אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב על 8 מיליארד דולר: יפן וסין מתחרות על תקציב הרכבות של אובמה צילום: בלומברג

הקרב על 8 מיליארד דולר: יפן וסין מתחרות על תקציב הרכבות של אובמה

נשיא ארה"ב פרסם מכרז להקמת 13 נתיבי רכבת קליע ברחבי ארה"ב. שר התחבורה: "מדובר בשינוי כללי המשחק של מערך התעבורה האמריקאי". תחנה אטרקטיבית במיוחד: פארק דיסני באורלנדו, פלורידה

16.03.2010, 23:26 | בלומברג

פארק השעשועים דיסני וורלד בפלורידה עשוי להיהפך לתחנה הבאה עבור רכבות קליע מתוצרת יפנית או סינית.

סנטרל ג'פן ריילוויי (JR) וצ'יינה סאות' לוקומוטיב מתחרות ביניהן על תקציב בהיקף 8 מיליארד דולר אשר העמיד הנשיא ברק אובמה למכרז לשם הקמת 13 נתיבי רכבת מהירה ברחבי ארה"ב. שר התחבורה האמריקאי, ריי לאהוד, הגדיר את היוזמה "שינוי מוחלט של כללי המשחק במערך התעבורה האמריקאית".

דיסני, מפעילת פארקי השעשועים הגדולה בעולם, אף הציעה לתרום שטח אדמה בשווי 25 מיליון דולר לרשויות פלורידה להקמת תחנת הרכבת באורלנדו.

עם החברות המעוניינות להביא לארה"ב את רכבות הקליע נמנות גם אסטום הצרפתית, סימנס הגרמנית ובומברדיר הקנדית. הרכבת המהירה עתידה לקשר את ניו יורק לבופאלו, את לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו ואת שיקגו לדטרויט.

החברות המתחרות מציעות עוד מגוון תחנות, אשר יקלו את הניידות ברחבי ארה"ב ויקטינו את הצורך במכוניות פרטיות. "תעשיית הרכבת המהירה בארה"ב תיהפך לאחד הענפים הבולטים בה בשנים הקרובות", אומרת מסאיוקי קובוטה מחברת ייעוץ ההשקעות דייווה SB, בטוקיו.

"רכבות קליע" נעות במהירות העולה על 290 ק"מ לשעה. יפן היתה הראשונה שהשיקה רכבת זו (המכונה שינקאנסן) והיום רשת רכבות מהירות במדינה משרתת 308 מיליון נוסעים בשנה, נכון ל־2009. הרכבת המהירה ביותר של חברת אמטראק בארה"ב, אצ'לה אקספרס, מגיעה למהירות של 220 קמ"ש והובילה 3.4 מיליון נוסעים ב־2009. "פלורידה נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו", אומר יו"ר JR, יושיוקי קסאיי, ומוסיף כי נציגי החברה עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם האמריקאים על פיתוח מסלולים אופטימליים להנחת הפסים. הוא ציין כי בין היעדים המועדפים נמצאת גם טקסס וקו רכבת מהירה בין לוס אנג'לס ללאס וגאס.

JR אינה החברה היפנית היחידה שמעוניינת לחדור לשוק הרכבות אמריקאי. גם קאווסקי האבי, שביצעה לאחרונה עבודות בטייוואן בשווי כולל של 15 מיליארד דולר, מעוניינת בחוזים בארה"ב. אבל התחרות הגדולה תגיע כמובן מסין. יותר מ־50 מדינות בעולם רוכשות היום קרונות מתוצרת סינית וגם חתמו על חוזים עם סין להנחת פסי רכבת בשטחן. מדובר בחיסכון בעלויות, אך יש הטוענים כי גם בפשרה על האיכות לעומת התוצרת היפנית. רק בשנה האחרונה ביצעה צ'יינה סאות' לוקומוטיב עבודות מחוץ לסין בסכום כולל של 2.3 מיליארד דולר, ובמסגרתן סיפקה, בין היתר, 20 רכבות לניו זילנד.

תגיות