אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
2009: תאונת מטוס קטלנית לכל 1.4 מיליון טיסות צילום: בלומברג

2009: תאונת מטוס קטלנית לכל 1.4 מיליון טיסות

כך על פי נתוני יאט"א, ובהשוואה לתאונה אחת לכל 1.2 מיליון טיסות ב-2008. מדובר ב-685 הרוגים ב-2009 בהשוואה ל-502 בשנה שלפני

18.02.2010, 13:05 | יסמין גיל

ממוצע של 0.71 תאונות מטוס קטלניות לכל מיליון טיסות נרשם ב-2009, כך על פי נתונים שמפרסם היום (ה') ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA). הנתונים מתייחסים לטיסות שהתבצעו במטוסי סילון מערביים. הנתון שווה לתאונה אחת לכל 1.4 מיליון טיסות, שיפור משמעותי לעומת נתוני 2008 - אז עמד הממוצע על 0.81 תאונות למיליון טיסות, או תאונה אחת לכל 1.2 מיליון טיסות.

הנתון של 2009 הוא השני הנמוך ביותר בהיסטוריית התעופה, כך על פי יאט"א, אחרי הנתון שנרשם ב-2006 של 0.65 תאונות קטלניות לכל מיליון טיסות. בהשוואה לנתוני העשור הקודם: היקף התאונות הקטלניות ב-2009 ירד ב-36% בהשוואה לשנת 2000.

בשנה שעברה טסו ברחבי העולם 2.3 מיליארד אנשים, ב-35 מיליון טיסות, מהן 27 מיליון טיסות במטוסי סילון, ושמונה מיליון במטוסי טורבו-פרופ. מנגד, ב-2009 נרשמו 19 תאונות קטלניות שבהן היו מעורבים מטוסי סילון מערביים, לעומת 22 ב-2008.

עוד עולה מהנתונים כי בהתייחס לכל סוגי המטוסים שנבנו הן במדינות המערב והן במזרח, נרשמו בשנה שעברה 90 תאונות, בהשוואה ל-109 ב-2008. מתוכן, 18 תאונות קטלניות, בהשוואה ל-23 ב-2008, ו-685 הרוגים ב-2009 בהשוואה ל-502 בשנה שלפני, עלייה של 27%. 

"בטיחות היא ערך ראשון במעלה עבור תעשיית התעופה", אמר מנכ"ל יאט"א, ג'יובאני ביסיניאני, "אפילו בעשור שבו חברות התעופה הפסידו 5 מיליארד דולר בממוצע מדי שנה, אנו עדיין מצליחים להשתפר בנתוני הבטיחות. בשנה שעברה 2.3 מיליארד נוסעים טסו בבטחה. יחד עם זאת, כל תאונה קטלנית היא טרגדיה אנושית שמזכירה לנו את המטרה האולטימטיבית: אפס תאונות ואפס הרוגים".

בחלוקה לאזורים עולה שבאפריקה מדובר ב-9.9 תאונות קטלניות למיליון טיסות בהן מעורבים מטוסים מערביים, בהשוואה ל-2.1 תאונות ב-2008; המובילים האוויריים באפריקה מהווים 2% מכלל התנועה האווירית העולמית, אולם אחראיים ל-26% מהתאונות הקטלניות בשנה החולפת.

באסיה-פסיפיק מדובר ב-0.86 תאונות למיליון טיסות, בהשוואה ל-0.58 ב-2008; באירופה - 0.45, נתון דומה לשנה שלפני; במזרח התיכון ובצפון אפריקה - 3.3 תאונות קטלניות בשנה שעברה, לעומת 1.89 ב-2008; בצפון אמריקה - 0.41 לעומת 0.58.

בשני אזורים בעולם לא היו בשנה החולפת תאונות שבהן היו מעורבים מטוסי סילון מערביים: בצפון אסיה ובאמריקה הלטינית. זאת, בהשוואה לאפס תאונות ו-2.55 תאונות למיליון טיסות, בהתאמה, שנרשמו באזורים אלו ב-2008.

אנליסטים שבחנו את הסיבות לתאונות ב-2009 הגיעו לשלוש תוצאות מרכזיות: יציאה מהמסלול היוותה את הסיבה ל-26% מכלל התאונות בשנה החולפת. תקלות הקשורות לזמן השהייה של המטוס על הקרקע היוו 10% מכלל התאונות, ואילו סיבות הקשורות לתפקוד הטייסים גרמו ל-30% מהתאונות.

תגיות