אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משאיות עיריית ירושלים יונעו בגז מתאן שייוצר מביוב

משאיות עיריית ירושלים יונעו בגז מתאן שייוצר מביוב

ל"כלכליסט" נודע: העירייה סיכמה על הפרויקט עם תאגיד הגיחון. העלות הכספית תסתכם ב־25 מיליון שקל

15.03.2010, 08:24 | רויטל חובל

צי הרכב של עיריית ירושלים יונע באמצעות גז מתאן הנוצר מבוצה בתהליך טיהור שפכים. כך סיכמה העירייה עם תאגיד המים והביוב של ירושלים, הגיחון.

כמות המתאן המופקת כיום במכון טיהור השפכים (מט"ש) של ירושלים בנחל שורק עומדת על כ־6.5 מיליון מ"ק בשנה. לאחר ניקוי הגז מפחמן דו־חמצני וחומרים אחרים תהיה כמות הגז הראויה לשמש להנעת כלי רכב יותר מ־4 מיליון מ"ק גז, המקבילים מבחינת התפוקה ל־4 מיליון ליטרים סולר.

את הפרויקט יזם יו"ר הגיחון משה קלצין, שטען בפני מנכ"ל עיריית ירושלים כי המיזם הוא רווחי. השניים סיכמו כי עיריית ירושלים תתחייב לרכוש את הגז מהגיחון לצורך תדלוק המשאיות וכלי הרכב של העירייה, ובמקביל הגיחון והעירייה יקדמו תכנון להקמת תחנות תדלוק והנחת צנרת לפרויקט. קלצין אמר ל"כלכליסט" כי ההערכה היא שבחודשים הקרובים יתקבל האישור הסופי ליישום הפרויקט ממשרד התחבורה. לשימוש בגז מתאן להנעת כלי רכב נדרשת תקינה מתאימה והנושא נמצא בימים אלה בבדיקת מכון התקנים.

בגיחון הכינו מודל עבור 100 משאיות אשפה, שממנו עולה כי ההשקעה הנדרשת לכל שלבי הפרויקט, כולל הסבת המנועים, נאמדת ב־25 מיליון שקל. יתרונות השימוש בגז הם הכדאיות הכלכלית לעומת הסולר, פליטת פחמן דו־חמצני נמוכה בעשרות אחוזים במנוע גז, עוצמת רעש מנוע נמוכה בכ־50% ממנוע סולר והפחתת תלות ביבוא דלק פוסילי.

ערים רבות בעולם, בהן שטוקהולם, פריז, רומא, ברן, אתונה, מדריד ואוסלו, משתמשות להנעת רכב בגז המתאן המיוצר מאשפה או מבוצת שפכים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות