אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": סימוני הכבישים בארץ צבועים בצבע חלק ומסוכן, למרות אפשרות בטוחה וזולה יותר צילום: תומריקו

בלעדי ל"כלכליסט": סימוני הכבישים בארץ צבועים בצבע חלק ומסוכן, למרות אפשרות בטוחה וזולה יותר

בישראל משתמשים בצבעים חלקים לסימון כבישים, למרות קיומם של צבעים מונעי החלקה. שימוש בצבעים הבטוחים יחסוך כ-35 מיליון שקל בשנה

07.03.2010, 09:28 | תומר אביטל
מעברי חציה, קווי הפרדה וסימני דרך ב-36 אלף הצמתים בישראל צבועים בצבע מסוכן ומחליק במיוחד, וזאת למרות שהוא יקר מצבע בטוח ועמיד. ממחקר שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי כמעט כל הרשויות בישראל משתמשות בצבע המסוכן בגלל שהוא לכאורה זול יותר מהצבע המתקדם ומונע החלקה. אולם מתחשיב שבוחן שלוש שנים של צביעה עולה כי שימוש בצבע המתקדם לא רק היה מוסיף לבטיחות הכבישים אלא גם היה חוסך למשלם המסים כ-35 מיליון שקל בשנה. משרד התחבורה מודע לנתונים מזה שנים אך עדיין לא גיבש את עמדתו בנושא.

לפי מחקר חדש שערך מרכז המחקר והמידע של בכנסת, מרבית סימוני הדרך הצבועים במדינת ישראל כיום מיושמים באמצעות צבעים קונבנציונליים, בעלי ערך חיכוך נמוך. זאת משום שאין הנחיות בנוגע לרמת ההתנגדות להחלקה מסוימת. הרשויות נאלצות לחדש את סימון הדרך מדי חצי שנה, מה שגורם לקבלת משטח חלק עוד יותר.

לפי המחקר ולפי חוות דעת של ועדה בנושא שהקים משרד התחבורה, קיימים חומרים בעלי מקדם חיכוך גבוה הנקראים "בעלי קיים ארוך". אורך חייהם עומד על כ-3 שנים, הם עומדים בתקן האירופי של עמידות להחלקה, ומשפרים את נראות הסימונים, בעיקר בלילה.

המחקר אף קובע כי צבע מסוג זה הוא לא רק בטיחותי, אלא גם משתלם. העלות לשלוש שנות צביעה בחומרי סימון קונבנציונליים בישראל עומדת על 576 מיליון שקל. העלות הכוללת לשלוש שנות צביעה בצבע מונע ההחלקה עומדת על כ-468 מיליון שקל.

מדוע לא עוברים לצבע הבטוח והזול יותר? לפי כותבת המסמך, אילנית בר, "מעבר כרוך בעלות גבוהה יחסית בשנת היישום הראשונה". מפנייה למשרד התחבורה עולה כי המשרד נמנע מלהתערב בהחלטות הרשויות המקומיות למרות שהוא עצמו אישר לשימוש צבעים "בעלי קיים ארוך" ומודע להשלכות הכלכליות.

אולי בחקיקה?

הבוקר (א') תדון ועדת השרים בהצעת חוק הכופה על הרשויות שימוש בצבע העומד בתקן האירופי. הצעת החוק של ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) גורסת כי "סימוני צבע הפכו למלכודת מוות. רוכבי הדו גלגלי יודעים להתרחק בכל מחיר מסימני הדרך ובוודאי שלא לבלום עליהם משום שבלימה משמעה החלקה בטוחה”.

אלי בלאו, יו"ר המטה הדו גלגלי בקדימה העוזר לקדם את החוק, אומר כי דיבר עם ראשי רשויות רבים בנושא. לדבריו "יש להם בעיה כלכלית לעבור לחומר הזה, כי רק לאחר 3 שנים הוא הופך להיות רווחי. העיריות חושבות במונחים של תקציב אחת לשנה, וקשה להן לעכל את זה”. לדבריו, יש כ-3,600 החלקות מדווחות של אופנוענים בשנה.

ממשרד התחבורה נמסר כי "משרד התחבורה מאשר כל צבע הקיים בתקן האירופי. באשר להצעת החוק משרד התחבורה טרם גיבש עמדה בנושא".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



44 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

43.
צביעה אחרת בתל אביב ונתניה
עד כמה שידוע לי בוצעו מעברי חציה וצמתים בתל אביב, עם שבלנות דומות לאבנים, אבל באספלט, ואפילו רחוב בצבע סגול בנתניה (היה לא מזמן בעיתונות, שווה לראות) בטכנולוגיה המונעת החלקה ובעלת חיכוך גבוהה, מספיק להעביר את היד ולהרגיש את מידת החספוס הדומה לנייר לטש. הצבע הזה יקר ועמיד ואף ידוע על סופרמרקט "יש" בכפר סבא שנצבע לפני 14 שנה, ולא חודש מאז ומחזיק מעמד, שווה לבדוק ...... יכול אולי להציל חיי אדם.
דויד , תל אביב  |  07.03.10
41.
בשביל מה להתאמץ ולהחליף צבע
הרבה יותר קל לפנות לבתי חולים רוכבי אופנוע ואפוניים שהחליקו על מעבר חצייה\ מאשר לבדוק אם הצבע על הכביש בכלל תקין ומתאים לתפקד ככזה. תפנימו, אתם חיים בישראל ומישהו במע"צ בטוח גוזר קופון על השימוש בצבע הלא בטיחותי הזה, שאחרת היה נרקב במחסנים של טמבור. אז מה עם יש תחלופה זולה יותר, מעניין את ליברמן!
07.03.10
40.
סוף סוף הנושא הזה עולה על סדר היום !
אצלנו בעיר חידשו לאחרנה את כל הסימונים כולל מעברי החציה. כמעט ואיבדתי שליטה בפניה מסוקולוב לביאליק במהירות נמוכה ביותר. מזל שאני מודע לבעיה ומאד עירני. נראה לי שהפתרון זה תביעה אישית כנגד כל ראש עיר שלא יטפל בהחלפת הצבע המסוכן הזה.
דודו - קטנוען זהיר , רמת-השרון  |  07.03.10
לכל התגובות