אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדריך לניהול הקבוצה להדיוט צילום: ראובן שוורץ

המדריך לניהול הקבוצה להדיוט

יש דברים שחייבים לעשות כשמשתלטים על קבוצת כדורגל. אז למה בישראל לא עושים את זה?

04.03.2010, 10:19 | אוריאל דסקל

כדורגל, בניגוד למה שמנסים למכור לכם, הוא עניין של מדע מדויק. ישנם פרמטרים מאוד ברורים הקובעים איזו קבוצה תצליח ואיזו לא. ישנם גם פרמטרים ברורים הקובעים איזו קבוצה יכולה להיות מוצלחת מחוץ למגרש ואיזו לא.

בישראל לא מודעים לפרמטרים הללו, והרבה פעמים אנשי כדורגל בכירים מתארים הצלחה כ"מזל" או כ"שפיץ של הנעל". אבל יש מה ללמוד מהיכן שהכדורגל הוא הצלחה. גרמניה, למשל. או הולנד. במקומות הללו גם קבוצות קטנות מביאות עשרות אלפים למגרשים ומסיימות את עונות הכדורגל באיזון תקציבי.

באנגליה יותר מ־50 מועדונים הגיעו למצב של פשיטת רגל מאז הקמת הפרמיירליג ב־1992. פורטסמות', שנכנסה להליכי פירוק בשבוע שעבר, היא קבוצת הפרמיירליג הראשונה שהולכת לכונס נכסים. בליגות הנמוכות באנגליה החל תהליך הבראה נרחב במספר רב של מועדונים, שרובם הגיעו למצב כלכלי קשה במיוחד. מגזין "פור־פור־טו" הנחשב בנה מדריך על סמך הניסיון של אותן קבוצות שהיו צריכות להיבנות מחדש באי הבריטי.

אז אלונה ברקת ודניאל יאמר, הנה לכם - ככה עושים זאת נכון.

ארסן ונגר. בחרו את איש המקצוע המתאים, צילום: רויטרס ארסן ונגר. בחרו את איש המקצוע המתאים | צילום: רויטרס ארסן ונגר. בחרו את איש המקצוע המתאים, צילום: רויטרס

1. צעד ראשון - בנה תוכנית עסקית

נשמע פשוט אבל זה לא ממש קורה בהרבה מקומות. ז'אן מישל אולאס, נשיא ליון הצרפתית, הפך מועדון קטן מעיר מנומנמת לאחד המועדונים העשירים באירופה, לאחר שהחליט אסטרטגית לנהל את העניין כמו עסק בענף שהוא מכיר, ההייטק. זה אומר בראש וראשונה ללמוד את העסק שבו הוא נמצא (כדורגל).

הוא מינה אנשי מקצוע, אנשי שיווק ואנשי עבודה שיעבדו איתו בצוות מצומצם, והחל בבניית תוכנית לגיוס כספים.

אנדרו פיטון, איש עסקים מוצלח מסווינדון שבאנגליה, לקח את המועדון המקומי שפשט רגל וכינס את חבריו מהבורסה ומהעולם העסקי כדי כדי לטוות תוכנית עסקית שמותאמת למקום העבודה, וליישמה בעסק שנקרא כדורגל. זה לוקח זמן. הכי חשוב שהפרויקט לא יהיה תלוי באיש אחד.

עשה

• מלאו את חדרי ההנהלה עם מומחים. לא חברים

• בחרו צוות צעיר ודינמי

• תחשבו בגדול וקחו את הזמן

אל תעשה

• אל תתרחקו לחלוטין מהשורשים של המועדון והעיר

• אל תסתמכו על בנאדם אחד וארנקו

• אל תוציאו יותר מדי כסף על דברים שלא יניבו כסף

 

2. צעד שני - בחרו את איש המקצוע הנכון

 

כשג'ון ראיין, מנתח פלסטי מפורסם, השתלט על דונקאסטר רוברס האנגלית ב־1998, הקבוצה היתה בליגה החצי מקצוענית, מפוררת, והיו לה רק שלושה שחקנים חתומים. 11 שנה אחרי והמועדון בליגת המשנה - ומדי שנה מתחרה על עלייה לפרמיירליג. מה הסוד? "בחירת המנג'ר הנכון", אומר ראיין.

מנג'ר קבוע ונכון עושה טוב לקבוצה. במיוחד ברמות הנמוכות שבהן גיבוש ועבודה נכונה שווים יותר נקודות מאשר כישרון, חשוב מאוד לבחור את האיש הרציני, עם תוכנית העבודה, שמתאימה לחזון שהמועדון קבע (ע"ע צעד ראשון). חשוב לקחת את הזמן ולקבל את ההחלטה הנכונה. עדיף גם שהמנג'ר או המאמן יהיה מקומי ויבין את הערכים והמסורת של המועדון.

עשה

• קחו את הזמן בבחירת המועמדים והמאמן

• עשו מחקר על המאמן

• הראו סבלנות בזמנים הקשים

אל תעשה

• אל תתפתו למינוי שחקן שהיה כוכב בגלל שהוא "שם גדול"

• אל תתעקשו על המאמן שבחרתם רק בגלל שבחרתם אותו. אם הוא לא מתאים, הוא לא מתאים

• אל תמנו מאמן שמחליף מועדונים כמו גרביים

אוהדים. ערבו אותם, שתפו אותם, צילום: ראובן שוורץ אוהדים. ערבו אותם, שתפו אותם | צילום: ראובן שוורץ אוהדים. ערבו אותם, שתפו אותם, צילום: ראובן שוורץ

3. צעד שלישי - גדלו את השחקנים שלכם

את הכסף הגדול תשקיעו במחלקת הנוער ובמערכת סקאוטים שתביא את השחקנים הנכונים. דיטמר הופ השקיע מאות מיליונים בהופנהיים. הוא השקיע בעיקר בתשתיות המועדון ובאקדמיית המועדון (שכיום נחשבת לאחת הבכירות בגרמניה). הובאו מאמני נוער בכירים (שקיבלו שכר בהתאם), הושקעו כספים במתקני האימון, קודמו צעירים מהאזור. בהופנהיים גם מתעקשים שמוצרי מחלקת הנוער יקבלו צ'אנסים משמעותיים בקבוצה הבוגרת. כן, אולי לא תצא משם אליפות, אבל לכפר של 3,300 איש יש קבוצה באחת הליגות הכי עשירות באירופה. אגב, בישראל, מכבי חיפה משתדלת להכניס כמה שיותר שחקנים ממחלקת הנוער להרכב. לפעמיים זה מקשה עליה - תהליך הלימוד של בירם כיאל, למשל, היה ארוך וכואב במיוחד - אבל זה משתלם בסופו של דבר.

עשה

• הקימו מחלקת סקאוטים (מקצועיים)

• אמנו ותלמדו. כשהילד יצא בסוף מחונך – שחקן או לא

• אפליה מתקנת למוצרי מחלקת הנוער בהרכב הקבוצה

אל תעשה

• אל תמנע משתפים שחקני בית "בגלל שהם לא מוכנים"

• אל תביאו זרים זולים ולא איכותיים

• אל תרכשו "שחקנים גדולים", שמעולם לא שיחקו בקבוצה או ליגה גדולה

 

4. צעד רביעי - השקיעו במתקנים

עדיף להשקיע כמה אלפי דולרים בגגון שמגן על האוהדים (הלקוחות) מפני השמש והרוח הרעות של הנגב או מיליון דולר בבלם ברזילאי בינוני? עדיף להשקיע 80 מיליון שקל בקבוצת שחקנים שבכל מקרה תעזוב את המועדון בסכומים מינימליים או בבניית מתקן אימונים איכותי שישרת את הקבוצה לאורך שנים (ואולי אפשר אפילו להשכיר אותו לקבוצות רוסיות או גרמניות שמחפשות מקום לבלות בו את החורף)? עדיף להשקיע 400 מיליון שקל בשחקנים ישראלים בינוניים או לבנות אצטדיון מודרני שיניב הכנסות שמהן אפשר יהיה לבנות קבוצה איכותית לאורך שנים? אה, אפשר להתלונן על עירייה שמבטיחה ולא מקיימת.

עשה

• בנו אצטדיון רב שימושי (שאפשר יהיה לעשות בו אירועים, להרים בו מרכז מסחרי; ולהפוך אותו לפעיל כל השבוע)

• לא חייבים לעבור לאצטדיון חדש; אפשר לשפץ את מה שקיים ולקבל זכויות

• תלמדו ממקומות שעשו עבודה טובה בבניית מתקנים לכדורגל (הולנד, למשל)

אל תעשה

• מתלוננים על הרשויות הקמצניות

• אל תאמרו: 'אה, עוד מעט נעבור לאצטדיון חדש, אז לא צריך להשקיע בשום דבר וכלום באצטדיון הישן ואפשר לתת לאוהדים לשבת בדיר חזירים"

• אל תבנו אצטדיון ל-20,000 איש כשהקהל הממוצע עומד על פחות מ-2,500

 

5. צעד חמישי - שמרו את האוהדים לצדכם

לכאורה, לא עניין קל בכלל. אבל בואו נהיה יצירתיים, בדיעבד, שנייה. מה היה קורה לו דניאל יאמר היה מתחיל בקמפיין גיוס כספים מאוהדי מכבי נתניה - מכל השכבות וכל הגילאים - שבסופו היו מקבלים האוהדים בין 10% ל־25% במועדון? כן, היתה להם יכולת השפעה. וזה, עבור הבעלים שמחפש רק פרסום, עלול להפריע.

אבל לא צריך למכור חלקים מהמועדון לאוהדים כדי שירגישו חלק מהניהול שלו - וכך גם ישתפו פעולה ולא יביעו מחאה על כל הפסד. אבל לא צריך למכור את המועדון לאוהדים כדי לשמור על יחסים טובים איתם. הכל תלוי בתקשורת, לא? "אף אחד לא מכיר אוהדים יותר טוב מהאוהדים עצמם", אומר פול קאמילין, שמוביל חברת שיווק לאוהדים. קאמילין מונה על ידי ברייטון האנגלית כדי שיקים את חברת השיווק עם אוהדי הקבוצה. מטרת החברה היא לשווק את המועדון לאוהדים ולקהילה. "האוהדים קולטים שמנסים למכור להם משהו בקמפיינים המתוחכמים ביותר, ולכן כדאי לתת להם לעשות את העבודה, לא?".

ניהול דיאלוג יומיומי עם האוהדים ועם הקהילה סביב המועדון, זה הסוד הגדול. ואפשר גם לגור בצהלה ולקרוא לאוהדים בבונים. זה גם יעשה את העבודה טיפ טופ.

עשה

• דיאלוג, דיאלוג ועוד דיאלוג. בכל המדיומים

• ערבו את האוהדים בהחלטות החשובות. היו שקופים

• רגשו את האוהדים – מהעתיד של המועדון, לא מעוד שחקן ברזילאי שאתם מבטיחים שהוא הדבר הכי גדול מאז המצאת המקרר

אל תעשה

• אל תצפו ממאוהדי כדורגל להתנהג כמו צופים בתיאטרון

• אל תעזבו אחרי שנה מבלי כמעט לדבר עם האוהדים בדרך ישירה ואז להתלונן שהם בהמות

• אל תצפו שהם יבחרו בך לראשות העיר ואז להתאכזב שזה לא קורה

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
לשחר
מה שמבדיל את שתי האפשרויות זה סדר עדיפויות. מן הסתם שכל מועדון רוצה להשאיר אצלו כוכבים בקנה מידה כמה שיותר גדול, וגם להשביח שחקנים ולגזור עליהם קופון אם אפשר. ההבדל מתבטא בתשובה לשאלה הבאה: מה יעשה המועדון אם התקבלה הצעה עבור הבורג המרכזי שלו לפתע - הקפטן, זה שאחראי לאיך שהקבוצה נראית? האם למכור אותו, לתת לו להתקדם ולהרוויח קצת כסף, או שמא להשאיר אותו בקבוצה בשביל לא לפגוע בסיכוי לזכות בכמה תארים? בסופו של דבר זה לא משנה, כי רוב המועדונים נמצאים במקום טוב באמצע הסקאלה הזו. הנקודה שלי הייתה, ובדיעבד קצת פיספסתי אותה, שאני רואה פה הרבה כתבות בזמן האחרון ישירות על עניין קבוצות האוהדים, או כמו זו לדוגמא שבה הנושא מוזכר לצד או כחלק מהרעיון המרכזי. כל אותם איזכורים הם לטובה. לא ראיתי מקום אחד שמציין את היתרונות בבעלים יחיד, או את החסרונות שיש לניהול ע"י אוהדים. אני רואה את האתר הזה כבמה הרבה יותר מקצועית לעיתונאות ספורט מאלטרנטיבות אחרות, וככזו רציתי לציין שקצת חסרה לי אובייקטיביות בכתבות.
אלכס , חיפה  |  05.03.10
19.
לאלכס מחיפה
תגובה יפה וכתובה היטב. רציתי לסייג ולומר ששתי הדרכים שציינת אינן כה ברורות, וקח לדוגמא את צ'לסי שלמרות ריבוי השחקנים האיכותיים שלה והמירוץ לתארים בכל המסגרות עדיין הרימה אקדמיית צעירים שנחשבת מהטובות באירופה (בתוך תקופת זמן קצרה יחסית, מהזמן שאברמוביץ לקח את המועדון). כנ"ל מנצ'סטר יונייטד, שטיפחה את רונאלדו מגיל צעיר יחסית ונחשבת לחממת צעירים מצוינת. יש עוד המון דוגמאות כאלה מכל רחבי היבשת ולא רק מאנגליה, כך שאין מדובר בשתי אפשרויות אלא בעיקרון שלכל קבוצה ששואפת להגיע להצלחה צריכה להיות מחלקת נוער ומערך סקאוטינג וטיפוח כשרונות. מכבי חיפה לשמחתי מתקדמת בדרך הזו כבר למעלה מעשור, ואת התוצאות ראינו בהעפלה השנייה לליגת האלופות.
שחר , פתח תקוה  |  05.03.10
לכל התגובות