אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כולם רוצים להיות פארמוויל

כולם רוצים להיות פארמוויל

חברות סטארט־אפ ומפתחים ישראלים מסתכלים על האפליקציות שהרוויחו מיליונים בפייסבוק ורוצים גם. אך יש מי שטוענים שסיכויי ההצלחה נמוכים במיוחד ושעידן הזהב ברשת החברתית כבר נגמר

24.02.2010, 14:49 | עומר כביר

לאלון ואילן קור, תאומים שהקימו לפני שנה וחצי את חברת הסטארט־אפ Xibya, יש חלום: לעשות כסף מפיתוח אפליקציות לפייסבוק, הרשת החברתית הפופולרית בעולם. והם לא לבד: בתקופה האחרונה נראה כי חלה עלייה במספר המפתחים הישראלים שנכנסו לפייסבוק, בעיקר בשל הצלחתן של חברות כמו זינגה, שמשחקיה הניבו לה הכנסות שנתיות של יותר מ־200 מיליון דולר. "יש בפייסבוק פוטנציאל אדיר", מסביר אילן, ואלון מוסיף: "אם השוק יתפוס את המוצרים שנשחרר, אני חושב שהשמים הם הגבול. וזו לא סתם הצהרה".

אילן ואלון קור, Xibya: "לא נפתח משחקים שיתחרו בזינגה, אבל אם מוצאים תחום נישה אז אפשר להיכנס", צילום: עמית שעל אילן ואלון קור, Xibya: "לא נפתח משחקים שיתחרו בזינגה, אבל אם מוצאים תחום נישה אז אפשר להיכנס" | צילום: עמית שעל אילן ואלון קור, Xibya: "לא נפתח משחקים שיתחרו בזינגה, אבל אם מוצאים תחום נישה אז אפשר להיכנס", צילום: עמית שעל

בועה שתתפוצץ

רבים מהמפתחים מקווים שהרשת החברתית תהפוך גם אותם למיליונרים, אך גורמים אחרים בתעשייה ספקנים הרבה יותר. "תחום פיתוח האפליקציות לפייסבוק נמצא בעיצומה של בועה", אומר דניאל גבירצמן, אחד ממייסדיי חברת Kula One, שמספקת פתרונות לעולם הרשתות החברתיות. "כולם עדיין מתלהבים מאפליקציות לפייסבוק, אבל הבועה עוד מעט תתפוצץ", הוא אומר.

"רק לאחרונה היו לי פגישות עם יזמים צעירים שיש להם רעיון כביר, לדבריהם, כיצד לעשות מיליונים בפייסבוק. עיקר העבודה שלי היא לא לפתח אפליקציות, אלא למנוע מאנשים לבזבז כסף על תחום שכבר אין בו עתיד ולמצוא פתרונות נכונים וזולים יותר עבור רשת החברתית".

לדברי גבירצמן, יזמים עצמאים כמעט אינם יכולים להרוויח סכומי כסף משמעותיים בפייסבוק: "יש חברות שמרוויחות, אבל צריך לראות מה הן עושות, מה הגודל שלהן, כמה כסף הן משקיעות בכל אפליקציה. לחלקן פייסבוק היא לא הפלטפורמה היחידה, ואחרות הגיעו כחברות שעמדו בפני עצמן. לא מדובר ביזם צעיר שרוצה לעשות מכה, אלא בחברה גדולה שזו העבודה שלה. כמות הכסף שהחברות הגדולות משקיעות לא משתווה לזו שיזמים צעירים חושבים שהם ישקיעו באפליקציות. סיפורי הצלחה של מיליוני דולרים מיזמות צעירה לא ראיתי בשנה האחרונה".

דניאל גבירצמן, Kula One: לא ראיתי בשנה האחרונה סיפורי הצלחה של מיליוני דולרים מיזמות צעירה, צילום: אוראל כהן דניאל גבירצמן, Kula One: לא ראיתי בשנה האחרונה סיפורי הצלחה של מיליוני דולרים מיזמות צעירה | צילום: אוראל כהן דניאל גבירצמן, Kula One: לא ראיתי בשנה האחרונה סיפורי הצלחה של מיליוני דולרים מיזמות צעירה, צילום: אוראל כהן

גם המפתחים זהירים

 

אלו שבסופו של דבר החליטו להמר על פייסבוק אינם בטוחים שמדובר בבחירה הנכונה. "אני בטוח שיש פה סוג של בועה", אומר אייל קדן, שלפני כשנה הקים את חברת פיתוח האפליקציות YUS. "כולם מנסים את מזלם, ואי אפשר להגיד מה יהיה". החברה של קדן כבר השיקה כמה אפליקציות של משחקי חברה ומשחקי אסטרטגיה, אולם אלו טרם זכו להצלחה מרשימה. "מודל ההכנסות שלנו בשלב זה הוא מפרסומות בלבד. אפשר לשמור על הקיים ולכסות הוצאות, אבל אי אפשר ליצור מזה רווח. כל מי שיגיד שכן חולם בהקיץ".

האחים קור מסבירים שבתקופה האחרונה חלה עלייה משמעותית במספר מפתחי האפליקציות לפייסבוק, ולדבריהם הצמיחה תואמת את העלייה במספר החברים ברשת החברתית. "יש הרבה מפתחים, אבל מעט חברות שעושות את זה בצורה מקצועית כמונו. אנחנו גם מתמקדים בתחומי נישה שהם יחסית לא תחרותיים, כמו אפליקציה לחיפוש עבודה או אפליקציה שמאפשרת לאסוף מידע על קבוצות או על עמודי מעריצים. לא נפתח משחקים שיתחרו בזינגה, כי הסכומים שיש להם הם אדירים והם יכולים להשקיע סכומים ניכרים גם בשיווק. אבל אם מוצאים תחום נישה שאין בו אף אחד, אז אפשר להיכנס".

מודל הכנסות אלטרנטיבי

 

אילן קור טוען כי לו ולאחיו יש גם מודל הכנסות מוצלח יותר: "אחד הדברים היפים שאנחנו רואים בשנה האחרונה הוא טובין וירטואליים: היכולת להציע סחורה או כסף וירטואלי והנכונות של אנשים לשים כסף אמיתי בעבור זה הן בסיס למודל הכנסות שצומח מהר מאוד".

אייל קדן, YUS: מודל ההכנסות שלנו הוא מפרסומות בלבד, אבל אי אפשר ליצור מזה רווח, צילום: עמית שעל אייל קדן, YUS: מודל ההכנסות שלנו הוא מפרסומות בלבד, אבל אי אפשר ליצור מזה רווח | צילום: עמית שעל אייל קדן, YUS: מודל ההכנסות שלנו הוא מפרסומות בלבד, אבל אי אפשר ליצור מזה רווח, צילום: עמית שעל

גם עבור גבירצמן, שסבור שאפשר להרוויח כסף מפיתוח אפליקציות, יש מודל הכנסות שונה מעט שמאפשר לו לקבל תשלום גם אם האפליקציה אינה זוכה להצלחה. "אנשים שואלים אותי איך להרוויח מפיתוח אפליקציות לפייסבוק. אני עונה להם: 'מפתחים עבור מישהו אחר וגובים תשלום'. אין שום דרך אחרת להרוויח".

עם זאת, הגישה של קדן אופטימית מעט יותר ומבחינתו מדובר בכלל בהרפתקה: "אף אחד לא משקיע פה את כל חייו. הצלחת - שיחקת אותה, לא הצלחת - אתה ממשיך הלאה. מובן שכולנו רוצים להיות ביל גייטס הבא או מארק צוקרברג, אבל כאלו יש מעט מאוד. בשורה התחתונה אנחנו בסך הכל מנסים, כי אם אתה לא שם אתה לא קיים".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות