אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשמנכ"ל מציע לך חברוּת: בכירי המשק מגלים את פייסבוק עיבוד תמונה: אורן שירי

כשמנכ"ל מציע לך חברוּת: בכירי המשק מגלים את פייסבוק

רשתות חברתיות הן כבר מזמן לא רק מקום מפגש לבני נוער, אלא פלטפורמה עסקית שמנהלים בכירים מנסים ללמוד כדי למנף את העסק. רבים מהם מודים: "אנחנו עדיין לא מבינים מה בדיוק לעשות עם זה"

07.03.2010, 13:39 | יעל גרוס־אנגלנדר

לא פחות מ־2.5 מיליון ישראלים גולשים בפייסבוק וצופים בכ־3 מיליארד דפים בחודש. כל אחד מהם מחזיק בממוצע 134 חברים, 20% מהם בני 35 ומעלה. הנתונים האלה, שפורסמו לאחרונה על ידי מנהל המכירות של פייסבוק באירופה והמזרח התיכון, מגלים את מה שרבים כבר מבינים: הרשתות החברתיות, שבעבר נתפסו כמקום מפגש לבני נוער, נהפכות לפלטפורמה חברתית המשמשת את כלל האוכלוסייה. למעשה, בתקופה האחרונה נראים עוד ועוד אנשי עסקים שפותחים דף משלהם בפייסבוק - מלבד העמוד הרשמי של החברה שלהם, שהוא בדרך כלל פרי יצירתו של יועץ שיווק אינטרנט חיצוני.

"התחושה שאני מקבל היא שפייסבוק היא המקום הכי נכון להיות בו", אמר ל"כלכליסט" יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes. "אני לומד עליו מהילדים שלי, ובינתיים אני בוחן שם את צעדיי בזהירות".

חשש מול סקרנות

ויזנטל אינו היחיד. ניתן לומר שמרבית הבכירים במשק מבינים שזה המקום שצריך להיות בו - אבל לא לכולם ברור איך לעשות את זה. מנכ"לית סטימצקי איריס בראל עדיין לא פתחה דף בפייסבוק, ונכנסת לאתר דרך הדפים של ילדיה. "רציתי להבין את העולם שלהם. אני אוהבת להסתובב במקום שבו הילדים שלי נמצאים", היא צוחקת. היא מודה שגם הפעילות האינטרנטית שסטימצקי עושה עם "מדף הספרים הגדול ביותר" אינה מושכת אותה להיכנס. "אין ספק שהפייסבוק הוא דבר מדהים, אבל אני משתדלת לחיות בדל"ת אמותיי".

גם מנכ"לית המי"ל פנינה שנהב (216 חברים) נכנסה בעקבות הבת שלה לפייסבוק ("הרגשתי שאני לא יכולה להיות מחוץ לעולם הזה"). היא אמנם פתחה שם דף, אבל מגדירה את עצמה משתמשת פסיבית. "אני משוכנעת שהפוטנציאל של הפייסבוק גדול, אבל אני נותנת ציון גרוע להשקעה שלי בפייסבוק ובלינקד־אין".

לעומתן, נשיא חברת ערבה פאוור יוסף אברמוביץ' (יותר מ־1,000 חברים) משתמש בפייסבוק באופן אינטנסיבי. "לפני פייסבוק השתמשתי בבלוג שלי כדי להודיע לאנשים מה קורה ולהעביר להם מאמרים שהתפרסמו על העסק. היום יותר קל לעשות את הדברים האלה בפייסבוק", הוא אומר. "בשבילי זו גם דרך לא פורמלית להקדים את הניוזלטרים הרשמיים שעובדים דרך ההנהלה ועורכי הדין ולתת מידע נוסף למשקיעים". לדבריו, האתר גם משמש חזית להרחבת העסק: "דרך פייסבוק הגיעו אליי ארבעה משקיעים פרטיים חדשים".

העניין שמנכ"לים מתחילים לגלות ברשתות החברתיות גרמו לגופים שעורכים הכשרות למנהלים להציע שירותי הדרכות בדיוק עבורם. המי"ל עומדת לפתוח קורס ממוקד לרשתות חברתיות ככלי שיווקי. הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב מדווחת על עלייה משמעותית בדרישה לקורסים העוסקים ברשתות חברתיות.

כך, למשל, הקורס "ניהול העתיד" בניהולו האקדמי של ד"ר אשר עידן (1,150 חברים), העוסק גם ברשתות חברתיות, מציין עלייה במספר המשתתפים זו שנה שלישית ברציפות.

"מנכ"לים מרגישים שהם חייבים להיות שם", אומר אלון מוליאן (1,777 חברים), מנכ"ל חברת TWISTED המתמחה ברשתות חברתיות. "הם מרוויחים חיבור לשטח, ניראות, ידע והבנה של הצרכנים, שלא לדבר על נגישות למידע".

עמוד הפייסבוק של רון לובש. חבר גם של גיא פינס, צילום מסך: www.facebook.com עמוד הפייסבוק של רון לובש. חבר גם של גיא פינס | צילום מסך: www.facebook.com עמוד הפייסבוק של רון לובש. חבר גם של גיא פינס, צילום מסך: www.facebook.com

לא רוצים לדבר על זה

עם השמות המעניינים שמסתובבים בפייסבוק ומופיעים בדרך כלל רק בדפי הכלכלה של העיתונים נמנים רון לובש, ממנהלי קרן מרקסטון, אריק שור מנכ"ל תנובה, ארי מלמוד מנכ"ל חוגלה קימברלי, אסתר לבנון מנכ"לית הבורסה, איש הביטוח שוקי מדנס ומתיו ברונפמן.

רובם, אגב, סירבו להתראיין לכתבה זו. כנראה קל יותר לפתוח עמוד בפייסבוק מאשר להודות בכך מעל דפי העיתון.

עדי קייזמן, צילום: בועז אופנהיים עדי קייזמן | צילום: בועז אופנהיים עדי קייזמן, צילום: בועז אופנהיים
עדי קייזמן, יו"ר אי.די.או גרופ

מספר חברים בפייסבוק: 879.

מתי נרשם לפייסבוק: לפני כמה חודשים.

איך נכנס לאתר: "הבן של רני רהב, רועי, רשם אותי לפייסבוק".

ציפיות: "לא היו לי ציפיות לפני שנכנסתי".

מה גיליתי: "הפייסבוק מאפשר להיזכר בקשרים מכל מיני מקומות בעולם, למשל קרוב משפחה מאיטליה שראיתי בפעם אחרונה כשהייתי בן 13. חידשנו קשר בפייסבוק ואולי ניפגש בקיץ. קיבלתי כמה פניות בנושאים עסקיים, אבל לא יצא מזה כלום. אני חושב שפייסבוק היא עדיין דרך פחות מקובלת להגיש הצעות עסקיות".

סלקציה: "אני מאשר את כל בקשות החברות המתקבלות. זה נותן לי אפשרות לפגוש דמויות מהעבר".

בין החברים: רון לובש, עופר בלוך, עופר נמרודי, שוקי מדנס, עופר גלזר, שי אגסי, יורם באומן.

ניר למפרט, צילום: בועז אופנהיים ניר למפרט | צילום: בועז אופנהיים ניר למפרט, צילום: בועז אופנהיים
ניר למפרט, נשיא ומנכ"ל קבוצת דפי זהב

מספר חברים בפייסבוק: 196.

וותק בפייסבוק: חודשיים.

איך נכנס לאתר: "הבנתי שבתור ראש חברה שעיקר הכנסותיה באות מהאינטרנט, לא יכול להיות שאני לא אחוש את העולם הזה".

מה גיליתי: "שיש שם שני סוגי אנשים: טיפוסים אקטיביים, שמשתפים את חבריהם באופן שוטף בחוויות שלהם, וטיפוסים שיושבים על הטריבונה וקוראים מה עושים אחרים. אני לא מהאנשים שמחצינים את עצמם, ובדרך כלל רק מגיב".

מפגשים מפתיעים: "פגשתי חברי עבר. זה היה נחמד. אני עדיין מקבל כמעט את כל הפניות מהעובדים, ממועמדים לעבודה ומלקוחות למייל שלי. הפייסבוק עדיין לא צינור תקשורת משמעותי עבורי".

סלקציה: "אני בררן, אבל מאשר את כל העובדים, ללא קשר לדרגתם".

בין החברים: ד"ר איל גרוס, אבנר סטפק, ינון לנדנברג, גלית בן שמחון, גדעון עמיחי, יונה ויזנטל.

אתי רוטר, מנכ"לית משותפת בקסטרו

אתי רוטר, צילום: דודי חסון אתי רוטר | צילום: דודי חסון אתי רוטר, צילום: דודי חסון

מספר חברים בפייסבוק: 37.

כמה זמן בפייסבוק: כמה שבועות.

איך נכנסה לאתר: "המעצבים של קסטרו דחקו בי לפתוח דף בפייסבוק. זה העולם שלהם וכלי שהם משתמשים בו הרבה".

ציפיות: "באתי עם רצון להבין טוב יותר מה מרתק כל כך הרבה אנשים. אני עדיין נמצאת בשלב של חששות מהכלי הזה, ואני עוד לומדת אותו".

מה גיליתי: "פונים אליי אנשים שלא היה לי איתם קשר שנים, וזה מרתק. גם אנשים שאני רואה אותם ביום יום מתגלים לי באור אחר דרך אלבום התמונות שלהם. זה סוג חדש של פתיחות. בהתחלה הייתי אפילו קצת נבוכה ממנה. אני יודעת שאנשים בונים קשרים עסקיים דרך הפייסבוק, בייחוד צעירים שמשתמשים בכלי הזה כאמצעי לקדם את עצמם".

בין החברים: רון לובש, מוטי רייף, נשיא מטריקס לייזי אורן, מעצבת הפנים שלומית קדם.

גיל אדמוני, מנכ"ל דלתא ישראל

מספר חברים בפייסבוק: 570.

כמה זמן בפייסבוק: שנתיים.

איך נכנס לאתר: "הייתי מנכ"ל הד ארצי, והטענה נגדי שאני סנוב ומתנשא כי אני לא נמצא בפייסבוק כשאני פועל בשוק של אמנים ומעריצים".

ציפיות: "לא היו. בהתחלה לא הייתי פעיל ולא הבנתי מה רוצים מהחיים שלי עם כל הסטטוסים".

מה גיליתי: "הבנתי שהעסק טוב גם לנטוורקינג ולדברים יותר רציניים. כשעזבתי את הד ארצי חשבתי להיכנס לעולם הסטארט־אפ. נוצרו לי הרבה קשרים כולל פגישות עבודה עם יזמים ומנהלי קרנות הון סיכון. אחרי שהגעתי לדלתא פנו אליי חברות בהצעות עסקיות שונות בעקבות הפייסבוק, שחלקן הבשילו לפגישות. אני גם מקבל פניות של אנשים שרוצים לעבוד אצלנו, והצעות לשיתופי פעולה שבחיים האמיתיים לא היו עוברים את מחסום המזכירה. גם אני יצרתי חברים בפייסבוק שבחיים האמיתיים היה לי קשה מאוד להגיע אליהם".

בין החברים: רון לובש, אבנר סטפק, ארז אלוביץ', אבי פתיר, אודי גרף.

עמי הירשטיין, צילום: יריב כץ עמי הירשטיין | צילום: יריב כץ עמי הירשטיין, צילום: יריב כץ
עמי הירשטיין, מנכ"ל רשת מלונות דן

מספר חברים בפייסבוק: 750.

כמה זמן בפייסבוק: "משנת 2007, כשהאתר נפתח. תמיד הייתי בעולם האינטרנט: עוד בשנת 1995 פתחנו אתר לרשת דן והוספנו את הכתובת על חולצות העובדים".

איך נכנס לאתר: "רציתי ללמוד את המדיה ולהיות פעיל בה כדי להבין טוב יותר איך נכון לחברה שלנו לפעול שם. מעבר לכך, רציתי לקדם את החברה גם באמצעותי. אני משתף את כל החברים שלי בפעילויות שהרשת עושה, בתקווה שהם יחלקו את זה עם חברים שלהם".

מה גיליתי: "פייסבוק היא פשוט כלי מצוין כמינוף לחברה, שמאפשר לי כמלונאי לחשוף לעולם את ישראל היפה. אני מסתובב עם מצלמה ושם באתר תמונות של פינות חמד ברחבי הארץ. בשביל הנחת אני מצלם גם את הנכדים.

"היו הזמנות שקיבלנו בעקבות מידע שנתתי על הפעילויות במלונות שלנו. אם כותבים לי בפייסבוק שנעשתה הזמנה אני עונה בפייסבוק, מודיע למלון, והמזמינים מקבלים עוגה או משהו קטן לחדר. זה עושה את הכל מאוד אישי.

"לפי מה שאני רואה, הרבה מאוד אנשים מבוגרים לא בפייסבוק, וגם מי שכן לא תמיד יודע מה לעשות עם הכלי הזה. אנחנו עוד רחוקים מאוד ממיצוי היכולות של הרשתות החברתיות".

בין החברים: אסא אברמסקי, גיל הכט, שאולי אלימלך.

 

אליעזר אורן, נשיא ויו"ר מטריקס

מספר חברים בפייסבוק: 3,144.

מתי נרשם לפייסבוק: לפני יותר משנתיים.

איך נכנס לאתר: "במילה אחת: סקרנות".

מה גיליתי: "גיליתי שזה כלי נוח ליצירת קשר עם הרבה אנשים, גם בקהיליה העסקית וגם קרובי משפחה וחברים בארץ ובחו"ל. הדוגמה הטריוויאלית ביותר לשימוש פרטי כזה היא העלאה ושיתוף של תמונות של הנכדים שלי. יש כמובן גם מימושים עסקיים: פייסבוק אפשר לי ליצור דיאלוג עם מובילי דעה בקהילת האינטרנט ואף להיפגש עם רבים מהם. הגיעו אלינו גם הרבה הצעות עסקיות דרך האתר. החודש אנחנו עורכים כנס של שיווק דיגיטלי רב־ערוצי כדי להראות לארגונים שהיום צריך שיווק רב־ערוצי ומסונכרן כדי להגיע לקהל היעד".

סלקציה: "כמעט לא מסנן. למה להגיד לא למי שרוצה להתחבר אליי, זה עולה לי משהו? אני מסנן רק פוליטיקאים וגופים שהם מסחריים מדי".

חברים בולטים: ברוך גינדין, אבי ברגר, רו"ח דורון רוטמן ורו"ח איריס שטרק.

תגיות