אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קוריאנים באירופה: השתלטות ידידותית

קוריאנים באירופה: השתלטות ידידותית

יונדאי מתכננת להתרחב בשוק הרכב האירופי בעזרת שלל דגמים חדשים, ומתחילה את המתקפה בסגמנט מכוניות השטח: ה-ix35 החדשה היא מכונית כביש-שטח רכה-נוקשה, המציעה עיצוב יפה יותר ואיכויות שאינן נופלות מאלה של מתחרותיה היפניות והאירופיות

15.02.2010, 08:25 | תומר הדר

יונדאי רוצה להשתלט על אירופה. זהו המסר שמשדרים הקוריאנים המגודלים שממתינים בעיירה הציורית פיוג'י, שעתיים נסיעה מרומא. טוב, לא בדיוק להשתלט; אחרי הכל, בשוק הרכב האירופי ישנן כמה חברות ותיקות יותר, אבל הקוריאנים לא יוותרו בקלות. בין הקוריאנים מסתובבים אירופים חייכנים המשדרים את אותו המסר, אבל באנגלית רהוטה: "יונדאי היא הקבוצה הרביעית בגודלה בעולם". אלן ראשפורת', סמנכ"ל החטיבה האירופית של יונדאי, מנדב את המידע: "אין סיבה שבאירופה לא נתפוס נתח שוק נאה".

אז מה עומד בעצם בין תוכניותיהם של הקוריאנים ובין שליטה בשוק הרכב האירופי? התשובה היא שלל מכוניות יונדאי מדגמים קודמים, שלא חלחלו לקונצנזוס האירופי. אחרי הכל, הגטס והטוסון, שזכו להצלחה בישראל, לא הצליחו לדבר אל לבם של האירופים אניני הטעם. אבל עכשיו הכל עומד להשתנות. להלן עיקרי תוכנית ההשתלטות של יונדאי: צעד ראשון - המכוניות לא ייקראו בשמות. כולן יישאו את האות i. לדוגמה, i30 ,i20 ,i10 ובקרוב (ניחשתם נכון) - i40. צעד שני - בשנים הקרובות יוצגו לא פחות מעשרה דגמים חדשים, וכולם יצטיינו, לדברי ראשפורת', בתכונות אופי שעד כה נעדרו ממכוניות יונדאי, קרי עיצוב מושך, התנהגות כביש משובחת ושאר תארים שלקוחים מכל ספר שיווק של כל יצרנית רכב. ואנחנו כאן כדי לבחון את חוד החנית של המתקפה הקוריאנית על שוק מכוניות השטח: ix35.

ציפיות גבוהות

כדי להבין את ix35 ואת מידת הציפיות שיונדאי תולה בו צריך להבין את שוק מכוניות השטח באירופה. סגמנט C של רכבי השטח, שאליו שייכות הטוסון וטויוטה ראב 4, נמנה עם המעטים שלא רשמו ירידה בהיקף המכירות בשנת 2009, אלא עלייה של 3%, למרות המיתון. הסיבה לכך היא שמכוניות הכביש־שטח הרכות נהפכו בשנים האחרונות לחביבות עקרות הבית. הן אינן בנויות לירידה לשטח. למעשה, כ־40% מהן אינן מצוידות במערכת הנעה כפולה. הן ידידותיות לסביבה ותנוחת הישיבה בהן גבוהה. וזו בדיוק הסיבה שטוסון, שאותה ix35 מחליפה, כבר לא התאימה לחבורה. בשנים האחרונות צצו שלל מכוניות שטח רכות חדשות, כגון ניסאן קשקאי ופולקסווגן טיגואן, שמתחו את הגבול בין מכונית נוסעים לרכב שטח ועשו זאת בהצלחה. הטוסון הגמלונית, שחוגגת כבר שש שנים להצגתה וזכתה בישראל לתואר "רכב השטח הרך הנמכר ביותר", כבר אינה יכולה להתחרות בילדים החדשים בשכונה.

גומחות בומרנג

פגישה ראשונה עם ix35. עבור הקוריאנים זו עוד מכונית מתוך עשר. עבור הישראלים מדובר כמעט באייקון. מה שבטוח, הדגם החדש יותר יפה מן הישן. העיצוב הישן הלך לטובת קווים עגלגלים. ביונדאי מספרים שהדגם החדש יותר ארוך ורחב מן הדגם היוצא, אך גם נמוך יותר לטובת מראה ספורטיבי. מהחזית ניכר שהמעצבים עבדו שעות נוספות כדי ליצור מראה ייחודי שאינו דומה לזה של רוב מכוניות השטח. הפנסים של הדגם הקודם, שהזכירו עיני דג, הוחלפו בפנסים צרים ונאים; הגריל נפער לחיוך גדול ולמטה יש גם שני פנסי ערפל, בשביל הרושם. החלונות הקדמיים גדולים יותר מהאחוריים, שמסתיימים בזווית חדה, כמו מכונית ספורט.

יונדאי ix35 יונדאי ix35 יונדאי ix35

אבל מה עם המשימות החשובות באמת? כאן ה־ix עולה על קודמתה בכל היבט. לוח המחוונים סוף סוף מיישר קו עם הלוח של i30. פירושו של דבר שמדובר כאן בלוח איכותי ומפורט עם בקרות שליטה ברורות, קונסולה מרכזית נאה ושימושית וגומחות מיוחדות ("בצורת בומרנג", טוענים הקוריאנים) לרגלי הנוסע. למרבה המזל' אין כאן קיטש זול בדמות אורות מהבהבים או עיטורי כסף. רק הרבה מקום, גם קדימה וגם בתא המטען. אולם האם הכל מושלם? לא בדיוק. גם חדי העין יתקשו להסתכל החוצה בכיוון הסיבובים בגלל הקורות העבות, וגם נהג שרוצה להביט אחורה כדי לראות את מצב התנועה בצדה השני של המכונית יתקשה בגלל החלונות הצרים.

יותר ספורטיבית

איך ה־ix נוסעת? היטב. מכוניות המבחן הוצעו עם שפע של מנועים, החל בדיזל בהספק של 136 כוחות סוס וכלה בבנזין בנפח 2.0 ליטרים. חלקן צוידו בהנעה כפולה (עם מנגנון ירידה במדרון ונעילה לדיפרנציאל המרכזי) וחלקן בהנעה קדמית. הישראלים יקבלו מנוע בנפח 2.4 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית בסוף השנה, ולכן אפשר רק להתמקד בהתנהגות. וכאן יש בשורות מעורבות. נתחיל בבשורות הטובות: רבותי, מהפך. מישהו ביונדאי הבין שרוכשי מכוניות כביש־שטח רכות באירופה אוהבים נהיגה ספורטיבית, וצייד את ה־ix במתלים ראויים ונוקשים, הגה בעל משקל נכון ובלמים מצוינים. גם בשלג כבד ה־ix לא הראתה סימני עצבנות בנסיעה מהירה, ובסיבובים היא התעקשה לנעוץ ציפורניים בכביש, פרט למקרים ספורים שבהם כוחה של ההנעה הכפולה עבר בפתאומיות לגלגלים האחוריים. המתלים ההדוקים מספקים שיכוך מצוין ומהיר וקל לנהוג ב־ix מהר. הבשורות הרעות? שאת הקונים הישראלים שמזדחלים בפקקים ב־40 קמ"ש זה לא ממש מעניין. הם רוצים מכונית רכה שאולי תתנדנד בסיבובים אך תרחף על הבורות במהירות נמוכה. וה־ix מכוילת דווקא לנהגים הספורטיביים.

תחילת ההשתלטות

סוף היום מגיע. המפתח של ix35 נשלף מחריץ ההתנעה שנמצא בתוך תא בין מושב הנהג למושב הנוסע. הקוריאנים המגודלים מורים לאירופים החביבים לומר לדיילות הדקיקות לחלק טופסי משוב.

יונדאי ix35 - מבט מבפנים יונדאי ix35 - מבט מבפנים יונדאי ix35 - מבט מבפנים

להלן המסקנות. קוריאנים יקרים: תוכניתכם להשתלט על אירופה תתקדם כראוי. ix35 יכולה להתחרות במיטב התוצרת האירופית והיפנית בלי בושה. בכל הנוגע לישראל, נצטרך להמתין להצגתה ביוני הקרוב. כיום הטוסון מצליחה בין השאר בגלל מחירה הנמוך, אך ה־ix35 תתחיל בכ־170 אלף שקל, מחיר שיציב אותה מול כמה מהמתחרות האיכותיות שצצו בשנים הקרובות, כגון הקשקאי. והתחרות תהיה קשה. עם זאת, הפעם ה־ix מביאה לזירה איכויות שאינן נופלות מאלה של מתחרותיה.

יונדאי ix35

מנוע: בנזין, 1,998 סמ"ק, הספק מרבי 163 כ"ס, מומנט מרבי 20.1 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 182 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־10.4 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 12.19 ק"מ לליטר; נתוני מבחן: 9.7 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית (טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי)

ציון ירוק: טרם נקבע

מחיר: החל ב־170 אלף שקל

תגיות