אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם פייסבוק צריכה לחשוש מגוגל באזז?

האם פייסבוק צריכה לחשוש מגוגל באזז?

פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר. גוגל מפעילה את אחד משירותי המייל הפופולריים ביותר. פייסבוק פונה לקשת גילאים רחבה, ואילו גוגל יכולה לרתום לצידה את שירות הפרסומות המצליח ברשת. שתי רשתות חברתיות - שתי דעות

11.02.2010, 16:19 | עומר כביר וסוכנויות הידיעות

 

"גוגל באזז אינה פונה לאוכלוסייה רחבה" / סוכנויות הידיעות

 

"גוגל מנסה להתחרות ברשתות החברתיות, אולם הסבירות ששירות הגוגל באזז החדש שלה יצליח לגנוב משתמשים מפייסבוק וטוויטר אינה גבוהה במיוחד". כך לפי דאגלס מקמילן מ"ביזנסוויק". להערכתו, גוגל יכולה לשפר לפחות תחום אחד ברשתות החברתיות, שבו טוויטר ופייסבוק מפגרות מאחור: הכנסות מפרסומות.

וכך, בעוד שפייסבוק היתה צפויה להרוויח יותר מ-500 מיליון דולר בהכנסות מפרסומות ב־2009, המשווקים התלוננו שהפרסומות המופיעות באתר הן בעלות ביצועים נמוכים יותר מאשר בסוגים אחרים של אתרים, כגון חנויות מקוונות או מנועי חיפוש. טוויטר הציגה מספר מינימלי של מודעות פרסומת באתר שלה. לדבריו, גוגל מתכננת להציע למשתמשי הבאזז שלה מודעות טקסט ליד רשומות שאוטומטית מכוונות לנושאי השיחה של המשתמשים, בדומה לנעשה במערכת המייל שלה.

גוגל פיתחה מאפיין מקורי אחד: המלצות באזז

עם זאת, מקמילן מזהיר כי המאגר הפוטנציאלי של מפרסמים עשוי להיות מוגבל יותר בג'ימייל בשל הדמוגרפיה של האתר. "לעומת פייסבוק, שהחלה למשוך מיליוני גולשי אינטרנט מבוגרים יותר ואנשים בעלי פחות ידע טכנולוגי, ג'ימייל דורש רמת נגישות מסוימת למחשבים שהאוכלוסייה הרחבה אינה מחזיקה בה", מסבירה חוקרת הטכנולוגיה שרה רדיקאטי.

גוגל התחייבה להוסיף ייחוד לרשתות החברתיות. מאפיין מקורי אחד של גוגל באזז מכונה "המלצות באזז" (Recommended Buzz), שמשתמש באלגוריתם חשבוני להעלות רשומות ומולטימדיה שחברים של חברים חשבו שהם מעניינים. "עם מבול ההרהורים הבלתי פוסקים שמציעים משתמשי המדיה החברתית, התפתחה בעיית רלבנטיות ודירוג", הסביר סגן נשיא התכנון של גוגל, ויק גונדוטרה. לדבריו, בעזרת הרקע שלה בחיפוש בכוונתה של גוגל לנסות ולפתור בדיוק את הבעיה הזאת.

 

"העוגה אינה סופית אלא הולכת וגדלה"

החברה מתכננת לקחת את גוגל באזז הרבה מעל לחומות ג'ימייל. המשתמשים יכולים לחלוק ביניהם עדכוני סטטוס באמצעות האתר של גוגל מובייל, שנגיש דרך הדפדפן ברוב הטלפונים הסלולריים, לצרף את המסרים שלהם מגוגל באזז לאתר גיאוגרפי בעזרת המפות של גוגל, ובשלב מסוים הודיעה החברה כי בכוונתה להשיק גם גרסה עסקית ליישום החדש. מקמילן מעריך כי בסופו של דבר תוכל גוגל באזז להצליח גם מבלי לנגוס ביריביה. הוא מבסס דעה זו על הצהרה של טוד ג'קסון, מנהל פרויקטים בג'ימייל, שאמר כי "אנו לא חושבים שקיימת עוגה סופית שכולם מתחרים על הפרוסות שלה, אלא לדעתנו, לאורך זמן, העוגה רק הולכת וגדלה".

 

גוגל הולכת עם הבאזז עד הסוף / עומר כביר

 

בגוגל אוהבים להשיק דברים חדשים. כמעט לא עובר חודש בלי שהחברה משחררת מוצר חדש או שדרוג משמעותי למוצר קיים. חלקם הופכים להצלחות מסחררות (ג'ימייל), אחרים נעלמים בתהום הנשייה (מישהו שמע פעם על דודג'בול?). אבל רק מעטים זוכים שבהשקתם ישתתף אחד משני מייסדי החברה, כפי שהיה בהשקת גוגל באזז שאליה טרח להגיע סרגיי ברין.

 

מדובר בעדות לחשיבות הרבה שגוגל מייחסת למוצר החדש, ולנכונותה לעשות כל שביכולתה כדי להביא להצלחתו. לכאורה, גוגל נמצאת בעמדת נחיתות לעומת פייסבוק או טוויטר, שכבר משמשות כר פורה ומוצלח לאינטראקציה בין גולשים.

 

ניסיון מוצלח בכניסה לתחומים חדשים

אבל לחברה כבר יש ניסיון מוצלח בכניסה לתחומים חדשים, והפעם עומדים לרשותה כמה יתרונות משמעותיים. בגוגל באזז נראה שנעשה מאמץ ניכר לאמץ כמה שיותר מהתכונות המוכרות מרשתות חברתיות אחרות. זאת, בשיתוף ממשק המשתמש המוכר של ג'ימייל, מספקים עקומת למידה נמוכה במיוחד שאינה מרתיעה גולשים.

ולג'ימייל כבר יש מאגר עצום של גולשים פעילים (146 מיליון בחודש), שמשתמשים ביכולות האימייל והצ'ט שלו כדי לתקשר עם חבריהם. הוספת פעולות חברתיות

לפעולות אלו אמורה להיות מהלך טבעי ופשוט בעבורם. אמנם מספר המשתמשים בפייסבוק גדול פי כמה וכמה (400 מיליון), אבל כבר בהשקה גוגל באזז היא הרשת החברתית השלישית בגודלה בעולם. גדולה יותר ממייספייס, הרבה יותר גדולה מטוויטר.

איטגרציה עם רשתות אחרות

עוד יתרון שעומד לרשות גוגל באזז הוא הפתיחות הרבה שבה מתהדרת החברה. השירות כולל אינטגרציה רחבה עם רשתות חברתיות דוגמת טוויטר או פליקר, ומאפשר לשרשר עדכונים מהן ישירות לגוגל באזז. בעתיד אפשר יהיה גם לעדכן מהבאזז את הרשתות האחרות. פתיחות זו עתידה להיות עזר משמעותי לגוגל בקרב שלפניה, שכן היא תקרוץ למשתמשים שמאסו בחלוקת זמנם בין רשתות חברתיות שונות.

בגוגל מבינים שתוכן גולשים זה אחד התחומים החמים ביותר, ושהצלחה בתחום זה משמעה הרבה יותר גולשים והרבה יותר מידע עליהם. העובדה שהם בחרו להשיק את גוגל באזז כאחד ממוצרי הדגל שלהם מעידה על החשיבות הרבה שהם מייחסים להצלחתה, ולכך שבחברה לא מתכוונים לוותר הפעם, וללכת עם הבאזז עד הסוף.

תגיות