אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": רשות שדות התעופה יוצאת נגד מס האלכוהול צילום: תמר בטיטו

בלעדי ל"כלכליסט": רשות שדות התעופה יוצאת נגד מס האלכוהול

רגע לפני אישורה הסופי של רפורמת האלכוהול היום בוועדת הכספים, רשות שדות התעופה מנסה להשפיע על חברי הכנסת: "הכנסות הרשות עלולות להיפגע קשות משינוי שיטת המס"

24.02.2010, 07:03 | הדר קנה ותומר אביטל

הוויכוח סביב הרפורמה במיסוי אלכוהול משנה כיוון. ל"כלכליסט" נודע כי רשות שדות התעופה (רש"ת) מפעילה לחצים כבדים נגד הרפורמה שצפויה לעבור בוועדת הכספים הבוקר, אף שכל הגורמים האחרים המעורבים ברפורמה כבר הסכימו עקרונית על המתווה. כחלק מהמאמצים נפגשו לאחרונה מנהלים בכירים ברש"ת עם גורמים בלשכת שר האוצר ועם ח"כים מוועדת הכספים בניסיון להשפיע ישירות בנושא.

כך למשל בתחילת השבוע ערך ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, סיור מקצועי בנתב"ג שבמהלכו נפגש עם בכירי הרשות. הבכירים ציינו בפניו כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית כוללת מרכיבים שישפיעו לרעה על נמל התעופה והציגו את העילות להתנגדותם. גם בדצמבר ניסו אנשי רש"ת לפעול לשינוי החוק וקיימו פגישה עם ההנהלה הבכירה של רשות המסים, אף על פי כן לא הצליחו הצדדים להגיע להבנות.

הסיבה להתנגדות היא בעיקר כלכלית - הזיכיון של הדיוטי פרי שווה לרש"ת עשרות מיליוני דולרים, ומכירות האלכוהול מהוות כ־20% מפעילות החנות הגדולה בדיוטי פרי. ההערכות הן שבשל הרפורמה יצטמצם משמעותית מחזור המכירות בדיוטי פרי. לפי דו"ח מבקר המדינה, חברת ג'יימס ריצ'רדסון, המחזיקה בזיכיון לדיוטי פרי, אחראית לבדה ל־60% מהכנסות רש"ת ממסחר בשנים 2005–2007. ב־2015 צפוי להתפרסם מכרז חדש לדיוטי פרי, שמחירו נגזר ממחזור הפעילות, ואם מכירות הדיוטי פרי יצטמצמו, הדבר יסב הפסדים לרש"ת. יש לציין כי לג'יימס ריצרדסון אין התנגדות למתווה החדש - ובכל זאת ברש"ת מסרבים לקבלו.

רוצים לקדם ויסקי

רפורמת מיסוי האלכוהול עברה בשבועות האחרונים תלאות רבות. לפי המתווה המקורי שנקבע ברשות המסים ובמשרד האוצר, מ־2014 יוטל מס בשיעור קבוע של 37 שקל לליטר כוהל. עד 2014 יוטל על משקאות אלכוהוליים מס קניייה אחיד בשיעור 50% בתוספת שיעור קבוע של 15 שקל לליטר. בעקבות כך, מחירי המשקאות החריפים היקרים, כגון ויסקי, צפויים לרדת בעשרות אחוזים, ואילו האלכוהול הזול, שרובו מתוצרת מקומית - צפוי להתייקר. השלב הראשון ברפורמה כבר נכנס לתוקף ב־1 בינואר תחת צו מיוחד של משרד האוצר, שתקף ל־60 יום בלבד. אם ועדת הכספים לא תאשר את הצו, תוקפו יפוג בשבוע הבא.

מחלקת האלכוהול בחנות ג מחלקת האלכוהול בחנות ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי | צילום: תמר בטיטו מחלקת האלכוהול בחנות ג

מי שמעוניינים ברפורמה הם נציגי האיחוד האירופי וארה"ב, שאף מפעילים לחץ על רשות המסים. הסיבה לכך היא ניסיונם לקדם בישראל את המשקאות החריפים מתוצרתם. באיחוד טוענים כי שיטת המיסוי שהיתה נהוגה עד כה מפלה את המשקאות החריפים המיובאים לטובת הייצור המקומי, ולטענת השגרירויות ישראל אינה עומדת בהסכמי הסחר העולמיים.

השגרירויות אף הגדילו לעשות, ובצעד תקדימי בשבוע שעבר שלחו שגרירויות ארצות הברית, בריטניה, צרפת, אירלנד והאיחוד האירופי מכתב ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שבו הם מביעים דאגה מכך שהרפורמה לא אושרה עד כה. נציגי השגרירויות כתבו כי שיטת המיסוי היחידה המקובלת עליהם היא שיטת המס הקצוב, שאמורה על פי הרפורמה להיכנס לתוקף בתחילת 2014.

לפני כשלושה שבועות אכן עלתה הרפורמה לאישור ועדת הכספים, אולם חברי הוועדה דחו אותה בתוקף. לטענתם, הוזלת האלכוהול היקר תביא לעלייה בצריכת האלכוהול, בעיקר בקרב בני נוער. בעקבות ההתנגדויות השונות התבקש נציג רשות המסים בועז סופר לחזור לדיון הקרוב בוועדת הכספים עם חלופות לרפורמה שבהן שיעור המס יהיה גבוה יותר.

מתווה יקר יותר

ההסכמה העקרונית שמתגבשת היא שהמס הקבוע שיוטל יהיה בגובה של כ־75 שקל לליטר כוהל (במקום 37 שקל), בדומה לממוצע באירופה המערבית. חלופה זו תייקר את רוב מוצרי האלכוהול בשיעור גבוה יותר מההצעה הראשונית, אך עדיין תוזיל אלכוהול יוקרתי. על אף ההסכמות העקרוניות, רשות שדות התעופה מסרבת בתוקף למתווה החדש.

מרשות שדות התעופה נמסר: “הכנסות רש"ת עלולות להיפגע קשות משינוי שיטת המס על האלכוהול, ולכן היא רואה חובה להביא לידיעת חברי ועדת הכספים של הכנסת את משמעות השינוי מבחינתה".

תגיות