אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אם יש מה ללמוד משופרסל זה איך לא עושים דברים" צילום: רונן אקרמן

"אם יש מה ללמוד משופרסל זה איך לא עושים דברים"

כמה חודשים לאחר ששופרסל עוררה סערה בהחלטה לסדר את המדפים בעצמה, הכריז אתמול מנכ"ל רבוע כחול זאב וורמברנד: "נעבור לסדרנות עצמית ב־2011, אבל בשקיפות מלאה". קו־אופ ישראל, מצדה, תהיה הראשונה שתקבל לידיה את המקררים

16.03.2010, 08:44 | מיכל תוסייה כהן

"אם מישהו רוצה דוגמה רעה, הוא יכול להסתכל על שופרסל", כך הצהיר אתמול (ב') בפני "כלכליסט" מנכ"ל רבוע כחול ישראל, זאב וורמברנד. אחרי שופרסל, גם הרבוע הכחול, שמפעילה את רשת המזון מגה, עוברת לסדרנות עצמית במהלך שנת 1102. וגם היא, כמו שופרסל, צפויה להיכנס למאבק מול הספקים שמתנגדים למהלך. "אנחנו נעשה זאת בשקיפות מלאה ובשיתוף פעולה", מבטיח וורמברנד תוך עקיצה אל המתחרה הגדולה.

סדרנות עצמית פירושה סידור המוצרים על המדפים על ידי רשתות המזון עצמן. ישראל, למעשה, היא אחת המדינות היחידות שבהן הספקים הם ששולטים במדפים, מתוך תפיסה כי כך הם מעודדים את מכירות המוצרים שלהם. כעת רשתות המזון בישראל מעוניינות לעבור לסדר את המוצרים בעצמן, בטענה שסדרנות עצמית מאפשרת להן חופש פעולה ומגדילה את הרווח התפעולי שלהן.

הספקים, מטבע הדברים, מתנגדים למהלך. בישראל חמש ספקיות גדולות, והגדולה מכולן היא תנובה. אחריה, מהגדולה לקטנה, ממוקמות שטראוס־עלית, אסם, קוקה־קולה ויוניליוור. כששופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל, הודיעה לפני כמה חודשים כי היא מתכוונת לעבור לסדרנות עצמית, היא עוררה מהומה גדולה במשק. בשיא הסערה ביקש גדי לסין, יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל שטראוס, להכריז על שופרסל כמונופול. שופרסל פצחה בתהליך בתחילת 2010.

וורמברנד, מצדו, מדגיש בפני "כלכליסט" כי החלטתה של הרבוע הכחול לעבור לסדרנות עצמית אינה קשורה לשופרסל. "אנחנו לא עושים שום דבר בעקבות שופרסל. המעבר לסדרנות עצמית הוא חלק מתהליך אסטרטגי שלא קשור אליה", הוא אומר. "אם יש מה ללמוד משופרסל זה איך לא עושים דברים".

לשאלה כיצד תתמודד רבוע כחול עם התנגדות הספקים עונה וורמברנד: "אנחנו נבצע את כל השינויים בשיתוף פעולה מלא עם הספקים ובשקיפות מלאה. המעבר הוא חלק מההתקדמות הטבעית של הרשת, והוא יאפשר לנו לבצע שני דברים: לנהל יותר טוב את הרשת ולהעניק שירות טוב יותר ללקוחות שלנו. כמו כן נוכל גם לשפר את הרווח התפעולי".

עוד מוסיף וורמברנד כי במסגרת המעבר תשדרג הרבוע הכחול את מערך האספקה. "אנחנו בונים גם שני מחסנים, ונכניס מערכות קליטה מתקדמות. כל השינויים האלה אפשרו לנו להתחיל במעבר לסדרנות העצמית לקראת אמצע שנת 2011", הוא מצהיר.

"החלטה בלתי נמנעת"

אמנם שופרסל ורבוע כחול הן שעומדות באור הזרקורים, בשל היותן הרשתות הגדולות בישראל, אולם גם בקו־אופ ישראל, הרשת השלישית בגודלה מבחינת מספר הסניפים, מתכננים מעבר לסדרנות עצמית. קו־אופ, המפעילה את הרשתות "מיסטר־זול", ו"ממן", החלה בתהליך עוד במרץ 2009. ברשת כבר חתמו הסכם עם תנובה, שטראוס, יוניליוור ואסם על מעבר לסדרנות עצמית מלאה במאי 2010. משמע הדבר שקו־אופ תהיה הראשונה שתכבוש את המעוז העיקרי של הספקים - המקררים. המלחמה האמיתית בתחום הסדרנות מסתתרת במקררים, שם כמות ההחזרות גבוהה בשל התוקף הנמוך יחסית של המוצרים.

מלחמת הרשתות: מעופות בשקל ועד כתבי אישום הרשתות הבינו כי מה שבאמת אכפת ללקוחות בעידן המשבר הכלכלי הוא המחיר, ויצאו באינסוף קמפייני פרסום כדי לגרום לצרכנים להבין כי הם הרשת הזולה ביותר בארץ מיכל תוסייה כהןלכתבה המלאה

"היום יש לנו סדרנות עצמית מלאה כמעט בכל הסניפים", מצהיר סמנכ"ל הסחר של קו־אופ פיני שטרית. "בחלק מהסניפים יש סדרנות חלקית, שלא כוללת את החברות אסם, יוניליוור, שטראוס ואת מוצרי החלב של תנובה, אבל גם עם החברות האלו חתמנו על הסכם". שטרית מציין כי הספקים אמנם הביעו בהתחלה התנגדות אך יישרו קו. "הם הבינו שזו החלטה אסטרטגית בלתי נמנעת", הוא אומר. "מאז עברנו לסדרנות עצמית, יכולת ניהול המדפים השתפרה בצורה ניכרת, והדבר בא לידי ביטוי בגידול ברווח התפעולי ב־1.5%-2%. אני שמח ששאר הרשתות מצטרפות למהלך".

שטרית חוזה כי ברגע שרשתות המזון הגדולות יעברו לסדרנות עצמית, הדבר יגרור אחריו את שאר הענף. "לספקים כבר לא יהיה משתלם להפעיל מערכת לוגיסטית שלמה ויקרה להפצת מוצרים לסידור רק בשביל הרשתות הקטנות".

"נתאים את עצמנו"

ומה אומרים הספקים עצמם? מוטי קרן, מנכ"ל יוניליוור, הספקית החמישית בגודלה, מציין כי בניגוד לחלק מהספקיות, הוא דווקא לא מתנגד למעבר לסדרנות עצמית. "התופעה הזו קיימת בעולם הקמעונאי המפותח, וטבעי שנגיע לזה בארץ. אנחנו אף פעם לא מתנגדים למגמות טבעיות של השוק, אלא מוצאים את הדרך להתאים את עצמנו".

פיני גורביץ', מנכ"ל זנלכל יכין, הנחשבת לספקית בינונית, מוסר כי גם הוא תומך בתהליך. "רשת השיווק היא בעלת הבית והיא צריכה להחליט איך לסדר את המדפים", הוא אומר. "התהליך טוב לספקים קטנים ובינוניים, נטולי המנגנון שיש לספקים גדולים, בכך שייצור שוויון כוחות. עם זאת, אני לא תומך בגישה שהספקים צריכים לממן את הוצאות הסדרנים.

הרשת היא שאחראית לשירותי האחסון, הסדרנות, הקופאיות ולכל מהלך השיווק, ולכן היא צריכה לשאת בעלויות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות