים שמשחקים טנגו עם הזמנים", אומר משה. "זה גם טבעי שכשיש הצלחה עם נושא מסוים, אתה תחזור לצייר אותו שוב. בואי נגיד שזה מטעמי נוחות מסחרית". וחזן מוסיף: "אני יכול להגיד לך מה אמר לי פעם צייר מאוד נחשב: 'אתה נורמלי, אני צריך את מס הכנסה?'".

תגיות