אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קידוש? חידוש

קידוש? חידוש

יקב ארזה הוותיק, שהתמחה בעבר ביינות קידוש לא מתוחכמים ועתירי סוכר, מעדכן את טעם הבקבוקים שלו בלי לאבד את הקהל המסורתי. בכל זאת מדובר בשוק של 3 מיליון בקבוקים המגלגל 60 מיליון שקל בשנה

21.02.2010, 11:13 | שלמה פפירבלט

השאיפה לאיכות היא מיני תופעה חדשה בקרב יקבים אשר פעלו בעבר כמעט אך ורק עבור המגזר הדתי, ועושים יינות קידוש מתוקים ועמוסי סוכר, או יינות בסיסיים לחלוטין עבור אולמי השמחות בבני ברק, מאה שערים וכו'. החך המקומי, חובש כיפה או בלעדיה, התעדן מאוד, ואפשרויות היצוא לקהילות יהודיות מעבר לים קורצות בהחלט. יקב ארזה, יקב ותיק השייך לאחת ממשפחות היין המקומיות, העוסקות בכך מן המאה ה־19 ואילך, הוא דוגמה עכשווית לתופעה.

זיכרונות מהכותל

יצחק שור פתח את היקב שלו בשנת 1847 במרתף ברובע המוסלמי בירושלים, בסמוך לרחוב החנויות דאז. הקיר המזרחי של היקב פנה לכיוון הכותל המערבי, ולכן, מספרים במשפחה, הקפידו שור ועובדיו שלא להשעין חביות על הקיר מחמת קדושתו. את היינות, שנעשו מענבי כרמים באזור הר חברון, שיווקו ביישוב היהודי בארץ ואף שלחו בארגזים לקהילות במזרח אירופה. לאחר מאורעות תרפ"ט עזבה המשפחה את הרובע המוסלמי ופתחה את יקב ארזה בעיר החדשה של ירושלים. בתחילת שנות השמונים עבר היקב למשכנו הנוכחי במעלה אדומים.

מנהל היקב מוטי שור והנכד ביקב מנהל היקב מוטי שור והנכד ביקב מנהל היקב מוטי שור והנכד ביקב

העשייה עברה במשפחה מדור לדור, וכיום מנהל את היקב מוטי שור, בן הדור השביעי למייסדים. יינן היקב הוא פיליפ ליכטנשטיין, איש מקצוע ותיק בעל ניסיון של יותר מ־20 שנה בצרפת ובישראל. יחד הם פועלים לפתח כרמים חדשים, עם ענבים טובים יותר, ומשקיעים בטכנולוגיה מודרנית. פלח השוק שהם פועלים בו מכתיב מחירים נמוכים, מאוד, ולכן האיכות היא יחסית. היינות סבירים, ולא למעלה מזה בינתיים. טעמתי שניים מן הסדרה החדשה הזאת.

כריזמה של יקב ארזה כריזמה של יקב ארזה כריזמה של יקב ארזה

קברנה סוביניון, כריזמה, 2008. הענבים באים מכרם דרומית לבית שמש, מתחת למנזר בית ג'מל. היין תסס משך כשבוע וחצי בלבד, ואחר כך התבגר במכלי נירוסטה שאליהם הוכנסו כפיסי עץ אלון (זול בהרבה מהבשלה בחביות עץ). יש ליין גוון נאה, ארומות פרי צנועות ומעט תבלינים, ועל החך הוא מחוספס משהו. פרטים: 29.90 שקל לבקבוק.

מרלו, כריזמה, 2008. הענבים מקורם בכרמי מרלו שניטעו ב־1997, מזרחית לקיבוץ צרעה, באדמות מאוד עשירות בגיר. היין תסס כשמונה ימים, והתבגר גם הוא בנוכחות שבבי עץ אלון. יש לו גוף קל, ניחוחות פרי דלילים משהו ורמזי תבלינים. פרטים: 29.90 שקל לבקבוק.

המעניין במפגש הנוכחי עם יינות ארזה הגיע דווקא מכיוון היין "לקידוש" שהם חידשו לאחרונה, "הלל" - חצי מתוק, עשוי ענבי מרלו, שיש בו מעודנות נעימה וטעמי פרי - בניגוד ליינות קידוש רבים (זהו שוק חשוב בישראל מבחינת גודלו: יותר מ־3 מיליון בקבוקים בשנה, בהיקף של כ־60 מיליון שקל). מי שאינו מקדש, יכול בהחלט להתייחס ליין הזה כאל ליווי חביב לעת קינוח. פרטים: 24.90 שקל לבקבוק.

תגיות