אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: ילדים זה שמחה - גם למשקיעים צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: ילדים זה שמחה - גם למשקיעים

הדמוגרפיה, המינוף הנמוך והרכישות הפכו את יצרנית בגדי התינוקות קרטר'ס לסיפור הצלחה

08.02.2010, 12:33 | אילון ג'דה

ביגוד לתינוקות עשוי להישמע כתחום משמים למדי, אבל החברה שבה אעסוק היום, קרטר'ס (סימול: CRI), דווקא מעוררת עניין רב בגלל תוצאותיה הכספיות המפתיעות. לקרטר'ס יותר מ־400 חנויות ברחבי ארצות הברית, והיא משווקת בגדים לתינוקות ולילדים רכים תחת שני מותגים עיקריים: Carter's ו־OshKosh B'Gosh. שני המותגים הללו הם בני מאה שנים ויותר.

החברה מוכרת את מוצריה לא רק בחנויות הרשת אלא גם באמצעות הסכמי שיווק עם קמעונאיות גדולות כגון וול־מארט וטרגט. קרטר'ס הנה החברה הגדולה ביותר בתחומה, עם נתח של כ־14% משוק הביגוד לתינוקות - אשר מגלגל בארה"ב 24 מיליארד דולר בשנה. לקרטר'ס כ־6,500 עובדים והיא נסחרת בניו יורק בשווי של 1.5 מיליארד דולר.

הרקע הזה אינו מסגיר את הצמיחה הפנטסטית והעקבית שממנה נהנית החברה בשמונה השנים האחרונות: אם ב־2002 הסתכמו מכירותיה של יצרנית הביגוד בכ־580 מיליון דולר, הרי שב־2009 הן כבר עמדו על יותר מ־1.5 מיליארד דולר - כלומר קצב צמיחה שנתי של 16% בממוצע.

מה שהופך את ההישג הזה למרשים במיוחד הוא העובדה שמכירותיה של קרטר'ס צומחות מדי שנה "כמו שעון" - כולל בשנות המשבר הקשות 2007–2009. אמנם מ־2006 הואט קצב הצמיחה באופן ניכר וירד ל־6% בשנה, אבל לעומת חברות אחרות בארה"ב ובשאר העולם מדובר עדיין בתופעה נדירה.

חלק מההסבר לביצועים המרשימים נעוץ בצמיחה לא־אורגנית שמקורה ברכישות ולא בצמיחה עצמית. ב־2005 רכשה קרטר'ס את חברת הביגוד OshKosk אשר מהווה תוספת משמעותית לסל מותגי החברה. עם זאת, בעוד עסקאות מיזוג ורכישה נוטות בדרך כלל להעיק על שורת הרווחיות, הרי שקרטר'ס דווקא הצליחה לתרגם את הרכישות לצמיחה עקבית בשורת הרווח.

אם ב־2002 הרוויחה קרטר'ס כ־19 מיליון דולר, הרי שב־2009 תפחה שורת הרווח לכ־111 מיליון דולר - קצב צמיחה שנתי של 30% בממוצע. רק פעם אחת, בשנת 2007, נגדעה הצמיחה ברווח הנקי וגם זאת בשל הפחתה חשבונאית חד־פעמית על שווייה של OshKosh.

מה סוד הקסם של קרטר'ס? ראשית, הדמוגרפיה פועלת לטובתה. קצב הילודה בארה"ב נמצא כיום בשיא של 50 שנה. ב־1997 הגיחו לעולם 3.9 מיליון תינוקות אמריקאים, אבל עשור אחר כך זינק מספרם ל־4.3 מיליון. שנית, קרטר'ס ביססה את עצמה כמובילה בתחומה בזכות מותגים ותיקים ואהובים.

שלישית, קרטר'ס השכילה לשמור על מאזן פיננסי יציב גם כשהתרחבה. להבדיל מחברות רבות אשר התפתו להשתמש במינוף ובאשראי בשנות הגאות (וניצבו בפני בעיה קשה בשנות השפל), קרטר'ס הצליחה לחזור במהרה למאזן שההון העצמי מהווה כ־40% ממנו, בתוך הפניית משאבים להחזר חובות. למעשה, קרטר'ס מודל 2009 הנה חברה ממונפת פחות ויציבה יותר משהיתה ב־2002.

נראה שהרוח הגבית שממנה נהנית קרטר'ס לא תשתנה בתקופה הקרובה, וקונצנזוס האנליסטים מעמיד אותה על מכפיל רווח נמוך יחסית (11) על הרווחים החזויים ל־2010. מסתבר שגם למשקיעים - ילדים זה שמחה.

הכותב הנו יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות