אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ירידה של 9% בהשקעה בפרסום בארה"ב ב־2009 צילום: בלומברג

ירידה של 9% בהשקעה בפרסום בארה"ב ב־2009

מדובר בירידה בקצב כפול מזו שהיתה בישראל בשנה האחרונה. החדשות הטובות: ההתכווצות בהוצאות הפרסום נבלמה ברבעון האחרון

02.03.2010, 08:54 | חגי לוי

מי שהיה צריך עוד הוכחה לעומק המשבר שפקד בשנה שעברה את תעשיית הפרסום בצפון אמריקה, קיבל אותה מהנתונים שפרסמה חברת נילסן בסוף השבוע: במהלך 2009 התכווצו ההוצאות של מפרסמים בארצות הברית בשיעור של 9% לעומת 2008, והסתכמו ב־117 מיליארד דולר. מדובר בירידה של 11.6 מיליארד דולר, שהתאדו מתעשיית הפרסום האמריקאית. לשם השוואה, בישראל התכווצו השקעות הפרסום ב־4.5% בשנת 2009.

זו אינה מגמה חדשה: למעשה, תעשיית הפרסום האמריקאית חתמה בסוף השנה החולפת שישה רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, שהחלה עוד במחצית השנייה של 2008. ואולם, יש גם נקודת אור בנתונים: קצב ההתכווצות של תקציבי הפרסום האמריקאיים נמצא במגמת האטה. אם ברבעון השני של 2009 הוצאות הפרסום צנחו ב־15.4% וברבעון השלישי הן ירדו ב־11.5%, הרי שברבעון האחרון הן ירדו ב־2% בלבד בהשוואה לרבעון המקביל ב־2008.

הבלימה בהתכווצות הוצאות הפרסום מפיחה אופטימיות זהירה בתעשייה המקומית. "מבין עשרת המפרסמים הגדולים בארה"ב, מרביתם אפילו הגדילו בשיעור קל את הוצאות הפרסום שלהם לקראת סוף השנה", סיפר לשבועון AdWeek סגן נשיא לפיתוח עסקי בנילסן. "יש כאן בהחלט סימנים מעודדים לתעשיית הפרסום, שעדיין מנסה לעצור את הדימום שלה".

אף שהדו"ח נילסן אינו מתייחס למפרסמים ספציפיים, מוצגים נתונים מעניינים על הקטגוריות השונות. תעשיית הרכב האמריקאית, שחוותה את המשבר הקשה בתולדותיה בשנה וחצי האחרונות, צמצמה ב־23% את הוצאות הפרסום. גם אחרי התכווצות של 3.5 מיליארד דולר, תעשיית הרכב היא עדיין המפרסמת הגדולה ביותר במדינה, בהפרש ניכר על פני קטגוריות אחרות.

גם תעשיית הסלולר, שכנראה הגיעה לרוויה מסוימת בשוק האמריקאי, סגרה את הברז בשנה החולפת: הוצאות הפרסום של יצרניות ומפעילות סלולר בארה"ב ירדו ב־2009 בשיעור של 8%, והסתכמו ב־3.3 מיליארד דולר. לעומתן, תעשיית הפארמה (יצרני תרופות ורשתות בתי מרקחת) דווקא הגדילה את היקף הפרסום שלה בשנת 2009 ב־2%. גם ענף מסעדות המזון המהיר, שמשמשות תחליף זול למסעדות, הגדיל ב־1% את הוצאות הפרסום.

תגיות