אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פסק בוררות: המדינה תקבל עשרות מיליוני שקלים עבור תחנות הדלק בכביש חוצה ישראל צילום: גדי קבלו

פסק בוררות: המדינה תקבל עשרות מיליוני שקלים עבור תחנות הדלק בכביש חוצה ישראל

חברת דרך ארץ, זכיינית כביש 6, תתחלק עם המדינה בהכנסות מפעילות ארבע תחנות הדלק שמוצבות לאורך הכביש. ביהמ"ש: "חוזה B.O.T בנוי, בין השאר, גם על עקרון 'חלוקת סיכונים' בין הצדדים"

10.03.2010, 10:50 | ליאור גוטמן

חברת דרך ארץ, זכיינית כביש 6, תשלם למדינה עשרות מיליוני שקלים שמקורם בתמלוגים מפעילות תחנות הדלק שמוצבות בכביש - כך נודע ל"כלכליסט". בפסק בוררות שניתן לפני מספר ימים על ידי השופט המחוזי (בדימוס) שלום ברנר התקבלה תביעה של חברת כביש חוצה ישראל, שהיא הרשות הממונה מטעם המדינה, נגד חברת דרך ארץ לפיה יש להתחלק עם המדינה על הכנסות הזכיין מפעילות ארבע תחנות הדלק שמוצבות לאורך הכביש.

בפסק הבוררות נכתב כי "חוזה B.O.T בנוי, בין השאר, גם על עקרון 'חלוקת סיכונים' בין הצדדים. ניכוי וגם/או קיזוז עלויות תחנות התדלוק, שכבר תומחרו ומוחזרות לזכיין במסגרת מחיר האגרה, מזכה אותו ב'הנאה כלכלית כפולה', מחציתה על חשבון הרשות הממונה, תוצאה שאינה מתיישבת עם העיקרון האמור, לא משפטית ולא ערכית". המשמעות של פסק הבוררות היא תקבולים של עשרות מיליוני שקלים לאורך חיי הזיכיון שיועברו מדי שנה לקופת המדינה.

כביש חוצה ישראל הוקם בחלקיו העיקריים בשיתוף המגזר הפרטי. בהתאם לחוזה הזיכיון שבין המדינה לדרך ארץ, קיבלה על עצמה הזכיינית לתחזק ולתפעל את כביש 6 לתקופה של 30 שנה. החוזה אף חייב את הזכיינית להקים 4 תחנות דלק, הנחשבות בין תחנות התדלוק הרווחיות בישראל בזכות מיקומן הייחודי. בחוזה הזיכיון נקבע הסדר לפיו המדינה תעביר לדרך ארץ תשלומים במידה והיקף הנסיעות יהיה קטן מהצפי. לעומת זאת, במידה והיקף הנסיעה יהיה גדול מהצפוי המדינה והזכיין יתחלקו ברווחים. מאחר שהיקף הנסיעה גדל, ביקשה המדינה לקבל את הנתח היחסי ברווחי תחנות הדלק.

דרך ארץ, המוחזקת על ידי אפריקה ישראל, שיכון ובינוי וצ'יק הקנדית, טענה כי לצורך חישוב הכנסותיה מתחנות התדלוק יש לנכות את הכספים שהושקעו על ידה בהקמת התחנות, וכי על פי חישוב זה אין רווחים עדיין. חברת כביש חוצה ישראל התנגדה להתחשב בעלויות ההקמה כיון שבחוזה מסוג B.O.T על פיו הוקם הכביש, עלויות ההקמה של תחנות התדלוק כלולות בהוצאות ההקמה של הזכיין ואף תומחרו על ידו במחיר האגרה. לפיכך, הבהירה חברת כביש חוצה ישראל כי התחנות רווחיות.

מחברת דרך ארץ נמסר: "בניגוד לנטען בתגובת חברת כביש חוצה ישראל, הבורר לא קיבל את עמדת המדינה במלואה: ביחס לשנת 2005, חייב הבורר את המדינה לפעול בהתאם לעמדתה הקודמת, אשר הכירה בעלויות הקמת תחנות הדלק. נושא ההתחשבות בעלויות ההקמה הינו רק נושא אחד מבין מספר נושאים פתוחים בהתחשבנות שבין הצדדים והיחידי שהוכרע עד כה. קיימות מספר מחלוקות פתוחות בין הצדדים שטרם נדונו ושעתידות להתברר בפני השמאי הממשלתי הראשי.

דרך ארץ סבורה, כי במסגרת ההכרעה במחלוקות אלה יושג בסופו של דבר פתרון הולם והתחשבנות ראויה, שיאזנו את התוצאה בפסק הבורר, לפיה המדינה הורשתה להתעלם, במסגרת ההתחשבנות בין הצדדים, מהוצאות הקמה אדירות ומיוחדות ביחס לתחנות התדלוק בכביש לרווחת משתמשי התחנות ובהתאם לדרישות ייחודיות שהעמידה המדינה. צר לנו על כי חברת כביש חוצה ישראל בחרה להציג באופן מוטה ומגמתי, שלב ביניים אחד, מבין מספר שלבים שטרם התקיימו, במסגרת ההתחשבנות שבין הצדדים".

את חב' כביש חוצה ישראל ייצגו עוה"ד חיים סאמט, ניר סברוב ונטע ארבל ממשרד שניצר, ש גוטליב, סאמט ושות'. חברת דרך ארץ יוצגה ע"י משרד שרגא בירן.

תגיות