אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צעד משמעותי ל-VoIP: ורייזון תאפשר שיחות בסקייפ צילום: בלומברג

צעד משמעותי ל-VoIP: ורייזון תאפשר שיחות בסקייפ

ספקית הסלולר האמריקאית הכריזה על שיתוף פעולה בתחום השיחות הבינלאומיות עם סקייפ, המובילה בתחום שיחות הטלפון באינטרנט. ומה בישראל? הבעלויות הצולבות והחשש מאובדן ההכנסות מונעים מחברות הסלולר לנקוט צעד דומה לטובת הלקוחות

18.02.2010, 10:08 | גילעד נס, ברצלונה

ספקית הסלולר ורייזון הכריזה השבוע בתערוכת הסלולר בברצלונה על שיתוף פעולה עם חברת סקייפ, המוכרת כספקית הגדולה בעולם של שיחות על גבי האינטרנט (VOIP). במסגרת שיתוף הפעולה תותקן תוכנת סקייפ בכמה דגמי טלפונים סלולריים שתמכור ורייזון החל בחודש מרץ, וייתכן אף שוורייזון תעודד שימוש בסקייפ בטלפונים המצויים כיום בידי לקוחותיה.

אף שההכרזה נתפסת ככניסה של ורייזון לעולם השיחות באינטרנט, ההישג המשמעותי יותר, בעיקר מבחינת יחסי ציבור, הוא של סקייפ. עיון ברשימת המכשירים הנתמכים במסגרת שיתוף הפעולה הזה מגלה שחמישה מתוך שבעה הם מתוצרת בלקברי. סקייפ לא השיקה עד כה את התוכנה שלה למשתמשי בלקברי, כך שההכרזה רלבנטית לא רק ללקוחות ורייזון המשתמשים במכשירים אלו, אלא גם ללקוחות בלקברי בעולם, כולל אלו הישראלים.

סקייפ שולבה בעבר בחלק מהטלפונים הסלולריים, כמו נוקיה N97, אך מפעילי הסלולר העדיפו כצפוי להצניע מלקוחותיהם את היכולת לקיים שיחות באינטרנט בעלויות נמוכות יותר מאלו שהמפעילים הציעו. גם ההודעה של ורייזון וסקייפ מתמקדת ביכולתם של המשתמשים לקיים בסקייפ שיחות בינלאומיות בתשלום מופחת, ושיחות חינם בין משתמשי סקייפ בעולם.

  

דוכן של סקייפ בברצלונה. ההרכזה רלוונטית גם לבעלי בלקברי בישראל, צילום: בלומברג דוכן של סקייפ בברצלונה. ההרכזה רלוונטית גם לבעלי בלקברי בישראל | צילום: בלומברג דוכן של סקייפ בברצלונה. ההרכזה רלוונטית גם לבעלי בלקברי בישראל, צילום: בלומברג

המודל שבו ספקית סלולר מציעה מיוזמתה תמיכה בשיחות באינטרנט נשמע מופרך לפני שנתיים, אולם כיום הוא הגיוני בחלק מהשווקים. כאשר לקוחות הסלולר רוכשים חבילת שיחות בלתי מוגבלת במחיר קבוע, אין להם אינטרס גדול מדי לחפש פתרונות שיחה זולים יותר בדמות שיחות באינטרנט. הרכיב היחיד שעדיין נותר תחרותי יחסית הוא החיוג מחוץ לגבולות המדינה המערב גם ספקים בינלאומיים, ולכן הוא יקר יותר משיחות פנים־ארציות. באמצעות שילוב סקייפ כאופציה לחיוג בינלאומי ורייזון לא רק מצטיירת כספק סלולר המעוניין לחסוך ללקוחותיו הוצאות, אלא היא עושה זאת תוך אובדן מינימלי של הכנסות מתחום השיחות הבינלאומיות.

מאזן האימה הטכנולוגי

 

האם גם בישראל אנו צפויים לראות חברת סלולר שתיזום בעצמה כניסה ל־VoIP? למעשה, כבר כיום מוצעים בישראל שירותי VoIP "רשמיים" (כלומר, לא כיוזמה פרטית של צרכן שהתקין את התוכנה על מכשירו) על ידי Free Telecom. האחרונה אינה ספקית סלולר בעלת תשתית, אלא ספקית תוכנה ושירות ה"רוכבת" על חיבור האינטרנט הסלולרי של הצרכן, כך שהלקוח עדיין חייב להיות מחובר לספקית סלולר "אמיתית" או לרכוש מכשיר המאפשר לקיים שיחות על גבי רשתות אלחוטיות (WiFi).

באופן לא רשמי, חברות נוספות מאפשרות ללקוחותיהן לבצע שיחות באינטרנט במצבים שונים. סלקום מספקת ללקוחותיה הנוסעים לחו"ל את השירות "סלקום לינק", המאפשר שיחות באינטרנט אלחוטי בתשלום נמוך יותר מתעריפיה הרשמיים בחו"ל. 012 סמייל מספקת בישראל שירות טלפוניה ביתי על גבי האינטרנט הקווי, אולם פיתחה גם תוכנה המותקנת על הטלפונים הסלולריים של נוקיה ומאפשרת שיחה בתעריף פנים־ארצי בטלפון הסלולרי גם בעת שהייה בחו"ל. לאחרונה כתבנו גם על שירות Bphone של בזק, המצריך אמנם שימוש במחשב אישי, מיקרופון ואוזניות, אולם תשתית האינטרנט שמחברת את המחשב לרשת יכולה להיות מודם סלולרי, וכך לשמש פתרון מסוים גם כשנמצאים בדרכים.

חברות הסלולר מצויות בדילמה: מצד אחד, ברור להן כי VoIP הוא עתיד תקשורת הסלולר, ולאורך זמן יגלו עוד ועוד צרכנים את האפשרות להשתמש בחבילת הגלישה שלהם כבסיס להוזלת דקות השיחה. מצד שני, כניסה מוקדמת מדי לתחום תאיץ את הקניבליזציה של רכיב ההכנסות הגדול ביותר שלהן, דקות השיחה עצמן. אם מניחים שכיום כ־5% מלקוחות הסלולר משתמשים באפשרות לקיים שיחות דרך האינטרנט ואילו 10% נוספים מודעים לכך אך לא עושים זאת, הרי הכרזה של חברה סלולרית על אימוץ מודל של שיחות VoIP תביא להגירה מיידית של בעלי המודעות ולתחילת זליגה של 85% שכיום לא מודעים כלל לאפשרות.

כך נוצר מעין מאזן אימה - לחברת הסלולר יש אמנם אינטרס להקדים את מתחרותיהן בהשקת שירות VoIP, אולם מנגד מדובר כאמור בחדשנות שהפסד בצדה, לפחות בטווח הקצר.

פרדוקס הבעלויות

 

ייתכן שהמודל שהציגו ורייזון וסקייפ ישוכפל גם בישראל, שבה השיחות הבינלאומיות ממכשיר הסלולר עדיין יקרות מאוד. אף שמשרד התקשורת פרסם לאחרונה הוראה שתיכנס לתוקף באוגוסט ותוזיל את השיחות לחו"ל, עדיין יהיו שיחות אלה יקרות יותר מהמקבילה האינטרנטית שלהן.

מהלך שכזה יפגע בספקיות השיחות הבינלאומיות נטוויז'ן, בזק בינלאומי וסמייל, אך העניין מסובך יותר, וכאן נכנסת לתמונה מפת הבעלויות בשוק התקשורת הישראלי, שבה, כזכור, לסלקום ונטוויז'ן בעלי שליטה משותפים, כמו גם לפלאפון ובזק בינלאומי. מבחינת בעלי השליטה, מדובר בביצוע מהלך שנועד אמנם להגן על אובדן הכנסות עתידי של חברת הסלולר, אך פוגע באופן מיידי בחברת השיחות הבינלאומיות.

פרטנר יכולה לכאורה לבצע מהלך שכזה, אולם יש להתחשב בתסריט שלפיו בעוד כשנה בכל זאת תתאפשר רכישת סמייל בידי פרטנר, צעד כזה יפגע בנכס עתידי של החברה. בינתיים יכולים הצרכנים לשנות את התמונה מיוזמתם, באמצעות התקנה והפעלה של סקייפ ותוכנות דומות באופן עצמאי, ללא קשר למפעילת הסלולר שלהם.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
שיחות VoIP ושיחות SIP אינטרנטיות
אינני מתענין בסלולריה מעבר לחקירת דרכים "לדפּוק" את מפעיל הרט"ן תאב-הבצע שלי. אני רואה במכשיר שלי יעוד אחד בלבד - ביצוע שיחות זולות, ומשלוח מסרונים זולים. שום שימוש אחר (כגון TV, הקרנת סרטים, IM, נגן מוסיקה, GPS) אינו מענין אותי. כרגע, אני מסוגל להוציא מן הנייד שלי (E51) שיחות בארבעה אופנים שונים, אשר מחיר שלושה האחרונים שבהם תלוי אך ורק בדמי קישוריות: (1) האופן הרגיל, באמצעות GSM (וזאת לא עשיתי כבר למעלה משנה). (2) באמצעות Free Telecom, תוך שימוש במספר 078333xxxx. (3) באמצעות Free Telecom, תוך שימוש במספר של מפעיל הרט"ן שלי, 05xxxxxxxx. (4) באמצעות SIP profiles של SIP providers שונים. כאשר אני בחו"ל, אני מתקשר לארץ באמצעות Free Telecom, אולם מדבר עם מנויי הרשתות המקומיות באמצעות שיחות SIP אינטרנטיות. מכיוון שאין אף SIP provider שהוא הזול ביותר לכל היעדים (למשל, מי שהינו הזול ביותר אל בריטניה, אינו הזול ביותר אל ניו-זילנד), חפשתי ומצאתי ארבעה אשר יחדיו מספקים לי את התעריפים הנמוכים ביותר לארצות אליהן אני מתקשר, ומשתמש ב- SIP profile המתאים לכל יעד. החיפוש אחר שיחות SIP אינטרנטיות מניב לפעמים הפתעות. גיליתי ספק אוסטראלי הגובה 7.7 סנט לדקה לנייד ישראלי, ו- 1.7 לנייח, ביחידות חיוב של שניה. זה יוצא משהו כמו 28.9 אג' לדקה לנייד (כאשר דמי השלמת שיחה עצמם הם 28.1), ו- 6.4 לנייח. איכות הקול - טובה מאד. זה מדהים, לנוכח העובדה כי לקוח רגיל שאינו יכול להשתייך לוועדי עובדים גדולים, או לחברות גדולות במשק, נדרש לשלם 60 אג' ויותר לדקה, ומעל 50 אג' למסרון (שעלותו האמיתי לרשת היא בסביבות עשר אג'). אנו רואים כי השבוע התחוללה מהפכה ביבוא רכב. מתי תתחולל מהפכה דומה בסלולריה? יש להוריד את דמי הקישוריות (MTR) לרמה מציאותית חרף התנגדות החברות. לידיעתכם - מפעילי רט"ן באירופה נדרשים להנהיג החל מיולי 2010 דמי קישוריות של שלושה יורוסנטים לכל היותר, ולטווח הארוך יותר - שני יורוסנטים בלבד.
backbencher , דרום  |  18.02.10
לכל התגובות