אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרטנר מפגינה אופטימיות בדוחות הרבעון הרביעי: "הרווחיות ב-2010 תהיה גבוהה מ-2009" צילום: עמית שעל

פרטנר מפגינה אופטימיות בדוחות הרבעון הרביעי: "הרווחיות ב-2010 תהיה גבוהה מ-2009"

כך לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה. הכנסות החברה ברבעון הראשון המדווח מאז רכישת השליטה של אילן בן דב הסתכמו ב-1.575 מיליארד שקל, עלייה של 1.6% בהשוואה לרבעון הרביעי בשנת 2008

09.02.2010, 14:22 | גילעד נס

לאחר הרבעון השלישי המאכזב, חברת הסלולר פרטנרהחזירה היום את הצבע הכתום ללחייו של בעל השליטה החדש, אילן בן־דב. הרבעון הרביעי כבר היה מוצלח יחסית, וסייע לשפר במקצת את תוצאות 2009.

עם זאת, בסיכום השנה הראשונה ליישום האסטרטגייה של הרחבת שירותי התקשורת וכניסה לתחום הטלפוניה הביתית וקישוריות אינטרנט (ISP), מדווחת פרטנר על גיוס של כ־63 אלף מנויים לשירותים אלו — הרבה מתחת לציפיות השוק. פרטנר, המדווחת לראשונה על ביצועי התקשורת הביתית, הקפידה בעבר אמנם שלא להציב פומבית יעדים מספריים לפעילות, אולם אנליסט התקשורת של לידר שוקי הון ערן יעקובי מאוכזב מכך שהחברה לא הצליחה להגיע ל־100 אלף מנויים. אנליסט התקשורת של מגדל, אמיר אדר, העריך בעבר כי רק לאחר שתצליח לגייס 250 אלף מנויים לשירותים אלו, תוכל פרטנר להיחשב כשחקן משמעותי בהם.

השקעת פרטנר בפעילות טלפוניה קווית ואינטרנט הסתכמה ב־2009 ב־119 מיליון שקל. הכנסות החברה בתחום התקשורת הנייחת (הכולל גם תמסורת) אמנם עלו ל־115 מיליון שקל לעומת הכנסות של 40 מיליון שקל ב־2008, אולם פעילות זו הניבה הפסד גולמי של 57 מיליון שקל לעומת הפסד גולמי של 19 מיליון שקל בשנה הקודמת. בשורה התחתונה מציגה פרטנר הפסד של 83 מיליון שקל מהפעילות הנייחת, הפסד הגבוה ב־388% מזה שנרשם ב־2008 (17 מיליון שקל).

ההשקעות גבו מחיר

כלל הכנסותיה של פרטנר ברבעון הרביעי הסתכמו ב־1.58 מיליארד שקל, עלייה של 1.6% לעומת הרבעון המקביל, ובסיכום השנה ירדו הכנסותיה ב־3.5% ל־6.1 מיליארד שקל. ההכנסות משירותי תקשורת (שאינן כוללות מכירת מכשירים) ירדו ב־2.2% ל־5.42 מיליארד שקל, ובחברה מסבירים כי זו תוצאה של ירידת המחירים המתמשכת, קיטון בהכנסות משירותי נדידה והשלכותיו של המעבר לחיוב הלקוחות לפי שנייה (לעומת חיוב ביחידות של 12 שניות קודם לכן).

ה־EBITDA גדל ברבעון הרביעי ב־9.2% יחסית לרבעון המקביל ל־608 מיליון שקל והרווח הנקי גדל ב־1.4% ל־294 מיליון שקל. בסיכום שנתי הושג EBITDA של 2.3 מיליארד שקל, 37.9% מכלל ההכנסות ועלייה של 0.3% לעומת 2008. עם זאת, בנטרול השפעת היוון מכירות המכשירים, עומד ה־EBITDA על 2.1 מיליארד שקל, 8.4% פחות מבשנה הקודמת. בחברה מסבירים את הנתון בהמשך ההשקעה בטלפוניה הקווית וב־ISP. בשורה התחתונה רושמת פרטנר ירידה של 4.8% ברווח הנקי ב־2009 ל־1.14 מיליארד שקל.

ירידה בהכנסה ללקוח

החברה גייסה 144 אלף מנויים חדשים בסך הכל ב־2009, 34 אלף מהם ברבעון האחרון, ומספר מנוייה בסוף השנה עמד על 3.04 מיליון (1.28 מיליון מנויי דור שלישי). ההכנסה הממוצעת מלקוח ב־2009 עמדה על 151 שקל לחודש, 10 שקלים פחות מאשר בשנה הקודמת, למרות עלייה של 3.4% בהיקף דקות השיחה. ברבעון האחרון נמשכה מגמת הירידה והכנסה הממוצעת ללקוח הסתכמה ב־149 שקל.

פרטנר נהנתה, עם זאת, ברבעון האחרון ממספר רב יותר של ימי עסקים יחסית לרבעון המקביל, מהיוון סבסוד מכשירים ועמלות מכירה בהיקף של כ־46 מיליון שקל ומירידה בהוצאות לחובות מסופקים. מספר מנויי הפרי־פייד של החברה עלה במקצת, וכיום עומד שיעורו מתוך כלל הלקוחות על 26.7%, לעומת כ־25% בסוף 2008. 46% מהמנויים החדשים ב־2009 הם לקוחות פרי־פייד.

"עברנו שנה לא פשוטה, שכללה משבר כלכלי קשה וחילופי בעלות שעמדו ברקע, ואני חושב שהצלחנו לצאת ממנה בכבוד", אמר מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר ל"כלכליסט". לדבריו, החברה התייעלה באופן משמעותי ב־2009 והתייעלות זו איזנה את הירידה בפרמטרים שלגביהם אין לחברה שליטה, כגון שינוי שיטת החיוב וירידת ההכנסות מנדידה. "אנחנו שבעי רצון מתוצאות הכניסה לתחום הטלפוניה הביתית וה־ISP, פעילויות שהתחלנו לבצע כבר בסוף 2008, וכן מהמעבר ממודל של שותפים למודל שבו אנו מחזיקים ברשת של חנויות קמעונאיות משלנו", אמר אבנר. "גיוס 144 אלף מנויים בשנה מוכיח שהמודלים עובדים, וב־2010 נמשיך ונראה את תרומת שני האלמנטים הללו לתוצאות פרטנר".

אבנר סבור כי פרטנר לא נפגעה כלל מהשקת הרשת החדשה של פלאפון, אף שהמתחרה מסוגלת כעת להציע ללקוחותיה מבחר אטרקטיבי יותר של מכשירים ושירותי נדידה לחו"ל. "לא רק שלא איבדנו נתח שוק, אפשר להגיד שאפילו הגדלנו אותו, בהסתמך על כמות גיוס המנויים", טוען אבנר.

ב־19 בדצמבר העלתה פרטנר את תעריפיה לחלק מהלקוחות, ועלייה זו, בשיעור ממוצע של כ־3%, צפויה להשפיע לטובה על נתוני הרבעון הראשון של 2010. מצד שני, פיטורי 120 עובדים בחברה, שבוצעו באופן רשמי רק בינואר, עלולים לתת את אותותיהם בכיוון ההפוך.

תגיות