אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכבסה יפהפייה שלי צילום: בלומברג

מכבסה יפהפייה שלי

חברות רבות בארץ ובעולם, בהן גם ענקיות כאפל ונייקי, חושפות את עצמן לביקורת חריפה כאשר הן מפרסמות את הדו"חות החברתיים שלהן. האם מדובר בחלק מתהליך שנועד בסופו של דבר לסמן אותן בצד הנכון של הפעילות החברתית?

03.03.2010, 22:40 | רונית צין-קרסנטי

השבוע פורסם כי דו"ח אחריות בהעסקה של אפל חשף שקבלני המשנה שלה אינם עומדים בתנאים הוגנים. מהדו"ח עולה כי לפחות 11 נערים בני 15 הועסקו ב־2009 בשלושה מפעלים המספקים לאפל ציוד. עוד התברר כי לפחות 55 מ־102 המפעלים של החברה אינם עומדים בחוק שקבעה, ולפיו שבוע עבודה לא יעלה על 60 שעות.

כמו בחשיפות קודמות של נתונים על חברות מובילות, נתפסה אפל במבוכה גדולה. מדובר במכה תדמיתית ליצרנית בעלת הדימוי הנקי, ואת הסנוקרת הזו היא נתנה לעצמה. כך, לדוגמה, היא הדגישה בדו"ח כי אחד ממפעליה הסתיר באופן שיטתי העסקת קטינים, ושני מפעלים נוספים טייחו את שעות העבודה. "בכל דו"ח אפל מקפידה לציין את הדברים הטעונים טיפול, וזה מעיד על שלב מתקדם מאוד באחריות תאגידית", מגיב מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, ארגון המסייע לעסקים לפתח אסטרטגיות של אחריות תאגידית, לדו"ח של אפל. "ברוב המקרים אחריות שכזו היא תהליך מתמשך שצריך להיות מותאם לסטנדרטים משתנים".

החוק הירוק

אפל מסיטה את האש לספקי המשנה ומדגישה שחדלה להעסיק ילדים. "קשה להבטיח 100% תנאי העסקה הוגנים", מוסיף מהדב. "כחברה אפל אומרת שהיא יודעת שיש לה עוד הרבה מה לעשות והיא מוכנה להתמודד עם הבעיות והביקורת. המחיר שאפל היתה יכולה לשלם על חשיפה היה גדול יותר. כך היא מרוויחה נקודות על שקיפות".

אפל. העסקה של קטינים, צילום: בלומברג אפל. העסקה של קטינים | צילום: בלומברג אפל. העסקה של קטינים, צילום: בלומברג

גם אם נראה שאפל לכאורה מפסידה מפרסום הדו"ח, מי שיתעמק בו ימצא גם נתונים מעודדים. ואכן, בשלוש השנים האחרונות מפעילה החברה תוכנית אחריות חברתית מול ספקיה ובשיתוף עמותות, משרדי ממשלה וחברות אחרות, והיא פיתחה קוד שלפיו ספקיה אמורים לנהוג. ב־2007 נבדקו רק 39 ספקים של החברה, וב־2009 המספר עלה ל־102. בשלוש השנים האלה הוכשרו יותר מ־133 אלף עובדים ומנהלים בתחומים של זכויות עובדים ואחריות ניהולית, ואפל החלה להפעיל הכשרות מקצועיות לעובדים.

בתחום הירוק דואגת אפל למדידה מבוקרת ולצמצום פליטות הפחמן בכל שלבי הייצור, שינוע ירוק ומיחזור ככל שאפשר. תוכנית המיחזור שהיא מפעילה מאפשרת לצרכני אלקטרוניקה מכל העולם לשלוח את מסכי המחשב, המחשבים הניידים, נגני המוזיקה והטלפונים הסלולריים לחברה למיחזור מבוקר. כמו כן החברה מדדה את מחזור החיים האקולוגי של כל מוצר, ולצד הפירוט הטכני של המוצר אפשר לדעת כמה אנרגיה הושקעה בתהליכי הייצור. במקביל היא מפתחת סוללות בעלות אורך חיים גדול יותר ותאורה חוסכת חשמל במכשירים.

מהדב מסביר שמדובר באחת הסוגיות המורכבות שחברות שמעוניינות לפעול בשקיפות נתקלות בהן. "אחד האתגרים הגדולים שחברות גלובליות עומדות בפניהם בשנים האחרונות הוא העבודה עם ספקי משנה שלא תמיד שותפים לאינטרס החברה".

נייקי: במגמת שיפור

דוגמה נוספת, ואולי המוכרת מכולן, לענקית שנחבטה קשות מחשיפת תנאי העסקה פוגעניים של עובדים היא חברת נייקי. ב־1996, בתוכנית "48 שעות" של רשת CBS האמריקאית, נחשפו התת־תנאים של העובדים במפעליה במזרח הרחוק, לאחר שכתב התוכנית ביקר במפעל לייצור נעליים של החברה בווייטנאם. בנייקי הגיבו בהיתממות, אבל הבינו שהפעם זה כבר לא יעבור בשתיקה. בחברה הוקמה מחלקה המטפלת בקיימוּת.

ב־10 בינואר 2010 פורסם דו"ח האחריות החברתית של נייקי לשנים 2007–2009, שהציג התקדמות ביחס ליעדים שקבע התאגיד ב־2007 במסגרת תוכנית החומש שגיבש. בדו"ח מצהירה החברה כי היא יודעת שלא הכל מושלם בשרשרת ספקיה, וכי היא מנסה לתקן את הליקויים. מסופר בו, למשל, על כך שבעקבות דיווח של ערוץ חדשות אוסטרלי, נודע לחברה כי אחד מספקיה במלזיה מעסיק מהגרים בתנאים לא הולמים. כיום המפעל נמצא בפיקוח.

נייקי. תנאים לא הולמים , צילום: בלומברג נייקי. תנאים לא הולמים | צילום: בלומברג נייקי. תנאים לא הולמים , צילום: בלומברג

הדו"ח הציג התקדמות גם בתחומים כמו יישום הדרכות בתחום ההנהלה הרזה והנהלת משאבי האנוש במפעלים קבלניים, והפחתת כמות הפסולת והרעלים והגברת השימוש בחומרים ידידותיים יותר לסביבה בכל מוצרי Considered Design. כמו כן מתאר הדו"ח את הנקודות שבהן מאתגר יותר להשיג את היעדים שנקבעו, למשל בתחום ניהול שעות העבודה הנוספות במפעלים קבלניים.

בדו"ח מתוארות כמה יוזמות מעניינות:

GreenXchange - שוק אינטרנטי שנועד לשיתוף קניין רוחני, העשוי להוליד חדשנות ומודלים עסקיים חדשים בני־קיימא. זאת על ידי העמדת הקניין הרוחני הפרטי לצפייה ולשימוש, כדי להאיץ את פיתוחם של חידושים אקולוגיים.

הנהלה רזה והנהלת משאבי אנוש (HRM) - התאגיד פועל עם מפעלי קבלנות, ומדריך מפעלים אלה בנוגע ליישום תהליכי ייצור רזים והנהלת משאבי אנוש. עקרונות הניהול הרזה מקרבים את קבלת ההחלטות לפעולה באמצעות פיתוח כישורים, עבודת צוות והבנת עקרונות של איכות על פני כמות.

ספורט למען שינוי חברתי - אחת התוכניות שבהן תומך התאגיד היא תוכנית Grassroot Soccer, המתקיימת באפריקה. מדובר בתוכנית קהילתית המספקת מענה לצורך חברתי ממשי על ידי הגברת המודעות והחינוך בנוגע למחלת האיידס.

אסטרטגיה בתחום האנרגיה ושינוי האקלים - ב־2009 יזמה נייקי את הקמתה של קואליציית חברות צרכנות בשם "עסקים למען חדשנות במדיניות אקלים ואנרגיה" (BICEP). הקואליציה לוחצת לחיזוק החקיקה בארה"ב בתחום האקלים והאנרגיה, כדי ליצור מגרש משחקים שוויוני באמצעות חיובים על פליטת פחמן ועידוד החדשנות החיונית ליצירת פתרונות בתחום התשתית והטכנולוגיה.

בנוסף, ב־2008 הושקה תוכנית ליעילות אנרגטית בתחום ההנעלה, אשר כללה חמישה קבלני ייצור וכבר השיגה תוצאות מרשימות: פליטת הפחמן הדו־חמצני של המפעלים הקבלניים ירדה ב־6%, על אף עלייה של 9% בייצור.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות