אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל הערוצים פתוחים צילום: יובל חן

כל הערוצים פתוחים

למצוא לקוחות ברשתות חברתיות, להדביק את הצופים למסך, לרתום את הציוצים לטובת העסק ולמכור ישירות מווידיאו: "כלכליסט" בחר חמישה סטארט־אפים שמציעים טכנולוגיות לשיווק רב־ערוצי

05.03.2010, 13:10 | אסף גלעד

אחרי 23 שנה החליטה חברת פפסי שהגיע הזמן לשינוי. במקום להשקיע מיליוני דולרים בפרסומת המסורתית של 30 שניות בגמר הסופרבול, עם רייטינג של עשרות מיליוני צופים, היא העבירה תקציב של 3 מיליון דולר לטובת קמפיין ענק ברשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק. והיא לא לבד: רשת ברגר קינג עלתה בקמפיין שזכה לבאזז נרחב, שבמסגרתו היא הציעה המבורגר בחינם לכל גולש שימחק עשרה חברים מחשבון הפייסבוק שלו. גם נשיא ארה"ב ברק אובמה ייזכר בזכות השימוש שלו במדיה החברתית כדי להגיע לקהל בוחרים חדש. החל ממסע הבחירות וכלה בטקס ההכתרה ששבר שיאים כאשר מיליון גולשים צפו בו דרך פייסבוק.

סקר שערכה לאחרונה חברת המדרוג נילסן מצא כי 70% מהצרכנים מאמינים לתגובות ולטוקבקים ברשת, שיעור דומה לאלה המאמינים למסרים הניתנים מאתרים רשמיים של חברות ומוצרים, ושני רק לאמון שרוחשים הצרכנים כלפי המלצות של מכריהם. השיווק דרך אמצעים אלטרנטיביים ומקוונים כאלה, שחורגים או אפילו מדלגים על הפרסום בערוצים המוכרים, זכה לכינוי "שיווק רב־ערוצי" - והוא גם הלהיט החם של מנהלי השיווק והמותג.

"רב־ערוציות פירושה הגדלת שטח הפנים של הארגון עם הלקוחות, כאשר הדגש הוא על כל מחזור החיים של השיווק, הכולל גם שימור והרחבה", אומר קובי מגנזי, CTO ומנהל מרכז התמחות רב־ערוצית במטריקס. "לא רק שהשימוש הזה נעשה בעקבות מחקרים שמתארים קשר ברור בין מדיניות של רב־ערוציות לבין נאמנות הלקוח, אלא קיימת תחושה שאם לא תעשה כך, תהפוך ללא רלבנטי".

אלא שעם ריבוי הערוצים הופך הקשר עם הלקוח למבוזר יותר, ולא תמיד ישנה חפיפה בין הערוצים השונים. "הלקוח צריך להרגיש שמדובר באותו ארגון, והתנועה שלו מערוץ לערוץ צריכה לתת לו תחושה של המשכיות, בכך שהוא יכול להתחיל פעולה בערוץ מסוים ולהמשיך אותה בכל ערוץ שיבחר", אומר מגנזי.

בין הטרנדים שיאפיינו את הענף בשנה הקרובה: מיפוי הדנ"א הדיגיטלי של הגולש ואפיון של חבריו וטעמו; הגדלת המדיה המשמשת לפרסום, למשל באמצעות טכנולוגיות של מציאות רבודה (Augmented Reality); וחיפוש אחר ערוצים טכנולוגיים חדשניים נוספים. "כלכליסט" בחר חמישה סטארט־אפים מובילים שמציעים ערוצים

אלטרנטיביים לשיווק ועשויים להתגלות כלהיט הבא.

Tracx: מנתחת על מה מדברים ברשתות החברתיות

 

המערכת של טראקס מספקת ללקוחותיה - משרדי פרסום המעוניינים להרחיב את הנתח הדיגיטלי בעוגת הפרסום שלהם - מערכת אוטומטית שמנתחת את עושר הנתונים הקיים ברשתות החברתיות: פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, פליקר, דיג ודלישס, וגם טוקבקים. החברה מפיקה מהנתונים תובנות לבניית קמפיין פרסומי.

כך, למשל, המערכת של טראקס יכולה לאתר את קהלי היעד של המוצר ושל המתחרים, לזהות באיזו זירה נמצאים לקוחותיו הפוטנציאליים ולזהות את מאפייניהם: גילם, נושאי השיחה שלהם ושיעור הפעילות שלהם בפורומים שונים. טראקס פיתחה מאפיין שממפה את הרשת החברתית ומזהה את בעלי ההשפעה או את האנשים הנכונים ביותר לרכוש את מחויבותם למוצר. היא עושה זאת באמצעות בניית הגרף החברתי שלהם, ניתוח השפה החברתית והמילולית, הבנת הקשרים ובדיקת כמות ההשפעה שיש להם בכל עניין.

לאחר מכן, המערכת של טראקס מסוגלת לבחון את השפעתו של הקמפיין ולמדוד אותה. היא יכולה לענות של שאלות כגון מי הגיב וכמה הגיב, מהו הסנטימנט הכללי לגבי המוצר והאם מובילי הדעה "מילאו את תפקידם" וסייעו בשיווקו. במקרים מסוימים, המערכת מזהה בזמן אמת סנטימנטים שליליים, מתריעה כלפי מנהלי החברה, ומאפשרת להם להתערב בזמן אמת בשיחות המתנהלות ברשת, כדי לשנות את הסנטימנט או לחזקו, אם מדובר בסנטימנט חיובי.

מייסדי Tracx. מימין: ערן גלעד, נועם זינגר, ניב זינגר, אסף שטקלר, יניב בן אריה ועופר פורט, צילום: יובל חן מייסדי Tracx. מימין: ערן גלעד, נועם זינגר, ניב זינגר, אסף שטקלר, יניב בן אריה ועופר פורט | צילום: יובל חן מייסדי Tracx. מימין: ערן גלעד, נועם זינגר, ניב זינגר, אסף שטקלר, יניב בן אריה ועופר פורט, צילום: יובל חן

"הרשת החברתית היא ערוץ התקשורת ההמוני הראשון שהוא דו־כיווני", אומר אסף שטנקל, ממייסדי החברה. "ברשת החברתית כל אחד יכול להשמיע את דעתו, מכל מקום ולכל אחד. עולם הפרסום והשיווק חיפש את הדרכים הנכונות לעשות שימוש בערוץ התקשורת הזה לטובתו, ואנחנו מנסים לענות על הצורך הזה".

לטראקס יש כמה לקוחות בארה"ב ולקוח אסטרטגי בישראל, שאת שמותיהם היא אינה חושפת בינתיים. בקרוב, כך מבטיחים המנהלים, תתרחב החברה לשוק היעד העיקרי שלה: צפון אמריקה ומערב אירופה.

 

iPoint: לדבר בווידיאו עם הבנקאי והרופא

 

המערכת של iPoint, שהושקה לאחרונה לאחר מספר שנות פיתוח, מביאה את בשורת הווידאו גם לעולם העסקי ומחברת בין נציגי שירות ולקוחות, או בין כל שני צדדים המעוניינים לשוחח זה עם זה תחת קורת גג ארגונית.

 

לאחרונה התפרסמה החברה בזכות אספקת מערכת וידיאו לבנק מזרחי טפחות במסגרת קמפיין הפרסום החדש, שבו היא מאפשרת ללקוחות לעמוד בקשר שוטף עם נציגיהם האישיים. המוצר של iPoint הוא מעין פורטל חכם, שמעניק למשתמשים אפשרויות רבות יותר מאלו שלשירותי וידיאו כגון סקייפ — ודומות יותר למוקדי שירות לקוחות טלפוניים. הלקוח, מצדו, יכול לערוך את השיחה באמצעות המחשב או הסלולרי.

מוקי גלר, מייסד iPoint, צילום: עמית שעל מוקי גלר, מייסד iPoint | צילום: עמית שעל מוקי גלר, מייסד iPoint, צילום: עמית שעל

iPoint מעניקה שירותי וידיאו למגוון יישומים ארגוניים נוספים. לרשת הטלוויזיה בי.בי.סי היא סיפקה מערכת שידור המאפשרת גם לצופים בבית להשתתף בשידורים חיים באמצעות הורדת התוכנה למחשב האישי שלהם. עם רשות הבריאות הבריטית NHS היא בנתה מערכת שמאפשרת לרופאים לתת לפרמדיקים באמצעות וידיאו הוראות טיפול בזמן אמת לנפגעי שבץ.

מוקי גלר, מייסד ומנכ"ל החברה, רואה את הרפואה המקוונת כאחד התחומים החמים ביותר, ולאחרונה הוא אף פתח סניף בסין שמביא את בשורת הרפואה המקוונת לפריפריה. "במדינות רבות בשורת השירותים הרפואיים עוד לא יצאה אל מחוץ לעיר, והווידיאו הוא אחת הדרכים להקל על מיון רפואי במקרה כזה", הוא אומר.

מחצית מהמערכות של iPoint נמכרות באמצעות ענקית התקשורת אריקסון, והיא פעילה כיום בטורקיה, מרכז אסיה, תאילנד, סין ובריטניה. החברה נסחרת בבורסת AIM שבלונדון, אך עדיין איננה רווחית. מנהליה צופים שהשנה היא תגיע לאיזון תפעולי. 

 

AttracTV: הופכת את מסך הטלוויזיה לנדל"ן

 

המערכת של AttracTV, שרבים כבר מכירים משידורי "האח הגדול" באתר mako, מקשרת בין השידור החי לבין הרשתות החברתיות. היא גם מאפשרת לבצע שיחות על גבי המסך במקביל לשידור, ומשלבת בתוכו חדשות מתפרצות ופרסומות אינטראקטיביות. כך, לדוגמה, הצופה יכול לדעת מי מבין חבריו צופה ברגע זה בתוכנית, לשוחח איתם על גבי המסך ולשחק איתם במשחקים, ואף לראות אילו טוויטים נשלחים בנושא.

 

בחברה ספרו עד כה כמיליון הודעות הקשורות בתוכנית "האח הגדול" שנשלחו באמצעות המערכת. אפשר למצוא את הפלטפורמה של AttracTV גם בשידורי ה־NBA הבינלאומיים ובערוצי טלוויזיה נוספים באינטרנט בארה"ב ובאירופה.

 

"חוויית הצפייה שלנו מתבטאת ביכולת שלנו להשאיר את הצופים זמן רב מול המסך. המודל העסקי שלנו בנוי מהיכולת שלנו להציע לגופי השידור להכניס כסף בדרכים שלא נראו עד כה על המסך", אומר צחי סופר, ממייסדי החברה. ערוצי ההכנסה של AttracTV בנויים הן מתשלום על התקנת המערכת האינטראקטיבית באתר השידור והן מעירוב מפרסמים, כפי שנעשה עם אסם במקרה של "האח הגדול".

 

בטווח הארוך יותר תיפתח המערכת גם עבור מפתחים חיצוניים שיוכלו להוסיף יישומונים (ווידג'טים) משלהם על המסך, כפי שהדבר קורה כיום בעולם המשחקים ובדפי התוכן באינטרנט. "ווידג'ט זה כמו נדל"ן על גבי מסך", אומר סופר. "הצופים נהנים מאוד להשתמש בו, ולכן הוא גם עשוי לשמש שטח פרסום יוקרתי".

   

uTVee: לקנות ישירות מתוך הווידיאו

 

הפיתוח של חברת uTVee מאפשר לצופים בשידורי טלוויזיה דרך האינטרנט לרכוש את הפריטים שאליהם הם נחשפים במהלך השידור. "אנשים מושפעים פחות מפרסומות ישירות, אבל מושפעים מאוד מתוכניות טלוויזיה ומכוכבי טלוויזיה, ורוצים להיראות כמותם. יש הבדל בין שמלה שמונחת על בובה בחנות, לבין שמלה שלובשת שחקנית מפורסמת", אומר ל"כלכליסט" מייסד החברה ארנון כוכבי.

 

גולשים שמגיעים כיום לאתר הסדרה "Gossip Girl", אחד הלקוחות המרכזיים של החברה, יכולים לבצע רכישות לאחר שצפו בפרק בסדרת הטלוויזיה או קראו את אחד מספרי הסדרה, ולהזמין את הבגדים או את הנעליים שלבשה ונעלה הדמות המועדפת עליהם. מערכת זו זמינה כיום גם עבור הסדרות "מלרוז פלייס", "קליפורניקיישן", "Glee" ו"הפמליה". בעתיד הקרוב תשיק החברה מערכת המאפשרת לגולש ללחוץ בזמן אמת על דמות בסרטון הווידיאו בעזרת העכבר, לגלות מהו פריט הלבוש או המותג שהיא נושאת ולהזמינו.

 

uTVee הוקמה לפני כמה חודשים על ידי כוכבי, לשעבר סמנכ"ל בכיר בוואיו וב־DSPC ומנכ"ל WeFi, וכן על ידי אורי זלצמן. המודל העסקי של החברה בנוי מחלוקת הכנסות ממכירות הנעשות באמצעותה עם חברות ביגוד והנעלה, קמעונאיות מקוונות וספקיות תוכן כגון CBS או ABC. "יצרנו מקור הכנסה חדש", אומר כוכבי. "כולם יודעים שהכנסות מפרסום לא מספיקות, ולכן הפתרון שלנו יכול להיות מענה לאתרים כמו יוטיוב או הולו שמבוססים עליו. בעתיד, כשהווידיאו ברשת יעבור גם למסך הטלוויזיה באמצעות קופסאות מדיה - גם uTVee תהיה שם, והיא לא תתמקד רק בביגוד".

   

uTVee uTVee uTVee

 

FollowBase: ציוצים עסקיים בטוויטר

 

ניר בושי, מייסד הסטארט־אפ פולואו־בייס, ולשעבר בכיר בחברת "ידע" שנמכרה ל־AOL ב־12 מיליון דולר, מעוניין להוכיח לעולם שגם ציוצים קטנים ברשת המיקרו־בלוגינג טוויטר, יכולים לענוב עניבה ולהפוך ליישום עסקי לכל דבר. פולואו־בייס הוא מעין פורום עסקי שמארגן את הציוצים השונים - ובעיקר פידבקים, תלונות ושאלות - תחת ארבע קטגוריות: ציוצים המכילים אזכורים של חברה כלשהי ברחבי הרשת, רעיונות לשיפור, בעיות ותקלות ושאלות כלליות.

ניר בושי מייסד FollowBase, צילום: עמית שעל ניר בושי מייסד FollowBase | צילום: עמית שעל ניר בושי מייסד FollowBase, צילום: עמית שעל

 

"טוויטר הפך לערוץ מרכזי לשירות לקוחות", אומר בושי. "מרחב הטוויטר הוא חסר מחסומים, הוא אינטואיטיבי וקל לגישה. ב־HOT או ב־yes אתה יכול לעבור דרך ארבע שלוחות עד שיטפלו בך, אבל בטוויטר המידע מגיע ישירות למי שצריך. בארה"ב ובעולם המערבי הוא הפך לערוץ נוסף ומקובל לשירות לקוחות. חברות כמו וודאפון וקומקאסט כבר אימצו אותו רשמית".

 

מאז הקמתה בדצמבר האחרון נרשמו לאתר החברה כמה חברות ענק כמו חברת התעופה הקנדית Wesjet, ספקית הרשת האלחוטית הציבורית Boingo וחטיבת המחשוב של HP בישראל. בעתיד תספק פולואו־בייס ללקוחותיה גם סטטיסטיקות וניתוח התנהגות גולשים. המוצר ניתן כיום ללא תשלום, אך בעתיד ישיקו בחברה גרסת פרימיום בתשלום הכוללת שירותים נוספים. בפולואו־בייס אמנם תולים תקוות בטוויטר אך כבר מתכננים הרחבה לפלטפורמות נוספות דוגמת פייסבוק ואפילו גוגל באזז.

FollowBase FollowBase FollowBase

תגיות