אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל תשליכני: כך מתבצעת "התעללות צרכנית" בקשישי ישראל צילום: דוד הכהן

אל תשליכני: כך מתבצעת "התעללות צרכנית" בקשישי ישראל

מחקר של המשרד לענייני גמלאים מציג: קשישים שביטלו להם ערוצי כבלים ללא ידיעתם ובנקים שלא מכירים בגמלאים מכיוון שאלו לא מפקידים את קצבת הזקנה

15.03.2010, 16:45 | תומר אביטל

קשיי שפה, אותיות קטנות, והארכות אוטומטיות של חוזים - אלו הסממנים הבולטים שמאפשרים לחברות לבצע 'התעללות צרכנית' בציבור הקשישים בישראל. כך עולה ממחקר שערך המשרד לענייני גמלאים לכבוד יום הצרכן הבינלאומי החל היום (ג').

במהלך החודשים האחרונים הגיעו אל מוקד התלונות של המשרד קובלנות רבות של קשישים על השירות מצד חברות עסקיות ועל בעיות בהתקשרות מולן, מרביתן נגד הבנקים וחברות התקשורת.

בין המתלוננים נמצאים קשישים שביטלו להם ערוצי כבלים ללא ידיעתם, חולי סרטן שהבנק ביקש לפנותם מהבית עקב אי תשלומי משכנתא, ובנקים שלא מכירים בגמלאים מכיוון שאלו לא מפקידים את קצבת הזקנה בחשבונם.

לדברי המשרד, עיקר הבעיות נובעות מכך שחברות רבות יוצרות נהלים המקשים על קשישים לעמוד בהם כדי לסיים את ההתקשרות. המחסום העיקרי המקשה על הקשישים בבואם לפעול מול החברות זה השפה: קשישים רבים דוברי רוסית מוחתמים על ידי אנשי מכירות דוברי אותה שפה. אנשי המכירות מסבירים ברוסית אך ההסכם והחוזה נעשה בעברית, כך שנוצר פער בין מה שהובטח לבין מה שמקבלים מאותה חברה.

פילוח של בעיות נוספות מצביע על מכשול מהותי נוסף: חברות מסוימות דורשות לבטל עסקה רק דרך העברת פקס. לחלק מהזקנים אין פקסים בבתיהם. כשמדובר בעסקאות מתחום הבריאות, חלק גדול מלקוחותיהם הם סיעודיים או מוגבלים בתנועותיהם.

ד"ר לאה נס, סגנית השר לענייני גמלאים, ציינה ל"כלכליסט" כי "לא יתכן מצב, שבו מייסדי ובוני המדינה שלנו יפלו קורבן לניצול כלכלי. המשרד לענייני גמלאים רואה את עצמו כאחראי על הגנת האזרחים הוותיקים בכל תחום ועל כן נמשיך להילחם למענם על זכויותיהם ועל המגיע להם".

ד"ר לאה נס הוסיפה כי "כבר השנה ניזום חקיקות נוספות בנושא על מנת לוודא שאזרחים ותיקים במדינת ישראל יקבלו רמת שירות גבוהה ביותר הן מצד המגזר העסקי והן מצד המגזר הציבורי".

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
המדינה בהתפוררות
אני מתקרב לגיל הקשישות ומודאג מאד ממה שקורה כאן במדינה. החברה הישראלית איבדה כמעט לחלוטין את הערכים שבעבר היו כל כך חשובים לה. הערך העליון כיום במדינה הוא כ ס ף ואנשים הורגים עבור גם כמשל וגם תרתי משמע. ערכים כמו חיי אדם, חברות, התחשבות ודאגה לזולת ועוד...כולל הדאגה לקשישים, מתמוססים ונעלמים. אין סולידריות עוד, רמת הפשיעה מרקיעה שחקים, שודים לאור היום, רציחות ללא סיבה, הפשע המאורגן. אנו הולכים ומתקרבים בקצב טיסה למצב של מדינת עולם רביעי. ובמצב ענינים כזה זה רק ענין של זמן שהאויבים שלנו מחוץ והגיס החמישי שבתוכנו יבצע ניסיון וגם יצליח להביס אותנו ולסלקנו מכאן או להשמידנו. המצב של הקשישים קשה, מדאיג מאד ויש לטפל בו מיייד, אך יש לזכור כי לאור מה שתיארתי לעיל הוא מהוה בעיה אחת בלבד מתוך מצב כללי קשה ביותר שיש להתחיל לטפל בו גם כן ומייד.
המודאג , גבעתיים  |  16.03.10
16.
אורנג' יותר גרועים
ב23.6. שדרגתי את הנייד שלי,ואמרתי שאיני מעונינת לגלוש באינטרנט דרך הנייד. במשך 7 חודשים לא שלחו לי חשבונות אבל מהכרטיס אשראי ירדו הסכומים, ולאחר שנכדי התערב אישית בא למרכז שלהם בראש העין. שלחו לי ואז התברר לי שגבו ממני עבור גלישה, למרות שמידי פעם שלחו לי הודעות שאני חסומה לגלישה, שאם אני מעונינת ליצור קשר *054.לא עניתי, כי אני לא מעונינת. וכן גבו ממני עבור הודעות פרסמת ששלחו אלי. בקשתי לחסום. איני מעונינת. אבל הסיפור נגמר מצד אורנג' שיזכו אותי רק עבור חודש מה עם שישה חודשים קודמים. הם אמרו שלא נהוג להחזיר חצי שנה אחורה. זה גזל לאור היום לקשישים. גם HOT בחגיגה גובה מהקשישים תוכניות שלא ראו. מצחיק שהם נותנים הנחות של חצי מחיר לדיירי דיור מוגן, שחיים שם עשירים שידם משגת כל דבר. וזקנים שבקושי מסתדרים ולא יוצאים מהבית כמעט ,וזה הדבר היחידי שנותן להם תרבות, גובים מלוא הכסף ועוד.
פאולה , מרכז  |  15.03.10
לכל התגובות