אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": ירום אורן עומד בראש קבוצת המשקיעים שרכשה את ק.א.ל צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": ירום אורן עומד בראש קבוצת המשקיעים שרכשה את ק.א.ל

לפני ארבעה חודשים עזב ירום אורן את תפקיד מנכ"ל דלק נדל"ן לאחר כהונה בת חודש בלבד, בגלל מה שהוגדר כחוסר ניסיון בתחום הנדל"ן. עכשיו הוא רוכש את חברת השילוח האווירי שבבעלות תנועת המושבים והתנועות הקיבוציות ב־10 מיליון דולר

14.02.2010, 09:14 | גולן חזני

ארבעה חודשים בלבד אחרי שעזב במפתיע את דלק נדל"ן, בתום חודש בלבד כמנכ"ל החברה, פונה ירום אורן לעסקים פרטיים. ל"כלכליסט" נודע כי אורן עומד בראש קבוצת משקיעים אשר רכשה בסוף השבוע את חברת ק.א.ל קווי אוויר למטען, חברת שילוח המטענים האווירי שבבעלות תנועת המושבים והתנועות הקיבוציות. גורמים בק.א.ל סיפרו כי אורן שהה בשבועות האחרונים בצורה אינטנסיבית במשרדי החברה באיירפורט סיטי. החברה נרכשה תמורת 10 מיליון דולר. את המו"מ מטעם ק.א.ל הוביל איתן בן דוד, מזכ"ל תנועת המושבים, שנכנס לתפקידו כיו"ר ק.א.ל בדצמבר 2004, במקומו של יצחק טובלי. בן דוד נחשב כמי שהוביל את הבראת החברה, שבה שימש בחמש השנים האחרונות כיו"ר לאחר שנים רבות של הפסדים. חובותיה של ק.א.ל מסתכמים כיום בכ־5.6 מיליון דולר, לעומת חובות של כ־70 מיליון דולר ב־2004.

בשנות התשעים רכשה ק.א.ל שני מטוסים תמורת כ־80 מיליון דולר, ונטל החוב בגין הרכישה הממונפת הכביד על החברה. עם זאת, בחמש השנים האחרונות עברה החברה לרווחיות וב־2007 עמדו רווחיה על 5.4 מיליון דולר. על פי הערכות, רווחיה ב־2008 עמדו גם כן על כ־5 מיליון דולר. ההשקעות הרבות של החברה פוגעות כאמור ברווחיותה, וגורם הפחת עומד על כ־8 מיליון דולר בשנה. הרווחיות נפסקה, זמנית, על פי ההערכות ב־2009, עקב המשבר הפיננסי. לפני כשנתיים הציע משקיע פרטי לרכוש את החברה ב־32 מיליון דולר, אך חילוקי הדעות בין השותפים מנעו את המכירה.

הסכסוך בין בעלי ק.א.ל קווי אוויר למטען החל ב־2006, כאשר החברה נכנסה לקשיים כספיים, ומועצת המנהלים שלה בנתה תוכנית הבראה שבמסגרתה נדרשה ניר שיתופי, החברה שבאמצעותה מחזיקים הקיבוצים והמושבים בק.א.ל, להזרים מיליון דולר לחברה. התנועה הקיבוצית התנגדה, בטענה שלא היו לה כל הנתונים הכספיים הנדרשים, והורתה שלא להזרים את המימון. כתוצאה מכך הודיעה תנועת המושבים כי היא מוכנה להשקיע את הסכום הנדרש, ולרכוש את מלוא הבעלות על החברה.

בדצמבר 2006 סוכם שק.א.ל תימכר לתנועת המושבים לפי שווי של 24 מיליון שקל. לאחר אישור האסיפה החליטה התנועה הקיבוצית לעצור את מהלך המכירה, בטענה ששווי החברה גבוה מזה שנקבע. תנועת המושבים הגיבה בתביעה על הפרת הסכם. הסכסוך נמשך למעשה עד היום, כאשר עתה נמכרת החברה לקבוצה בראשות אורן.

אורן (40) שימש ב־12 השנים האחרונות כשותף־מנהל בכיר בקרן ההשקעות הפרטיות פימי שבניהולו של ישי דוידי, והיה שותף במרבית העסקאות הגדולות שביצעה הקרן, בהן ליפמן, תדירגן, תדיראן קשר, סקופ ואופיר אופטרוניקה.

אורן מונה בתחילת ספטמבר למנכ"ל דלק נדל"ן, אבל חודש בלבד לאחר מכן הודיע במפתיע על התפטרותו, כשהנימוק הרשמי היה חוסר ניסיון בתחום הנדל"ן. במקומו מונה ערן מיטל, ששימש עד אותו מועד כיו"ר דלק נדל"ן. על פי הערכות, הסיבות לעזיבתו של אורן קשורות בין השאר לנושאים הנמצאים כיום תחת חקירתה של רשות ני"ע, ואשר את בדיקתם החלה הרשות טרם כניסתו לחברה. את תגובתו של אורן לא ניתן היה להשיג.

תגיות