אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בוא חייל של שוקולד צילום: MCT

בוא חייל של שוקולד

הסינים לומדים להתמכר למתוק. בבייג'ינג נפתח פארק שוקולד ענקי ובו חיילי טרקוטה - הפעם בגרסה אכילה, וחברות כמו גודייבה, הרשי'ס וקדבורי נערכות לספק את התיאבון שמפתח השוק הגדול בעולם

10.02.2010, 11:38 | רונית צין-קרסנטי

סין הולכת ומפתחת חיבה למתוק. אם עד לפני כמה שנים נהגו לסיים בסין ארוחה בפירות טריים, הרי שבשנים האחרונים מפתחים מיליוני סינים - בעיקר בקרב השכבות המבוססות - טעמים חדשים שמכתיבים יישור קו עם המקובל במערב.

סין של שנות האלפיים עושה הכל בגדול - גם את ההתמכרות לשוקולד ולממתקים.

בינואר האחרון נפתח בבייג'ינג פארק השוקולד הגדול בעולם, World Chocolate Wonderland שמו. הוא משתרע על 20 אלף מ"ר וממוקם בכפר האולימפי, ליד אצטדיון קן הציפור, שבו נערך טקס פתיחת האולימפיאדה בקיץ 2008. בפארק שלושה אולמות תצוגה ובהם יותר מ־500 דמויות ויצירות אמנות, כולן משוקולד: רפליקות של מוקדי תיירות כמו חומת סין וחיילי הטרקוטה משיאן, וגם מכונית ב.מ.וו בגודל טבעי, שעל בנייתה שקדו עשרה אמנים שהשתמשו ב־4 טונות של שוקולד. לצורך בניית כל המיצגים בפארק השתמשו ב־80 טונות שוקולד, ואלה נשמרות מאחורי ויטרינות מיוחדות שבהן מקפידים על טמפרטורה המגנה עליהן מפני המסה. הבעלים מצפים להגיע לכמיליון מבקרים עד חודש אפריל, אז ייסגר הפארק בשל מזג האוויר החם, וייפתח שוב בחודש ינואר עם תצוגה חדשה.

חייל טרקוטה משוקולד בפארק World Chocolate Wonderland  בבייג חייל טרקוטה משוקולד בפארק World Chocolate Wonderland בבייג'ינג | צילום: MCT חייל טרקוטה משוקולד בפארק World Chocolate Wonderland  בבייג

חברות גדולות כמו הרשי כבר זיהו את הפוטנציאל של ייצור במה שנחשב למפעל הגדול בעולם, ומשווקות את מוצריהן ברחבי סין. לאחרונה החלו להגיע גם מותגי הפרימיום של תעשיית השוקולד. המותג ליידי גודייבה פתח את החנות הראשונה שלו בשנגחאי בספטמבר האחרון, והם כבר מחפשים מקומות נוספים לפתיחת חנויות בבייג'ינג ובגוואנז'ו. באפריל הקרוב תצטרף חנות נוספת לזו הקיימת בשנגחאי - הפעם על שטח של 300 מ"ר, שכנראה תהיה חנות שוקולד היוקרה הגדולה בעולם.

גם חברת Swissinfo, המרכזת נתונים עסקיים בשוויץ, מצאה ששוק יצוא השוקולד משוויץ לסין גדל בצורה דרמטית בשבע השנים האחרונות: מ־2 טונות בשנת 2001 ל־308 טונות ב־2008. הערכות מדברות על כך ששוק השוקולד בסין, אשר שוויו ב־2009 הסתכם בכ־740 מיליון יורו, יצמח ב־11% עד 2011.

גם אמירה אופנתית

הצמיחה בשוק השוקולד הממותג מקבילה למגמת התשוקה הגוברת של הסינים למוצרי יוקרה. לעומת ירידה של 8% בשוק מותגי היוקרה בעולם כולו ב־2009, הרי שבסין נרשמה באותה תקופה עלייה ב־12% - כך לפי נתוני חברת הייעוץ Bain & Company. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שבסין חיים כיום כ־415 אלף איש בעלי נכסים בשווי של מיליון דולר ויותר.

 , צילום: MCT צילום: MCT  , צילום: MCT

"בעבר הסינים חשבו ששוקולד הוא משהו מתוק בצבע חום, ולאחרונה הם מתחילים להבין שהוא יכול לסמל גם אמירה אופנתית - לא רק חטיף", אמר בראיון ל"צ'יינה טודיי" אלוין הו, מנהל השוק האסיה־פסיפי של יצרנית השוקולד הגדולה בעולם, ברי קליבו (Barry Callebaut).

"תרבות השוקולד המתפתחת בסין גורמת לצרכנים שם לחפש מגוון איכותי יותר. תחום שוקולד הגורמה יצמח מהר מאוד בסין בשנים הקרובות, מה שמתיישב גם עם הטרנד העולמי", אומר ג'ייסון פו, מנהל פיתוח עסקי בחברת אסיסט שוקולד, יצרנית שוקולד מסינגפור. מותגי שוקולד כמו דאב, מארס, קדבורי והרשי'ס כבר משווקים בסין ומחזיקים בנתח של כ־70% מהשוק. הטעם המועדף על הסינים הוא שוקולד חלב, והתוספת האהובה היא אגוזים. פו מדגיש, עם זאת, כי לחברות הפרימיום לא יהיה מנוס מלייצר טעמים שאהודים יותר במזרח, כמו תה ירוק.

המעבר לצריכת שוקולד אינו טבעי לרבים מהסינים. "כעם שגדל על מסורת בת אלפי שנים של חינוך לבריאות ולרפואה מונעת, הבינו יזמי פארק השוקולד שיהיה קשה מאוד לשכנע את העם הסיני להתחיל לצרוך באופן קבוע את הסמל המובהק כל כך של המערב", טוען אורי סומך, מדריך ויועץ תיירות בסין. "מאז ומתמיד נחשבו הסוכר ומוצריו לרעל לכל דבר, המזיק לבריאות ולהרמוניה בין הגוף לנפש. אך בעקבות לחצים שיווקיים של תעשיות השוקולד הגולבליות, בשילוב עם רצונם של הסינים להתקבל לקהיליית העמים בכל דרך, נפתחו שערי השוק הגדול ביותר בעולם בפני המתוק".

 

סומך מסביר עוד, כי בניסיון לחולל את השינוי בהרגלי הצריכה גייסו יזמי פארק השוקולד את סמלי התרבות החשובים במדינה, כמו החומה ופסלי הטרקוטה; אך מדגיש כי מדובר בצרכנות יוקרה לשמה: "הכיס הסיני הממוצע עדיין יתקשה לרכוש את מותגי השוקולד החדשים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות