אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יאט"א מתנגד למערכת זיהוי המטוסים החדשה של ישראל צילום: אוראל כהן

יאט"א מתנגד למערכת זיהוי המטוסים החדשה של ישראל

סגן נשיא בכיר בארגון חברות התעופה הבינלאומי אמר על מערכת 'הקוד הפוזיטיבי': "יש לנו מספר חששות לגביה"

15.03.2010, 14:58 | יסמין גיל

ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) מתנגד למערכת 'הקוד הפוזיטיבי' של משרד התחבורה, כך עולה ממכתב ששלח בשבוע שעבר סגן נשיא בכיר לבטיחות, תפעול ותשתיות ביאט"א, גונתר מטשניג, למנהל אגף בכיר למבצעים ברשות התעופה האזרחית (רת"א), מייק אברהמי - אשר הגיע לידי "כלכליסט".

"כפי שאתה יודע", כותב מטשניג לאברהמי, "אנו שותפים למחויבות שלכם לאבטחת ציבור הנוסעים ועובדי ענף התעופה ומעריכים את המוכנות שלכם לקבל משוב מתעשיית התעופה. יחד עם זאת, יש לנו מספר חששות לגבי המערכת הזו".

עיקרה של מערכת 'הקוד הפוזיטיבי' - Secure Code System - הוא כרטיס חכם ואישי שמחולק לכל טייס וטייס מבין מאות הטייסים שצפויים לטוס לישראל וממנה, בטיסות מסחריות ופרטיות. כשאותו טייס מגיע לאזור הזיהוי עם כניסתו למרחב האווירי של ישראל, כ-40 דקות לפני הנחיתה בארץ, עליו להקיש קוד אישי אשר באמצעותו מתעדכן מרכז בקרה מקומי והטייס מזוהה. מטרת המערכת היא לוודא כי הצוות שמטיס את המטוס אינו נמצא תחת איום טרור.

המערכת פועלת מתחילת החודש במטוסי כחמש חברות תעופה זרות שטסות לישראל, אולם בכוונת משרד התחבורה להפעיל בהמשך את המערכת בקרב כל חברות התעופה הפועלות בארץ.

"יאט"א משוכנעת שהמערכת הינה צעד לאחור, בכל הקשור לגישה של ישראל לביטחון התעופה", כותב בכיר הארגון הבינלאומי לנציג רת"א, "יהיה קשה מאוד להטמיע את הלוגיסטיקה הכרוכה באספקת כרטיסים לכל טיס שפועל במרחב האווירי של ישראל. כשאין ודאות לפני הטיסה שזו תאושר עם כניסתה למרחב האווירי של ישראל, צוותים אוויריים ייתקלו בקשיים וזה ייצור בעיות תפעוליות ובטיחותיות, בלי לציין את ענייני הדלק".

"מהסיבות הללו יאט"א לא תומכת במערכת", ממשיך סגן נשיא יאט"א במכתבו, "מדובר באחת המערכות המורכבות ביותר להבטחת ביטחון המטוס. הבענו בעבר את החשש שלנו גם בפגישה עם שר התחבורה, ישראל כץ. יאט"א תשמח לסייע בבחינת מערכות אחרות שמפעילים הטייסים וכבר פועלות בהצלחה".

בעבר הביע גם איגוד הטייסים הישראלי חשש מפעילות המערכת. יו"ר האיגוד, קברניט בועז חטיבה, אמר לפני מספר שבועות ל"כלכליסט" כי "תרומת המערכת לביטחון שולית, אך לעומת זאת המערכת עלולה ליצור שורה ארוכה של בעיות ביטחון ובטיחות. חולשות המערכת נחשפו במהלך ניסויים שנערכו לקראת הפעלתה, כשהשיא היה באירוע מטוס דלתא באפריל 2009". ארוע זה התרחש כאשר טייס של חברת דלתא, שהשתתף בפיילוט של המערכת, הפעיל בטעות את הקוד המתריע על איום, עם כניסתו לישראל, ובשל כך מטוסי קרב הוזנקו לעברו.

מנהל אגף הביטחון במשרד התחבורה, דני שנער, מסר בתגובה ל"כלכליסט": "הניסיון של השבועיים האחרונים - בהם נכנסו לארץ כ-100 מטוסים של אותן חברות תעופה שמפעילות את המערכת - מלמד שהמערכת פעלה ללא כל הפרעה, תוך העלאת סטטוס הביטחון של הטיסות".

בעניין הטענה לקושי לוגיסטי בהפעלת מערכת 'הקוד הפוזיטיבי', מוסיף שנער: "חילקנו עד כה כ-4,000 כרטיסים לטייסים שאמורים לטוס לישראל, ומאף אחת מחברות התעופה לא נשמעה כל טענה לגבי בעיות לוגיסטיות כאלו ואחרות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
כשסגן נשיא בכיר ביאטא אומר שיש להם חששות- מה זה אומר
זה אומר בעברית- הוא לא מדבר עברית והוא מאד (מאד) מנומס,, שתעיפו את המערכת הזו לכל הרוחות כי היא תגרום לכוווולם צרות. הנציג הבכיר חף מפוליטיקה ולא חייב לאף אחד שום דבר. זו פשוט עמדה מקצועית. אולי היחידה שמושמעת בנושא ללא משוא פנים
להאזין לדברי סגן נשיא בכיר  |  17.03.10
16.
ל14- טעות קטנה: החב הזרות יקבלו פטור
כמו בנהלי הרעש בלילה- על מי הם חלים? ניחוש נכון על החברות הישראליות! לופטהנזה לא פראיירים הגישו בג"צ וקיבלו פטור. ככה יהיה עם הכרטיס ההזוי הזה. ביום שיכנס יגישו החברות הזרות התנגדויות משפטיות- ומי שישאר עם הבדיחה העצובה הזו הן החברות הישראליות- עוד עלות לנוסע...
הזרות לא יפגעו  |  17.03.10
לכל התגובות