אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכת הרכב בז'נבה: היצרניות הבינו שהכסף נמצא בטכנולוגיות הירוקות

תערוכת הרכב בז'נבה: היצרניות הבינו שהכסף נמצא בטכנולוגיות הירוקות

בעוד שתעשיית הרכב האירופית יוצאת מהמשבר הקשה שאליו נקלעה, יצרניות הרכב בונות על טכנולוגיות הנעה ירוקות שיהוו את קטר החזרה אל הרווחיות. מנכ"ל פולקסווגן: "בעוד 8 שנים נשלוט ב־3% מהשוק העולמי"

03.03.2010, 08:55 | תומר הדר וסוכנויות הידיעות

אתמול בבוקר נפתחו שעריו של מרכז הכנסים פלקספו בז'נבה, ותערוכת הרכב הבינלאומית ה־80 במספר נפתחה לתקשורת העולמית. בדומה ל־10 השנים האחרונות, גם הפעם בחרו יצרני הרכב השונים לשים דגש מיוחד על טכנולוגיות הנעה עתידניות וירוקות, קרי מנועי חשמל ומימן, אלא שהשנה נדמה שהעיסוק בטכנולוגיות הירוקות עבר למישור חדש: המישור הכלכלי.

עד כה יצרני רכב רבים שהציגו מכוניות חשמליות או מכוניות מימן עשו זאת כדי להדגים את יכולותיהם הטכנולוגיות בפני משקיעים פוטנציאליים או בפני מתחריהם, וכמובן כדי להניח את דעתם של אנשי האיחוד האירופי השוכנים בבריסל ומכתיבים את תקני זיהום האוויר ההולכים ומוחמרים מדי שנה. אך מה שהיה בשנים קודמות בגדר שוליים הפך השנה למסר העיקרי: המכוניות הירוקות הן שיביאו ליצרניות את הכסף הגדול. בין המכוניות החשמליות וההיברידיות שהוצגו אתמול באופן רשמי ניתן למנות את מכונית הספורט הונדה Z־CR; את קיה ריי, המסוגלת להיטען משקע חשמלי, ואת מכונית הספורט החשמלית סיטרואן סורוולט.

היצרניות העממיות אינן היחידות שממקדות את מאמצי פיתוח שלהן במכוניות ירוקות. יצרניות מכוניות־העל, פורשה ופרארי, צריכות למצוא במהירות פתרון שיאפשר להן להמשיך ולמכור מכוניות יוקרה, והן הציגו גרסאות היברידיות של מכונית הספורט פורשה 911; של רכב הכביש־שטח פורשה קאיין ושל מכונית־העל פרארי 599.

פורשה 918 ספיידר בתערוכה. גם יצרניות היוקרה עוברות להנעה היברידית פורשה 918 ספיידר בתערוכה. גם יצרניות היוקרה עוברות להנעה היברידית פורשה 918 ספיידר בתערוכה. גם יצרניות היוקרה עוברות להנעה היברידית

בימים אלה ממש תעשיית הרכב האירופית יוצאת ממשבר כלכלי קשה. אחד התמריצים העיקריים אשר מאפשרים את היציאה ממשבר זה הוא תוכניות הגריטה, שבמסגרתן מוענקים סכומי כסף המגיעים לשליש מערכה של מכונית חדשה באירופה למי שמחזיר את מכוניתו הישנה. ברם, תוכניות הגריטה אינן ארוכות טווח, וברוב המדינות כבר הוגדרו תאריכי יעד שאחריהם לא יהיה ניתן לגרוט מכוניות. יצרניות הרכב שמבינים שגלגל ההצלה עומד לחמוק מידיהן גילו לאחרונה שפיתוחם של דגמים ירוקים אמיתיים שיהיו זמינים לצרכן יוכל בהחלט להוציא אותן מן הבוץ: "שנת 2010 צפויה להיות שנה קשה במיוחד", אמר מנכ"ל קונצרן פולקסווגן מרטין וינטרקורן במסיבת עיתונאים. "אני מסרב אפילו להתחייב לתחזיות מכירות, מכיוון שקשה לדעת מה יהיה עתידן של תוכניות הגריטה", הוסיף.

עם זאת, לדברי וינטרקורן, קונצרן פולקסווגן משליך לא מעט מיהבו על מערכות הנעה חשמלית ויציג כבר בשנים הקרובות מכוניות חשמליות והיברידיות. הוא אף מעריך כי בשנת 2018 צפויה פולקסווגן לשלוט בכ־3% משוק הרכב העולמי באמצעות שימוש בדגמים חשמליים והיברידיים. לדברי רופרט סאדלר, יו"ר אאודי, שהציגה בתערוכה את גרסתה החשמלית של אאודי A1, "העתיד טמון במערכות הנעה חלופיות. בטווח הקרוב נתמקד בשיפור של הטכנולוגיות הקיימות, קרי מנועי בנזין ודיזל, אך בעתיד חברת אאודי תתמקד בעיקר בכלי רכב היברידיים וחשמליים".

גם בטויוטה, שעדיין מחלימה ממשבר דוושות התאוצה, מסרבים להתייחס לתחזיות מכירות לטווח הקרוב ומעדיפים לציין, כצפוי, שהעתיד טמון במערכות הנעה ירוקות. "כרגע בלתי אפשרי לצפות את מכירותינו בטווח הקרוב", הסביר טאדאשי אראשימה, מנכ"ל טויוטה אירופה. לדברי סמנכ"ל טויוטה אירופה, דידיה לרוי, החברה מאמינה שלאחר התאוששותה ייזקף חלק ניכר ממכירותיה לזכותה של גרסתה ההיברידית של טויוטה אוריס, אשר נחשפה בתערוכה. יצוין שלצדן של המכוניות החשמליות וההיברידיות הרבות שהוצגו בתערוכה לא נפקד מקומן של מכוניות נוסעים "רגילות" אשר צפויות להגיע ארצה כבר השנה, כגון רכב כביש השטח הרך ניסאן ג'וק וגרסת הסטיישן של פורד פוקוס המשפחתית.

תערוכת הרכב, שבה יוצגו בימים הקרובים מעל 60 דגמי מכוניות חדשים, צפויה להיפתח לקהל הרחב מחרתיים ושעריה ייסגרו ב־14 במרץ.

תגיות