אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקמפיין של אייבלסטר חוזר למסך של נאסד"ק

הקמפיין של אייבלסטר חוזר למסך של נאסד"ק

אייבלסטר, המפתחת טכנולוגיה לניהול קמפיינים עבור משרדי פרסום, תצא להנפקה - שתהיה הנפקה ראשונה של חברה ישראלית בנאסד"ק מאז 2007. האתגר: להתמודד עם ענקיות הפרסום הדיגיטלי גוגל ומיקרוסופט ולנצל את יתרון הגמישות

14.03.2010, 15:48 | שניר הנדלר

שנה וחצי לאחר שחזרה בה מתוכניתה לצאת להנפקה ראשונית ומשכה תשקיף שהגישה בעקבות המשבר העמוק שפקד את הכלכלה הגלובלית, שבה חברת הטכנולוגיה אייבלסטר (Eyeblaster) אל הנתיב שתכננה והגישה תשקיף חדש לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), לקראת גיוס של 115 מיליון דולר לפי שווי של 350 מיליון דולר אחרי הכסף. מדובר בהנפקה הראשונה (IPO) של חברת טכנולוגיה ישראלית בנאסד"ק מאז הונפקה וולטייר ביולי 2007.

אייבלסטר הוקמה ב־1999 על ידי גל טריפון, עופר צדיקריו, ניר בן־צבי ואמיר הרדוף. בראשית דרכה גייסה 2 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומשותפים אסטרטגיים. ב־2003 גייסה החברה עוד 8 מיליון דולר מקרן ההון סיכון אינסייט, וב־2007 גייסה כ־30 מיליון דולר מקבוצת משקיעים בראשות גיא גמזו, אלי ברקת ויונתן קולבר, אשר השקיעו במשותף באמצעות סיקאמור טכנטולוג'יס ונצ'רס. גיוס זה שימש ברובו לרכישת מניותיהם של בעלי מניות ותיקים יותר.

משלב התכנון לבקרה

פתרון המדיה מאינד (Media Mind) שפיתחה החברה מיועד לניהול קמפיינים בערוצי מדיה שונים, ובהם אינטרנט, סלולר ומשחקי מחשב. החברה מספקת פתרונות לסוכנויות הפרסום, משלב פיתוח ותכנון הקמפיין דרך עיצוב הפרסומות ועד שלב הביצוע והבקרה, כולל בדיקה אם המפרסם אכן עמד בהתחייבויותיו (למספר פעמים שהוצגו הפרסומות, קצב הצגתן וכדומה).

המודל העסקי של החברה הוא תשלום לפי שידור הפרסומת וחשיפה לבאנרים, וכלי הניהול והמעקב ניתנים חינם. ככל שהטכנולוגיה שבה הפרסומת משודרת מורכבת יותר, כך גדל התקבול שמקבלת אייבלסטר מסוכנויות הפרסום.

הכנסות החברה ב־2009 גדלו ב־2% ל־65.1 מיליון דולר לעומת 63.8 מיליון דולר ב־2008. ה־EBITDA (רווח תפעולי בניכוי פחת והפחתות) גדל ב־46% ל־16.7 מיליון דולר, והרווח הנקי (GAAP) של אייבלסטר גדל ב־54% ל־8.2 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 5.3 מיליון דולר ב־2008.

מדובר בתוצאות מרשימות לחברה פרטית המעסיקה 280 עובדים וצועדת ב"שביל הפילים" של שוק הפרסום באינטרנט. על פי התשקיף, אייבלסטר מתחרה בענקיות כמו דאבל קליק (DoubleClick) שנרכשה על ידי גוגל ב־2007 תמורת 3.1 מיליארד דולר ובאקוונטיב (aQuantive) שנרכשה על ידי מיקרוסופט ב־2008 בעסקה ששווייה 6 מיליארד דולר.

בניגוד לגוגל ולמיקרוסופט, המונעות על ידי אינטרס להפנות לקוחות לשטחי פרסום על גבי המדיה שבבעלותן, אייבלסטר חופשייה מאילוץ מסוג זה - ועל כן, לטענתה, היא גמישה יותר ברכישת מדיה. במהלך 2009 סיפקה החברה שירותים לכ־7,000 מפרסמים ו־3,300 סוכנויות פרסום מ־55 מדינות ב־5,150 אתרי אינטרנט.

גמישות מול הענקים

 

באייבלסטר צופים כי הנפקת המניות הקרובה תמנף את הצלחתה ותהווה יתרון בתחרות בשוק הצומח. תקציבי הפרסום המקוון, שהסתכמו ב־60.5 מיליארד דולר ב־2009, צפויים, על פי ההערכות בשוק, לגדול בכ־70% ל־102.6 מיליארד דולר ב־2013.

גם הצמיחה הצפויה בשוק המכשירים הניידים עשויה להגדיל את הכנסותיה של אייבלסטר. על פי חברת הייעוץ eMarketer, שוק הפרסום במכשירים ניידים (ובהם מכשירי סמארטפון, ספרים דיגיטליים והאייפוד של אפל) צפוי לרשום צמיחה שנתית ממוצעת של יותר מ־39% בשנים הקרובות, ולהתרחב מ־416 מיליון דולר ב־2009 לסכום של 1.6 מיליארד דולר ב־2013.

ההתרחבות של מגזינים דיגיטליים על חשבון הפרינט, כמו גם של טלוויזיה דיגיטלית ושירותי VOD, תגדיל אף היא, לפי הערכת אייבלסטר, את הדרישה לשירותי ניהול קמפיינים מסוג אלו שהיא מספקת, מאחר שהם מציעים פתרון לכלל ערוצי המדיה הדיגיטלית בניגוד לפתרונות מתחרים המתמקדים בפלטפורמה בודדת.

אייבלסטר סיימה את 2009 כשבקופתה 35 מיליון דולר במזומן, ובחברה מתכוונים לנצל את המיליונים שיגויסו להמשך פיתוח המוצר ולרכישת חברות בתחומים משיקים, אשר יאפשרו לה להרחיב את סל השירותים ולחדור לשווקים נוספים.

מצעד השכר

מחזיקי המניות הגדולים באייבלסטר הם אלי ברקת באמצעות סיקאמור ונצ'רס (33.9%), אינסייט ונצ'רס (22.6%), ישראמטק (5.7%) שבשליטת קובי מימון וחיים צורף, ומנכ"ל החברה גל טריפון (8.1%). את הנפקת החברה יובילו דויטשה בנק וג'יי.פי מורגן, לצד ארבעה חתמי משנה: פסיפיק קרסט, FBR קפיטל, ת'ינק אקוויטי וברודפוינט קפיטל.

התשקיף שפרסמה אייבלסטר מאפשר הצצה למקבלי השכר הגבוה בחברה. בראש הפירמידה עומד הנשיא והמנכ"ל, גל טריפון, עם שכר בסיס של 229 אלף דולר ב־2009 ושכר כולל של כ־964 אלף דולר. אחריו סמנכ"לית הכספים של החברה, שרית פירון, עם שכר בסיס של כ־211 אלף דולר, שצמח כמעט לחצי מיליון דולר בעקבות בונוס ותגמולים נוספים.

שלישי ברשימה ג'ו גירלינג, המנהל את פעילותה הגלובלית של החברה, ששלשל לכיסו כ־593 אלף דולר. נועלים את החמישייה הראשונה: סמנכ"ל הפתרונות עופר צדיקריו עם שכר שנתי של 430 אלף דולר, ועמית רהב, סגן נשיא לשיווק גלובלי, עם שכר כולל של 396 אלף דולר ב־2009.

תגיות