אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המותגים הפרטיים חיזקו את ספקי המזון הבינוניים ב־2%; הגדולים נחלשו ב־0.5% צילום: צביקה טישלר

המותגים הפרטיים חיזקו את ספקי המזון הבינוניים ב־2%; הגדולים נחלשו ב־0.5%

מנתוני סטורנקסט לשנת 2009 עולה כי שוק מוצרי הצריכה הסתכם ב־37 מיליארד שקל. לאחר שנתח השוק של המים המועשרים זינק ב־47% ב־2008, רשמה הקטגוריה ירידה של 17% בשנה החולפת

24.02.2010, 19:29 | מאיה זיסר

המיתון שתקף את השוק ב־2009 השפיע על שוק מוצרי הצריכה שהסתכם ב־37 מיליארד שקל, עם עלייה של 2% בלבד. בשנת 2008, לעומת זאת, היה הגידול משמעותי יותר ועמד על 8.6% לשוק של 36.2 מיליארד שקל - כך עולה מסיכום שנתי של חברת סטורנקסט לשנת 2009.

בקרב חנויות המיועדות למגזר החרדי שהן כ־8% מכלל השוק, נרשם קיטון כספי במכירות, שהסתכמו ב־3 מיליארד שקל לעומת 3.1 מיליארד שקל ב־2008.

נראה כי שנת 2009 היתה שנה טובה לספקים הבינוניים בתחום המזון והמשקאות, שנתח השוק הכספי שלהם גדל ב־2% מאז 2007 על חשבון הספקים הגדולים והקטנים. ב־2007 החזיקו הספקים הבינוניים, המוגדרים כמי שמחזור המכירות שלהם נע בין 50 מיליון שקל למיליארד שקל בשנה, בנתח שוק כספי של 31.2%, ואת 2009 סיימו עם נתח שוק של 33.2%. ייתכן כי הסיבה לגידול בנתח השוק של הספקים הבינוניים היא העובדה שהם מייצרים את המותג הפרטי ששגשג בשנה האחרונה.

מוצרים כגון קפה ומשקאות אנרגיה זינקו ב־54.6% בנתח השוק הכמותי שלהם, קוטג' התחזק ב־11.2% ונתח השוק של הירקות השטופים עלה ב־14.4%. מוצרים קפואים כגון פיצות ובורקס ירדו ב־7.5% ו־6% בהתאמה.

לעומת זאת, הספקים הגדולים בתחום המזון והמשקאות איבדו מעט מכוחם, אולם לא מההגמוניה שלהם על השוק: מנתח שוק של 56.1% ב־2007 ירדו הספקים הגדולים ל־57.4% ב־2009. הספקים הקטנים ירדו לנתח שוק של 11.7% ב־2009, זאת לעומת 12.7% שנתיים לפני כן.

בשונה מתחום המזון והמשקאות, בתחום טיפוח הפרט והבית קיימת מגמה הפוכה שלפיה הספקים הגדולים - בעלי מחזור מכירות של יותר מ־300 מיליון שקל בשנה - התחזקו בכמעט 1%.

ככלל, נתח השוק בקרב עשר הקטגוריות המובילות רשם גידול במכר הכמותי, למעט קטגוריות היוגורט והמעדנים. ברוב הקטגוריות ירד המחיר הממוצע בגלל מבצעים רבים ושינויים בגודל האריזות. לקטגוריות הצומחות השתייכו בעיקר מוצרים מתחום הבסיס כגון ביצים, קוטג', גבינות צהובות במשקל, שימורי טונה ותוספי עוגה. המוצרים מעולם הקפואים סבלו ב־2009 מקיטון במכר הכמותי, ובעיקר עוף קפוא, מוצרי בשר על האש, פיצות קפואות ובורקס קפוא.

כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי צמצמו החברות השקת מוצרים חדשים, ובמהלך 2009 הושקו 6,236 מוצרים - ירידה של 8% לעומת 2008.

בקרב המשקאות הפונקציונליים, משקאות אנרגיה על שלל סוגיהם וקפה, חלה במהלך 2009 צמיחה מטאורית של 54.6%. צמיחה זו מוסברת בפעילות הרבה במשקאות האנרגיה במהלך השנה ובכניסת שחקנים חדשים לשוק.

נתח השוק של המים המועשרים רשם ב־2009 קיטון של 17%, זאת לאחר צמיחה חדה של 47% בשנת 2008. לעומת זאת, קטגוריית התה הקר צמחה ב־15% זו השנה השנייה ברציפות.

תגיות